Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmaatikko, mitä oireita liikunnasta?

Vierailija
04.02.2021 |

Sina, jolla on astma, miten kehosi reagoi liikuntaan? Mistä huomaat, että lääkitystä pitäisi lisätä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei reagoi mitenkään, kun valitsee lajin oikein. Harrastan vain sellaista liikunta, joka soveltuu minulle (en esim. juoksua), joten lääkitystäkään ei ole tarvinut lisätä.

t. rasitusastmaatikko

Vierailija
2/12 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin paremmin, kun liikun. Eikös se niin mene kaikilla? Tietenkään en vedä mitään "kieli vyön alla"-lenkkejä, joista seuraa aina astmakohtaus. Liikunta oman terveydentilaan soveltuvana. Astmaatikon pitäisi kyllä itse tunnistaa, milloin tarvitaan avaavaa lääkettä. Säännöllistä lääkitystä ei pidä omatoimisesti lisätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain tässä sitä, että voiko astma oireilla liikunnan jälkeen siten, että pyörryttää ja heikottaa mello pitkään, vaikka hengitys on normaali? Vai onko tuo pyörrytys ja huono rasituksensieto todennäköisesti jostain muusta kuin astmasta johtuvaa?

Vierailija
4/12 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi harrastaa juuri mitään sisäliikuntaa koska ilmanvaihto on yleensä aivan liian huono tai sitten on lämmitys täysillä (paikoissa joissa pitäisi voida hikoilla!) ja sen takia myös kuiva ilma.

Voin harrastaa kaikkea ulkoliikuntaa paitsi kovalla pakkasella en voi. Silloinkaan en voi liikkua ulkona jos on jokin työmaa, jonka takia en pysty hengittämään, siitepöly on toinen vaikea asia. Jos ilma on raikas eikä itsellä ole infektiota, pystyn liikkumaan miten vain. Astmani ei ole rasitusastma vaan määrittelemätön.

Haittavaikutusten vuoksi en voi lisätä lääkitystä, mutta voin ottaa käyttöön vahvan kortisonikuurin. Sen aloitan vasta kun oireet ovat täysin sietämättömät, se tilanne syntyykin niin äkillisesti niin ettei siinä ehdi pähkäillä. Yleensä silloin on mm. ankara yskä ja muita äärihankalia oireita.

Vierailija
5/12 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain tässä sitä, että voiko astma oireilla liikunnan jälkeen siten, että pyörryttää ja heikottaa mello pitkään, vaikka hengitys on normaali? Vai onko tuo pyörrytys ja huono rasituksensieto todennäköisesti jostain muusta kuin astmasta johtuvaa?

Vastasin juuri sisäliikunnasta mutta on myös ollut tämänsuuntaisia mietteitä, sillä erotuksella että liikunnan jälkeen iskee suunnaton unentarve lähes aina, vaikka liikunta on lähes päivittäistä. Ihmettelen voiko se jotenkin liittyä astmaani ilman että itse huomaan yhteyttä ja vaikka ulkona liikkuessa henki kulkee hyvin.

Vierailija
6/12 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit heti kysynyt nuo niin ei olisi turhaan tarvinut vastata sitä, mitä et halunnut tietää. Ei sitä voi tietää, mistä oireesi johtuu ennen kuin se tutkimuksilla selvitetään. Voi olla oire astmakohtauksen aiheuttamasta hapenpuutteesta, mutta yhtä lailla voi olematta ja oire voi tulla muusta syystä. Eniten tuollainen pyörrytys minusta viittaa joko huonoon yleiskuntoon, verenpaineongelmiin tai raudanpuutteeseen. 

Vierailija
7/12 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko susta jo liikunnan aikana ettei henki kulje kunnolla? Mulla on sellaisten kertojen jälkeen tosi heikko ja väsynyt olo, eli en voi harrastaa edes reipasta kävelyä silloin kun on pakkasta, muuten pärjään melko hyvin. 

Vierailija
8/12 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä riippuu päivästä.  Mutta jos pakkasta on yli -20 astetta, niin paras pysyä sisällä.

Kuntosalilta olen onnistunut saamaan kaikki kiertävät pöpöt ja sitten astma pahenee. Olen todennut, että ei ole mun juttu.

Kesällä pyöräily on mukavaa, mutta ei sekään siitepölyaikana. Uin mielelläni ja jumppaan. Hiihdän, jos ei ole liian kylmä ja hölkkään. Joogasta pidän, mutta ei onnistu, jos paikan sisäilma on huono. Kotona tehtynä ei ole niin tehokasta kuin ohjattuna.

Oma astmani oireilee niin, että limaa pakkaa tulemaan runsaasti ja yskin paljon. Tavallinen nuhakuume voi johtaa keuhkokuumeeseen. Astmakohtaukset tulevat harvakseltaan monen tekijän summana, yleisempää on se, että virta loppuu ja alan nuokkua.

Kunto sinänsä on hyvää keskitasoa. Aina en vain ymmärrä, että olisi nyt sen avaavan paikka. Sairastuin astmaan aikuisena ja ekat vuodet olivat aika kamalia. Nykyään ei ole enää niin kovin usein tarvetta kortisonitableteille.

Vierailija
9/12 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/12 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/12 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisemmin huono rasituksensieto on oire sepelvaltimotaudista varsinkin jos liikkumiseen ei liity hengitysvaikeuksia (oli astma taikka ei).

Vierailija
12/12 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisemmin huono rasituksensieto on oire sepelvaltimotaudista varsinkin jos liikkumiseen ei liity hengitysvaikeuksia (oli astma taikka ei).

Olen alle 40 v. Missa vaiheessa lääkäriin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi