Miksi ihmiset ovat niin kiittämätömiä? Minä ainakin olen kiitollinen näistä asioista:
- hyvä ja rakas aviomies, paras ystäväni
- rakas lemmikki
- läheinen ja tärkeä luontosuhde
- yliopistokoulutus (neljä tutkintoa eri aloilta, viides työn alla)
- hyvä terveys
- paljon ihania sukulaisia ja ystäviä
- kaunis, tilava koti yhdellä Helsingin halutuimmista alueista
- 1800-luvun maatalo suvun kotiseudulla, ihana remonttikohde ja kakkosasunto
- riittävästi varallisuutta pitämään leivän syrjässä kiinni ilman stressiä
- mielenkiintoisia harrastuksia
- tuliterä, uusi auto (diesel), jonka takia 500 km viikottaiset matkat suuren koiran ja tavaroiden kanssa sujuvat helposti, mukavasti ja ekologisesti (biopolttoaineella)
Kannattaa tehdä kerran pari vuodessa lista kaikista asioista, joista on syytä olla onnellinen ja kiittää jumalaa/maailmankaikkeutta niistä!
Kommentit (5)
Olen ajatellut samaa useasti. Olen jo 70-vuotias, ehkä ikä tuo tässäkin perspektiiviä. Kiitollisuus on hyve, kateus on synti. Jokainen on viimekädessä vastuussa omasta elämästään. Siinä ei Kela tai sosiaalitoimi auta.
Omat kiitollisuuteni aiheet ovat:
- lapset ja heidän menestyminen elämässä (kumpa vain voisimme tavata useammin!)
- terveys
- oma rikas elämä ja sen tuomat muistot (olemme asuneet vuosikymmeniä Kaakkois-Aasiassa ja olen oppinut tuntemaan niiden maiden kulttuuria, kieliä ja ihmisiä)
- rakkaat ystävät ympäri maailmaa, näinä aikoina heidän merkitys vain korostuu)
- hyvä toimeentulo: ei tarvitse olla kerjuulla eikä kenenkään elätti
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut samaa useasti. Olen jo 70-vuotias, ehkä ikä tuo tässäkin perspektiiviä. Kiitollisuus on hyve, kateus on synti. Jokainen on viimekädessä vastuussa omasta elämästään.
Huutista! Kateus on inhimillinen sosiaalinen tunne, ei synti. :Dd Syytön heittäköön ensimmäisen kiven, vai miten se meni?
Kateus on niin turha ja hyödytön tunne, etten ole laiskana koskaan viitsinyt tuntea sellaista.
Olen kiitollinen, että en tunne mielenkiintoa trollaukseen.
Aha. Et voinut sitten pitää listaa omana tietonasi, ns. Sinun ja Jumalan välisenä.
Trollaus on paheesi, jäätkö senkin Jumalan kanssa?