Miksi jotkut haluavat väkisin olla toimistolla?
Meillä toimistolla tekee ylläri ylläri AY-jäärät. Varmaan möyhäävät keskenään et työnantajan on kustannettava toimistotilat eikä kotona töitä tehdä. Eikä myöskään sotketa kotia ja työpaikkaa keskenään. Vaikka tämä on sata kertaa parempi kuin hälyinen avokonttori. Keskittymiskyky aivan toista. Onneksi oma työnantaja on tajunnut etätyön edun ja jatkossakin jengi saa ite valita.
Kommentit (28)
Koska kaikki eivät voi maata sohvalla nostamassa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut toimistolla koko koronan ajan, alun parin viikon karanteenia lukuunottamatta. Paljon kivempi on olla töissä työpaikalla, nähdä kollegoita, ja jostain syystä työt edistyvät myös paljon nopeammin niiden kanssa, jotka toimistolla myös ovat. Voi kävellä työkaverin luokse ja sanoa että hei Jaakko piirrätkö sinä noi vastaanottotiskit, niin itse jatkan julkisivun mallintamista. Meille on muodostunut ydintiimi joka on aina toimistolla, ja joitakin kollegoita ei ole näkynyt kuukausiin. Noiden poissaolevien työsopimukset on myös pikkuhiljaa alkanut loppua tai jäädä jatkamatta.
Etätöissä olevia kollegoita on yllättävän myös vaikea saavuttaa, viesteihin vastataan ihan miten sattuu, ja tiedonkulku on tosi pätkittäistä. Teams-kokouksessa joku voi käsittää asian ihan väärin, tuhraa pari päivää työaikaa projektin parissa, ja sitten tadaa esitellessä tuloksia käykin ilmi että on taas väärinymmärretty ja saa tehdä uusiksi. Tässä on myös sukupolvien välinen ero - millenniaalikollegat ovat paikalla Teamsissa ja asiat kulkee jouhevasti vaikka chatin kanssa, vanhemman polven työkaverit saattaa jättää sähköpostin ja viestit lukematta, sitten yrittää soittaa kun itse en ole työpisteellä, ja joskus työnpäivän lopuksi tulee viesti kysymykseen jonka lähetin aamuyhdeksältä (ja jonka olis voinut heti kilauttaa takaisin Teams-chattiin).
Toimistolla ollessa on myös kaikki softat, printterit, ylimääräiset työvälineet kuten VR-lasit, piirtopöydät ja isot näytot, joita ei siis todellakaan tule raijattua kotiin.
Eli toden tarkkaan olen toimistolla, jos mahdollisuus siihen vain on.
Arkkitehti? Itse nuorempana suunnittelijana olen etänä. Meitä on tiimissä 6, 5 millenniaalia ja yksi vanhempi gubbe, joka enemmän konsultoimassa. Viikonloppuisinkin kaikki nuoremmat ovat Teamsissa paikalla, varmaan osalla on työkone vain päällä mutta eivät varsinaisesti tee mitään. Vanhempaa gubbea ei tahdo saada millään kiinni. Pitää varmaan lähettää kirjattu kirje. Tuskin edes tietää mikä Teams on vaikka muuten onkin ammattitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut toimistolla koko koronan ajan, alun parin viikon karanteenia lukuunottamatta. Paljon kivempi on olla töissä työpaikalla, nähdä kollegoita, ja jostain syystä työt edistyvät myös paljon nopeammin niiden kanssa, jotka toimistolla myös ovat. Voi kävellä työkaverin luokse ja sanoa että hei Jaakko piirrätkö sinä noi vastaanottotiskit, niin itse jatkan julkisivun mallintamista. Meille on muodostunut ydintiimi joka on aina toimistolla, ja joitakin kollegoita ei ole näkynyt kuukausiin. Noiden poissaolevien työsopimukset on myös pikkuhiljaa alkanut loppua tai jäädä jatkamatta.
Etätöissä olevia kollegoita on yllättävän myös vaikea saavuttaa, viesteihin vastataan ihan miten sattuu, ja tiedonkulku on tosi pätkittäistä. Teams-kokouksessa joku voi käsittää asian ihan väärin, tuhraa pari päivää työaikaa projektin parissa, ja sitten tadaa esitellessä tuloksia käykin ilmi että on taas väärinymmärretty ja saa tehdä uusiksi. Tässä on myös sukupolvien välinen ero - millenniaalikollegat ovat paikalla Teamsissa ja asiat kulkee jouhevasti vaikka chatin kanssa, vanhemman polven työkaverit saattaa jättää sähköpostin ja viestit lukematta, sitten yrittää soittaa kun itse en ole työpisteellä, ja joskus työnpäivän lopuksi tulee viesti kysymykseen jonka lähetin aamuyhdeksältä (ja jonka olis voinut heti kilauttaa takaisin Teams-chattiin).
Toimistolla ollessa on myös kaikki softat, printterit, ylimääräiset työvälineet kuten VR-lasit, piirtopöydät ja isot näytot, joita ei siis todellakaan tule raijattua kotiin.
Eli toden tarkkaan olen toimistolla, jos mahdollisuus siihen vain on.
Toimisto-olosuhteet varmasti kyllä onnistuisivat itsellänikin jos vain olisi siedettävä työpiste. Nyt työpiste on kuin näyttelytila ja trafiikkia on jatkuvasti. Mihinkään ei voi keskittyä. Itse aion ottaa esille työpisteen siirron, jos etätyöralli joskus loppuu. Pitää saada rauhallisempi piste. Mutta totta kyllä että toimistolla se kommunikointi on erilaista. Teamsissa kolleega voi jättää vastaamatta vallan helposti. Toimistolla ei kehdata vaan sitten yritetään löytää se vastaus. Kuvaavaa oli, kun oli kaksi projektia ja toista hoidettiin ennen koronaa. Yksi iso ongelmakohta ratkesi porukalla päivän aikana. Nyt samantapaista ongelmakohtaa toisessa projektissa on palloteltu sähköpostilla kohta kaksi kuukautta, aikaa toki on onneksi vielä. Mutta vastauksia ei tahdo löytyä...
Olen itse ihan kokoaikaisesti toimistolla. Siellä on paremmat työvälineet ja kalusteet sekä oma työhuone. Kotona lojuisin vain läppäri sylissä sohvalla tai vaihtoehtoisesti ruokapöydän ääressä epämukavassa asennossa. Haluan tavata kollegoita kasvotusten. Työnteko sujuu toimistolla paremmin ja tehokkaammin, enkä halua viedä töitä kotiin.
Lisäksi meillä on koko henkilöstöä koskeva ohjeistus, että toimistolle tullaan, ellei sitten olla kipeinä, karanteenissa tai riskiryhmissä.
1. En halua töitä kotiin. Koti on paikka jossa olen perheen kanssa ja vietän vapaa-aikaa.
2. Toimistolla teen töitä ja tauoilla läpisen niitä näitä kollegojen kanssa. Juodaan vaikka oluet taukohuoneessa jos ei ole kiireitä. Kotona tauko tulkittaisiin että sähän et tee töitä, katsotko tätä ja teetkö sitä. Tieto siitä että olen kotona johtaisi ennen pitkää tilanteisiin joissa minua tarvittaisiin johonkin avuksi.
3. Kuljen töistä bussilla ja lopetan työt tasan samaan aikaan. Kotona työaika alkaisi venymään kun pomot olettaisivat että kyllähän sitä nyt joustetaan.
4. Kotona pitäisi järkätä työtila. En maksa talolainaa siksi että käyttäisin osan talosta työnantajan eduksi. Jos työpaikka maksaisi minulle vuokraa toimistosta, voisin harkita asiaa.
Lakukissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekeskeiset, itseään esille tuovat ihmiset haluavat tehdä töitä toimistolla ja haluavat toisetkin sinne, koska haluavat tuoda sitä omaa ekoa kaikille esille ja liikaa. Ei jaksa, joten etätyö on parasta ja kotona työn tekeminen tosi tosi helppoa ja motivaatio korkealla. Työnantaja saa enemmän.
Olet todennäköisesti itse se ikävä ihminen kun täytyy muista noin negatiivisesti ja rumasti puhua.
Kuka oikein kuvittelet olevasi.
Nykyään oikein odotan esimiehen määräämiä toimistoviikkoja. Selkäni olisi muuten aivan rikki. Piristää käydä toimistolla tapaamassa oikeita ihmisiä.
Ovatko nämä työkavereitasi?
https://www.licoriceinternational.com/licorice/pc/catalog/hd05a_1148_de…
Olet todennäköisesti itse se ikävä ihminen kun täytyy muista noin negatiivisesti ja rumasti puhua.
Kuka oikein kuvittelet olevasi.
Nykyään oikein odotan esimiehen määräämiä toimistoviikkoja. Selkäni olisi muuten aivan rikki. Piristää käydä toimistolla tapaamassa oikeita ihmisiä.