Äitini on alkanut kinuamaan kuin lapset, alkava Alzheimerin tauti tms?
Kerroin hänelle että ostettiin työkaluja joilla voi tehdä koruja, ensimmäinen asia mitä äitini sanoi oli ”tee minulle”. Muutenkin alkanut puhe olemaan pelkkää ”anna minulle, tuo minulle, minulle kaikki nyt”, onko tässä mahdollisesti kyse jostain muistisairaudesta?
Kommentit (5)
Minä olen myös viime aikoina alkanut miettimään, että joko se olisi minun aika vaatia itselleni asioita. Tähän saakka olen antaja ja mahdollistaja, mutta jospa sitä ennen kuolemaansa rohkenisi jo haluta itselleen vaikka mitä. Vähitellen, pienin askelin ja rohkeasti. Ennen kuin viikatemies tulee. Ei ole vielä mitään tauteja.
Vaikea sanoa. Ei varmaankaan, jos tuo on ainoa oire. Yleensä muistisairailla esiintyy samojen asioiden kertomista ja/tai kyselyä moneen kertaan, eksymisiä, vaikeuksia selviytyä monimutkaisista tehtävistä, vaikeuksia painaa mieleen uusia asioita, sovittujen tapaamisten tai ajanvarausten unohtelua, ongelmia laskujen maksamisessa... Pelkkä itsekkyys tai ahneus ei ole muistisairautta.
Normaalia eläkeläiseltä olisi sanoa että haluan myös oppia tekemään. Muistisairauden ensioireita on juuri tuo ettei uuden oppiminen enää kiinnosta.
Voithan kysyä haluaisiko tulla tekemään koruja teidän kanssa.
Jos käytös selvästi muuttuu, voi olla kyseessä muistisairaus. Ihan pelkästää tuo tosin ei kerro yhtään mitään. Vie testeihin.
Up, kellään kokemusta vastaavasta?