Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko tietoisesti kokeillut vauvaan ”kikkoja” ennen sen syntymää tai syntymän jälkeen? Soittanut sikiölle Mozartia, jotta lapsesta tulisi älykäs..?

Vierailija
08.02.2021 |

Oletko soittanut sikiölle klassista musiikkia, oletko puhunut vatsassa olevalle vauvalle tietoisesti erityisen paljon, oletko jatkuvasti selittänyt sylivauvalle mitä olet tekemässä..?

Uskotko henkilökohtaisesti, että ”kikat” ovat toimineet ja vaikuttaneet lapsen kasvuun ja jopa älykkyyteen?

Vai käyttäydytkö luonnostaan niin, että vaikkapa keskustelet vauvan kanssa koko ajan, etkä edes ajattele asiaa?

Kikat kehiin!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta on tehty kirja:

BETTER BABY BOOK

Keskittyy tieteelliseen dataan, jonka avulla voidaan tehdä älykkäämpi lapsi ja se kaikki alkaa jo ENNEN raskautta:

https://www.adlibris.com/fi/kirja/the-better-baby-book-9781118137130

How to create a healthier, happier, smarter baby--the breakthrough pregnancy diet and lifestyle plan based on cutting-edge genetic science

Whether you're planning for pregnancy or are already pregnant, this essential prenatal guide draws on the latest genetic research to give you a complete program of specific nutrition and environmental lifestyle changes that can help you have a better baby. The book is based on the emerging science of epigenetics and shows how the environment interacts with your genes, affecting which genes are expressed or ""turned on"". It shows you the important steps you can take to improve preconception nutrition and reduce toxins in your home and body to consciously help your child be healthy, smart, and strong.

Leverages the latest epigenetics research to help you produce a healthier, smarter, and happier baby with a lower risk of allergies, asthma, and developmental issues

Shares a specific prescriptive program based on four principles: eating the right foods; taking the right supplements; detoxifying before, during, and after pregnancy; and minimizing stress

Shows how a woman's health and her environment during pregnancy may have a much bigger impact on her child than was previously thought

Includes the authors' compelling personal story of developing the Better Baby Plan shared in the book as they had their own better babies

Vierailija
2/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokeillut kikkoja. Mulle oli ihan luonnollista puhua vauvoille paljon. Olen myös lukenut lapsille pienestä asti. Molemmat ovat lukutoukkia nyt 6 ja 9 vuoden iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kikka vaikuttaisi olevan se, että vauvalla on isompia sisaruksia, joiden toimintaa tämä voi seurata ja juttuja kuunnella.

Klassinen musiikki on toki aina hyvä juttu, mutta lapsen musikaalisuus tuntuisi kehittyvän enemmän siitä, että hän saa kuunnella isosisaruksien laulavan ja soittavan lastenlauluja kuin että hän kuuntelisi Lang Langia levyltä.

Vierailija
4/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista että vauvapalstan pitäisi nimenomaan olla täynnä tällaisia ketjuja, mutta juuri nämä ketjut ovat täällä harvinaisia.

Sen sijaan tämä on joku julkkis/politiikka palsta.

Vierailija
5/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun, jossa äiti oli kontrabasson soittaja. Kun hän harjoittelee kotona, lapset kiirehtivät hänen tuolinsa alle istumaan. Ilmeisesti joku muistijälki sikiöajalta.

Vierailija
6/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista että vauvapalstan pitäisi nimenomaan olla täynnä tällaisia ketjuja, mutta juuri nämä ketjut ovat täällä harvinaisia.

Kyllä täällä oli ennen paljonkin lapsiaiheisia keskusteluja, mutta kun tänne tuli valtava määrä trolleja ja vänkääviä veloja, kuka haluaa enää käydä täällä enää mitään lapsikeskusteluja?

Vierailija
7/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras kikka vaikuttaisi olevan se, että vauvalla on isompia sisaruksia, joiden toimintaa tämä voi seurata ja juttuja kuunnella.

Klassinen musiikki on toki aina hyvä juttu, mutta lapsen musikaalisuus tuntuisi kehittyvän enemmän siitä, että hän saa kuunnella isosisaruksien laulavan ja soittavan lastenlauluja kuin että hän kuuntelisi Lang Langia levyltä.

Voi olla, mutta meillä ei ainakaan mennyt näin. Esikoinen on musikaalinen, lahjakas matematiikassa, kielissä ja historiassa. On nyt jo aikuinen opiskelija. Viihtyy paljon itsekseen.

Kuopusta taas ei mikään noista ikinä kiinostanut. Sen sijaan hän on erittäin sosiaalinen ja hyvä urheilussa. Laaja kaveripiiri ja koko ajan menossa sinne ja tänne.

Sanoisin että lapsen oma luonne määrittää enemmän kuin sisaruksen esimerkki.

Vierailija
8/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta meillä ei ainakaan mennyt näin. Esikoinen on musikaalinen, lahjakas matematiikassa, kielissä ja historiassa. On nyt jo aikuinen opiskelija. Viihtyy paljon itsekseen.

Kuopusta taas ei mikään noista ikinä kiinostanut. Sen sijaan hän on erittäin sosiaalinen ja hyvä urheilussa. Laaja kaveripiiri ja koko ajan menossa sinne ja tänne.

Sanoisin että lapsen oma luonne määrittää enemmän kuin sisaruksen esimerkki.

Meilläkin kuopus on kiinnostunut ennen kaikkea urheilusta. Mutta hänelle on ihan vahingossa kehittynyt uskomaton sävelkorva, kun on kuunnellut isosisaruksien soittoläksyjä vauvasta. Ja väittäisin, että se motoriikkakin on niin hyvä siksi, että on aina yrittänyt matkia isompia.

Vierailija
9/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen treenannut lapsia jonnekin 16-vuoden paikkeille.

"Treeni" on ollut hauska elämä, missä on lennätetty leijaa, hiihdetty luodolle halot repussa paistamaan lettuja kevään auringossa, ommeltu mekkoja, tehty pihalle esteitä ja hypitty niissä koirien kanssa, opeteltu tekemään Schwarzwaldin kirsikkakakku, käyty katsomassa balettia, luettu paljon, kannettu halkoja halkopinoon, käyty kalassa,  retkeilty metsissä, opeteltu miekkailun perusteet, käyty ampumassa savikiekkoja haulikolla, keskusteltu politiikasta ja yhteiskunnasta ja käyty tädeillä kahvilla.

Ja tämä on aivan väärin monen gurun mielestä.

Ei mitään intohimoista harjoittelua johonkin minun valitsemaani alaan, jossa lapsesta tulee sitten aikanaan supernero.

Vierailija
10/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös kuullut, että vauvan musikaalisuus kehittyy, kun vaan jaksaa laulaa lapselle. Ei siis edes tarvitse itse osata laulaa, vaan pelkkä se laulaminen riittää. Mä olen vasta raskaana, mutta meidän lapsesta tulee varmaan musikaalinen, kun lauletaan miehen kanssa joka päivä. :)

Vierailija
11/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta osaltani koin tärkeimmäksi kikaksi syödä kalaa lähes päivittäin etenkin alkuraskaudessa (ekat 3kk) ja muutaman kerran viikossa sitten myös loppuraskauden ajan. Pääasiallinen kala oli Puruveden muikku. Lisäksi toki seitiä, lohta, tonnikalaa yms..

Oma äitini söi minua odottaessani päivittäin itse pyydystämiään Puruveden muikkuja ja ihan hyvin olen menestynyt elämässäni. Pärjäsin myös aina koulussa sekä kilpailuissa yms. niin eipä siitä haittaakaan voinut olla.

Tuosta kalan syönnistä raskauden alussa on myös jonkin verran tutkimuksia, joiden mukaan sillä olisi vaikutusta lasten älykkyyteen.

Omat lapseni ovat vielä alle kouluikäisiä, mutta ovat kehittyneet ainakin tähän asti oikein hyvin ja oppineet asioita melko nopeasti, joten ehkä kalan syönnilläni on ollut jotain vaikutusta.

Ja olen aina jutellut kyllä paljon lasteni kanssa, myös vauva-aikana kertonut milloin mistäkin ympärillä olevasta asiasta. Mukavammin se aika menee, kun juttelee eikä vain hiljaa ole. Se nyt tulee ehkä enemmän vain luonnostaan rupatella niitä näitä.

Vierailija
12/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitettiin raskausaikana klassista musiikkia, mutta ei musta mitään superfiksua tullut.

Vierailija
13/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen lukeminen (ihan syntymän jälkeen ja loppu elämän) tutkitusti ainakin kehittää kielellisiä kykyjä ja varmasti muutakin älykkyyttä.

Vierailija
14/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin nukkua paljon ja levätä. Tein kävelylenkkejä. Puhelin vauvalle rakastavasti. Eipä muuta. Tosi rauhallinen ja iloinen lapsi on.

Vierailija
15/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin Kaija Saariahoa ja vauva villiintyi vatsassa. Alkoi pöytiä ympäri. Ilmeisesti tykkäsi.

Vierailija
16/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on koittaa olla mahdollisimman stressitön. Stressihormonit on vauvalle myrkkyä.

Vierailija
17/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa menisit esim palstan osioon Raskaus voisit löytää haluamaasi lukemista. Nyt luet/kirjoitat palstan osiolla Aihe vapaa.

Vierailija
18/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä oli ennen paljonkin lapsiaiheisia keskusteluja, mutta kun tänne tuli valtava määrä trolleja ja vänkääviä veloja, kuka haluaa enää käydä täällä enää mitään lapsikeskusteluja?

Tiedoksesi: olet nyt palstan osiolla Aihe vapaa. Osioita on paljon joten voit valita osion joka sinua kiinnostaa!

Vierailija
19/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta puolivälissä raskautta mutta ainakaan vielä vatsalle puhuminen tai musiikin soittelu ei tunnu luontevalle. Ehkä sitten, kun vatsa alkaa kasvaa ja liikkeet tuntee.

Sen sijaan ollaan miehen kanssa puhuttu, että "treeni" alkaa heti, kun vauva syntyy. Lapselle lukeminen on nimittäin tärkeää mutta tutkimuksissa on havaittu isän lukemisella olevan suurempi merkitys kuin äidin lukemisella. Niinpä meillä isä joutuu/pääsee iltasatupuuhiin, jotta saadaan lapsi treenattua ja kiinnostumaan lukemisesta.

Kaikkiin kikkoihin en usko mutta esimerkiksi lukemisessa vanhemmilta saatu malli ja esimerkki varmasti tukevat innostusta. Siltikään ei ole varmaa, että lapsi innostuu lukemisesta. Minä ja pikkusiskoni luemme paljon mutta perheen keskimmäisenä syntynyt veli ei oikeastaan yhtään. Isä kuitenkin luki tai sepitti itse meille kaikille kolmelle satuja ja on itse innokas lukija.

Vierailija
20/21 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin usein kasvitieteellisessä puutarhassa odotusaikana, kuinka ollakaan, pojasta tuli biologi :)