Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi mä olen pilannut saunan lauteet, ne on homeessa alapuolelta

Vierailija
07.02.2021 |

Mä olen taas mokannut. Mulla on puulämmitteinen sauna ja olen marraskuusta asti saunonut uusilla lauteilla. Tänään huomasin lauteiden alapuolelta hometta. Siellä on kylmät betonilattiat, ei mitään lattialämmityksiä ja tila jäähtyy todella nopeasti. Voi että mä olen tyhmä. Mulla ei ole ketään neuvomassa. Itse teen yksin kaikki. Mitä mun kannattaisi nyt tehdä niiden kanssa. Mä jo harjasin mäntysaippua vedellä suurimmat homeet pois ja Lämmitin saunan että kuivuis, mutta lattiahan hohkaa kylmää.. Voi itku

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai ne hirveen nopeesti ihan pilalle homehdu.. näytä hiomapaperia pahimpiin ja löytyisköhän joku mietohomeenestoaine siveltäväksi?

Älä huoli

Vierailija
2/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita puuta uuniin vielä kun olet lopettanut saunomisen, niin lauteet kuivuu paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaa kannattaa lämmittää sinne 80 asteeseen eikä johonkin 60 asteeseen, niin ehtii kuivumaankin kun vielä yhden pesällinen sekaan löylyttelyn jälkeen.

Vierailija
4/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kuule välttämättä ole hometta, puuhun voi tulla sellaista, vaikka ei ole hometta.

Vierailija
5/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hometta pestä pois. Se on varmaankin sitä kuollutta ihoa ja likaa mitä lauteiden alle kertyy.

Lämmitä saunaa tosiaan löylyjen jälkeen vähän kauemmin että kuivuu. Meillä likaan auttaa myös laudeliina joka kerää sitä ja on lauteita helpompi puhdistaa nakkaamalla koneeseen.

Vierailija
6/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita puuta uuniin vielä kun olet lopettanut saunomisen, niin lauteet kuivuu paremmin.

Tämä on tärkeä muistaa. Tällä konstilla kosteus lähtee hormin kautta vedon mukana ulos.

Vierailija
7/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mitä sä olet mennyt tekemään.

Vierailija
8/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet lauteet homeessa???

Vierailija
9/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mulle uudet, ne on käytetyt, mutta vuosia ollut varastossa.

Vierailija
10/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet asentanut homeiset lauteet.

Vierailija
11/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastossa homehtuu, huono ilmanvaihto, kosteus yms

Vierailija
12/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosaunako? Viimeisen löylyn jälkeen pesään puita, että kuivaa. Ovet jätetään raolleen, jotta ilmanvaihto paranee. Meillä on kesällä myös ulko-ovi auki, siinä kuivuu sauna hyvin.

Käytä laudeliinaa tai suosittelen retkipatjan palaa, joka kestää huutelun kiehuvalla vedellä.

Sauna pestään keväällä juuriharjalla, ja jos se tosiaan on hometta, niin se lähtee pois Esim. Mellerud homeenpoistoaineella ja huolellinen huuhtelu, koska se sisältää klooria, joka höyrystyy myrkyksi kuumassa. Älä mitään homeenestoa laita, et halua niitä kaasuja keuhkoihisi. Supi saunasuojaa mieluummin.

Vierailija
13/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai ne hirveen nopeesti ihan pilalle homehdu.. näytä hiomapaperia pahimpiin ja löytyisköhän joku mietohomeenestoaine siveltäväksi?

Älä huoli

En laittais homeenestoainetta. Ne on myrkkyä ihmisille ja saunassa kuumassa voi jopa haihtua hengitysilmaan.

Vierailija
14/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet asentanut homeiset lauteet.

Samaa mieltä, Jos se tosiaan on hometta (hajusta sen tunnistaa) niin varmasti itiöt on olleet niissä. Kosteus on saanut homeen kukkimaan. Tässä syy, miksi pitäisi pienellä varauksella suhtautua vanhojen tavaroiden uusiokäyttöön.

Toisten moraali ei paljon koputtele vaikka myisi homeisia lastenvaatteita tai sohvan johon luteet on pesiytyneet.

Vierailija
15/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo Supi-saunasuojat ym. litkut sisältävät muovia = muodostavat hengittämättömän kalvon, joka hautoo puuta ja kerää kosteutta.

Mieluummin jotain luonnonmukaisempaa pintaan, jos on pakko pintakäsitellä.

Vierailija
16/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asennat vuosikausia varastossa seisseet käytetyt lauteet ja ihmettelet, kun ne on homeessa? Kui tyhmä voi ihminen olla?

Vierailija
17/22 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo Supi-saunasuojat ym. litkut sisältävät muovia = muodostavat hengittämättömän kalvon, joka hautoo puuta ja kerää kosteutta.

Mieluummin jotain luonnonmukaisempaa pintaan, jos on pakko pintakäsitellä.

Juuri näin.

Vierailija
18/22 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua neuvottiin väärin. Mä laitoin laudesuoja öljyä vain päälle en alapuolelle. Kai se vaikuttaa siihen homehtumiseen että pohjapuoli on ihan hiottu käsittelemätön raakalauta vailla laudesuojaa.

Vierailija
19/22 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua neuvottiin väärin. Mä laitoin laudesuoja öljyä vain päälle en alapuolelle. Kai se vaikuttaa siihen homehtumiseen että pohjapuoli on ihan hiottu käsittelemätön raakalauta vailla laudesuojaa.

Noi laudesuojat on ihan turhia litkuja eikä niillä ole vaikutusta homehtumiseen suuntaan eikä toiseen. Saunomisen ja pesemisen jälkeen pesällinen puita palamaan niin kosteus lähtee eikä tule hometta.

Vierailija
20/22 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis, tuskin ne on pilalla.

Meilläkin lauteisiin tulee helposti tummia pilkkuja jos ne on kuivuneet huonosti. 

Vahingosta viisastuneena fiksasin lauteet sellaisiksi, että niiden istuintasot voi nostaa kehikosta ylös kuivamaan. Sillä tavalla ne on myös helpompi pestä. Totta kai lauteisiin alapinnalle tulee tummia pilkkuja helposti, jos ne eivät pääse kokonaan kuivumaan. Se on vaan pelkkää pintaa. Lauteiden alapinnat kuivuvat huonosti, koska raoista pääsee vuotamaan vettä ja kosteutta jää alapintaan. Yläpuolelta kuivuvat hyvin.

Lauteesi on vasta sitten pilalla, kun saunoessa kuuluu "rätsis" ja löydät itsesi niiden alta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi