Väärä tieto vakuutuksessa
Huomasin vakuutuskirjaa katsoessa että meillä on vääriä tietoja meidän kotivakuutuksessa. Lämmönjako sekä talon neliöt. En ymmärrä miten näin voi olla. Ollaan asuttu jo 3 vuotta tässä. En ole kyllä koskaan tarkastanut vakuutuskirjaa sen tarkemmin, vaikka olisi näköjään pitänyt. Lukassu nopeasti läpi. Mitähän tästä seuraa? Varmaan huomenna heti vakuutusyhtiöön korjaamaan asia? Joudutaanko maksamaan jotain ylimääräistä?
Kommentit (15)
Eli että vakuutusmaksut nousee vain korjauksesta eteenpäin.
Se on tosi yleistä, nämä väärät tiedot vakuutustiedoissa. Tosi yleistä myös ylivakuuttaminen. Vakuutusyhtiöt jopa suosittelee ylivakuuttamaan, varsinkin kotivakuutuksissa, eivät kuitenkaan korvaa kuin todellisen vahingon määrän. Ei minullla ainakaan löydy irtaimistoa esim.50000eurolla tai käteistä 5000eurolla jne...vakuutusyhtiöt eivät edes mielellään tarjoa pienempiä summia kuin pyytämällä.
Vanhoihin autoihin esim. muutaman satasen autoon kaupataan kaiken maailman kaskoja ym...
Joo mutta nyt on alivakuutettu? Ja nyt pitäis korvausta hakea kotivakuutuksesta, talotekniikkaa mennyt rikki. Haenko eka vakuutuksesta ja kerron sit vasta noista virheistä? Vai samalla käynnillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta nyt on alivakuutettu? Ja nyt pitäis korvausta hakea kotivakuutuksesta, talotekniikkaa mennyt rikki. Haenko eka vakuutuksesta ja kerron sit vasta noista virheistä? Vai samalla käynnillä.
Ap
Jos ei ole selkeästi alivakuutettu/neliöitä liian vähän, en usko että vaikuttaa korvaukseen. Toki jos on vakuutettu 100 m2 ja oikea pinta-ala 200 m2, niin vaikuttaa eri tavalla. Kannattaa kertoa asiasta samalla kun hakee korvausta, jos käyt tstolla tekemässä vahinkoilmoituksen.
Kannattaa olla voin ja rehellinen vakuutusyhtiöön päin. Kerrot vakuutuksen virheistä samalla kun haet korvausta. Ihmisiä sielläkin ollaan ja jos talotekniikkaa on mennyt muutaman tonnin edestä rikki, ei heillä ole intressejä kusettaa sinua jos tapauksen jälkeen vaihdatte firmaa sen johdosta. Parin tonnin vakuutuskorvauksen ne saa takaisin kuitenkin 4-5 vuodessa vakuutusmaksuistasi. Toki kannattaa muistaa että talotekniikassa on ikävähennykset, joten parikymmentä vuotta vanhasta lämmityskattilasta ei paljoa korvata.
Neliössä vajausta autotallin verran eli 80m2. Ja Talotekniikka mikä rikkoontunut niin maksaa siis asennettuna noin 700e. Ja on noin 5 vuotta vanha laite.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Neliössä vajausta autotallin verran eli 80m2. Ja Talotekniikka mikä rikkoontunut niin maksaa siis asennettuna noin 700e. Ja on noin 5 vuotta vanha laite.
Ap
5 vuotta vanha laite?
Meniskö takuuseen tai virhevastuun piiriin, oletko kysynyt laitteen myyjältä??
Ainakin Ifillä koneet ja laitteet ovat 5% ikävähennyksellä (tietokoneet, yms. erikseen). Tällöin tuo korvaus olisi 700*(0,95^5) - omavastuu (min. 170€) = 372€. Kuulostaa pesukoneelta tai uunilta. Tässä ei pitäisi neliöiden vaikuttaa.
Kyseessä on ilmavesilämpöpumpun ja öljy lämmityksen termostaatti. Joka siis määrittää sen että kumpi on päällä. Me ei olla sitä asennettu vaan edellinen omistaja. Ja kuittia ei meillä tietenkään ole. Pumppu asennettu 2015 joten oletus että asennettu tämäkin silloin. Koska sitä ennen ei ole tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on ilmavesilämpöpumpun ja öljy lämmityksen termostaatti. Joka siis määrittää sen että kumpi on päällä. Me ei olla sitä asennettu vaan edellinen omistaja. Ja kuittia ei meillä tietenkään ole. Pumppu asennettu 2015 joten oletus että asennettu tämäkin silloin. Koska sitä ennen ei ole tarvittu.
Virhevastuuseen pitäisi mennä. Kyllä laitteen pitää toimia pitempään kuin viisi vuotta vaikka takuu olisi lyhyempi.
Selvitä edelliseltä omistajalta mikä firma asentanut, ota yhteyttä niin hoitavat kuntoon jos yhtään vastuullinen yritys kyseessä.
Kyseessä voi olla myös kyseisen osan valmistusvirhe. Voit ottaa myös yhteyttä laitteen maahantuojaan, jos asennus firman kanssa ei homma toimi.
Asennus firman mies täys mulkku, pari kertaa puhunut puhelimessa hänen kanssa ja ei kiitos enään. Laitoin viestiä maahantuojalle. Toivotaan pikaista vastausta. Meillä ei siitä ole kuittia kyseisestä tuotteesta.
Hyvä vinkki tämä maahantuojaan yhteys. Kiitos. Enpä itse tajunnut. Laitoin tosiaan viestiä sinne. Korvaakohan ne mahdollisesti myös asennuksen?
Ap
Maahantuoja oli kenkku, ei usko rikkinäiseen tuotteeseen. Mulkku asentaja tulee ensi viikolla käymään ja katsoo. Jos todella rikki niin on sitten yhteydessä maahantuojaan.
Jopas nyt sattui kohdalle sekä mulkkua että kenkkua.
Et joudu. Olisit vain saanut vähemmän korvauksia, jos jotain olisi sattunut.