Millainen suhde sinulla on psykoterapeuttiisi?
Millainen sen täytyisi olla että terapia toimii?
Kommentit (4)
Vaikka en vielä täysin luota terapeuttiini, niin silti jonkin verran ja se on mulle jo aika paljon. Koen, että terapeutti on mun tukena ja voin kertoa sille kaikesta. Mulla on myös lupa suuttua ja sen kanssa asiat pystyy selvittämään. Se huomaa senkin jos se ei oo tehnyt jotain ihan niin kuin olisi pitänyt, pystyy myöntämään sen. Oon uskaltanut jopa itkeä ja terapeutti suhtautuu siihenkin tyynesti. Se vaikuttaa aina empaattiselta mut ei järkyty mistään, voin luottaa siihen että se kestää kaiken mitä kerron. Tykkään myös siitä kun se ymmärtää mun ongelmia ja sen kuinka vaikeaa mulla on, ja silti sillä on hyvin kannustava asenne. Välillä terapia on tosi raskasta mut helpottaa kun terapeutti pysyy rinnalla ja on turvana. Tuntuu aina siltä että terapeutti tietää mitä tekee, jos mä oon hukassa niin ei haittaa kun se hallitsee tilanteen, mun ei tartte stressata. Terapiaa on takana nyt puolitoista vuotta ja homma pahasti kesken, mut on kyllä jo auttanut jonkin verran. Terapeutti ainakin tuntuu mulle sopivalta, ei oo tullut tarvetta harkitakaan vaihtamista. Jo ensimmäisellä kerralla pidin sen tavasta olla oikeesti läsnä, silloin me ei edes puhuttu yhtään mitään vaan sain totutella tilanteeseen. Nykyään me puhutaan pääsääntöisesti puhelimessa, mut tuntuu silti siltä että se oikeesti kuuntelee.
Erittäin lämmin ja luottamuksellinen. Ulkoilutan sitä monta kertaa päivässä ja annan lojua mun lempinojatuolissani. Kuuntelee tarkkaavaisesti eikä yleensä sano vastaan.
No voisin kuvitella että ainakin luottamuksellinen? Että luottaa terapeuttiin ja siihen, että hän oikeasti haluaa auttaa?
🇺🇦🇮🇱