20 vuotta työpaikallani ollut asiantuntija irtisanottiin noin vain
Aika hurjaa tai paremminkin tosi kurjaa. Aina sanotaan, että Suomessa on vaikea irtisanoa työntekijöitä, mutta näköjään keinoja tarvittaessa löytyy. Kyseessä on vielä yli viisikymppinen nainen, joten en voi olla ajattelematta, miten hänen tulevaisuutensa nyt järjestyy.
Eikö ole kamalaa, että tällaisissa tilanteissa ei voi oikein kysyä tai sanoa mitään tai edes hirmuisesti tukeansa osoittaa, kun ei tiedä mihin mustalle listalle sitä itse sitten joutuu. Mutta suututtaa.
Kommentit (19)
Suomessa on aivan äärimmäisen helppoa irtisanoa.
On myös mahdollista että on ilmennyt väärinkäytöksiä, joista ei haluta muulle henkilöstölle kertoa.
Se on kai työntekijän vika, jos ei pidä oikeuksistaan kiinni.
No 50-vuotiaalla on varmasti hyvät säästöt ja jos hän on todellinen asiantuntija, niin työllistyy varmasti silmänräpäyksessä.
Onko siellä ollut joku konsultti "tervehdyttämässä" yritystoimintaa.
Ei yksittäistä työntekijää voi irtisanoa noin vain. Ja siinä missä irtisanottu työntekijä voi kertoa vaikka mitä satuja potkuista, työnantaja ei tietenkään voi sanoa yhtään mitään siitä, miksi jonkun työsuhde on purettu.
Vierailija kirjoitti:
Se on kai työntekijän vika, jos ei pidä oikeuksistaan kiinni.
Mistä oikeuksista?
Kyllä kenkää voidaan antaa jos siihen on syytä.
No, hänen viimeisestä viestistään kyllä tuli selkeästi ilmi, että ei ollut YT:stä kyse eikä tällaisista YT-neuvotteluista ole mitään tietoa organisaatiossa. Sitä en tietenkään tiedä, oliko työkyvytön, mutta kummallista, ettei mitään viitteitä hänen mahdollisesta ammattitaidottomuudestaan ole mistään tihkunut. Olen itsekin hänen kanssaan töitä tehnyt eikä ole mitään valittamista. Ehkä hän ei sitten vain ollut vastikään taloon tulleen johtajan mieleen. Mutta uskomatonta silti.
Vierailija kirjoitti:
On myös mahdollista että on ilmennyt väärinkäytöksiä, joista ei haluta muulle henkilöstölle kertoa.
Olen melkolailla varma, että näin ei ole, mutta toisaalta, mistä sitä tietää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No, hänen viimeisestä viestistään kyllä tuli selkeästi ilmi, että ei ollut YT:stä kyse eikä tällaisista YT-neuvotteluista ole mitään tietoa organisaatiossa. Sitä en tietenkään tiedä, oliko työkyvytön, mutta kummallista, ettei mitään viitteitä hänen mahdollisesta ammattitaidottomuudestaan ole mistään tihkunut. Olen itsekin hänen kanssaan töitä tehnyt eikä ole mitään valittamista. Ehkä hän ei sitten vain ollut vastikään taloon tulleen johtajan mieleen. Mutta uskomatonta silti.
Jos yt-neuvottelut koskevat vain yhtä henkilöä, ei siitä tarvitse muulle henkilöstölle ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin. Tälläisistä ei voida kertoa muulle henkilöstölle. Mun työpaikoilla on ollut pari tällaista tapausta.
Minulle tehtiin sama, kolme vuotta myöhemmin työnantaja maksoi oikeuden päätöksen mukaisen korvauksen, joka oli 6-numeroinen summa (ennen pilkkua).
Tosin kuulin viikko sitten, että lestadiolaisomisteiset yritykset on vaivihkaa alkutalvesta puolittaneet työntekijöiden palkkoja tyyliin "nimi uuteen sopimukseen tai irtisanominen".
Joskus toki voidaan valita tietoisesti laittomat potkut. Niistä tietenkin joutuu käräjille ja työnantaja joutuu maksaman korvauksena 3-5kk palkan (noin keskimäärin) vahingonkorvauksena. Joskus tämä on työnantajalle parempi tapa, kuin esim alkaa kahden vuoden rumbaan alkoholistin kanssa missä pitää kuntouttaa, tehdä työkokeiluita, antaa varotuksia, taas kuntouttaa... jne ja usein vielä vailla toivoa siitä että tilanne paranisi.
Mielellään ei työnantaja anna laittomia potkuja mutta joskus kyllä niinkin käy. T.,HR
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin sama, kolme vuotta myöhemmin työnantaja maksoi oikeuden päätöksen mukaisen korvauksen, joka oli 6-numeroinen summa (ennen pilkkua).
Olit varmaan porvoossa gammelbackassa kioskilla myyjänä?
Oikeat asiantuntijat rekrytään samantien firmoihin kovalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit varmaan porvoossa gammelbackassa kioskilla myyjänä?
Valtiolla. Siellä pitää maksaa palkka koko irtisanomisenjälkeiseltä ajalta siihen asti, kunnes ilmoittaa, että ei ota entistä työpaikkaa vastaan.
HR pomo tässä, oletko varma että oli laittomat potkut? Ettei ollut yhtä henkilöä koskevat yt-neuvottelut ensin?? Ettei ollut ns henkilösyistä johtuva irtisanominen? Ettei ollut työkyvytön ja yritetty kuntouttaa onnistumatta?
Monia syitä voi olla olemassa.