Lopetin ikuisen laihduttelun syksyllä ja nyt talvitakki ei mene kiinni!
Voi hitto. Kaivoin kaapista paksumman takin näille pakkasille ja se ei mene kiinni.aloitin elämäntapamuutoksen, lisää liikuntaa, eikä enää ikuista laihdutusta.
Puntarille en kyllä uskalla, kesällä näytti 92kg.
Olisipa sateinen kesä..
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 45-vuotiaana ollut vähän järkyttynyt siitä, kuinka vähän tämän ikäinen nainen etätyössä ruudun ääressä tarvitsee energiaa. Vaikka melkein joka päivä käyn lenkillä, urheilukellon mukaan se lähinnä kompensoi sen, että normaali arkiliikunta puuttuu kokonaan. Aloitinkin nyt pätkäpaaston 14 tuntia vuorokaudessa, jos se vaikka auttaisi siihen, ettei lisää enää kertyisi kiloja. Täytyy varmaan alkaa asennoitua, että elämän toisen puolikkaan syömiset ja juomiset tulevat olemaan TODELLA erilaiset.
Eikö 14 tuntia ole aika luonnollinen aika olla syömättä?
Jos syöt illalla seitsemältä niin aamupalan syö jo yhdeksältä.
Ei tuo kai ole pätkäpaastoa?Itsekin sitä koitan. Mietin onko 16 tuntiakin liian vähän?
Kyllä 14 tuntiakin on ihan hyvä. Jos rytminä pidetään olla syömättä vaikka tuo klo 19 - 09, siinä jää turhat iltanapostelut pois. Aamu alkaa monella hyvinkin aikaisin, jolloin ennen klo 9:ää on ehtinyt jo paljon.
Olisit jatkanut laihduttamista niin menisi takki kiinni.
Minäkin olen viimeiset 10 vuotta laihdutellut. Ja mikä on tulos? Olen paksumpi kuin koskaan.
Viime kuukaudet olen opetellut uusia tapoja ja juuri niitä, mitä täällä nyt haukutaan. Ei ole kiellettyjä ruokia, intuition mukaan mennään. En stressaa ja päätin olla inhoamatta kroppaani, tämä on yllättäen ollut vaikeinta!
Arvatkaapa mitä? Paino on lähtenyt laskuun. Syön minkä syön, eikä sellaisia pakottavia mielihaluja tule oikeastaan ollenkaan.
Tärkeintä minulle oli päästä irti siitä "olen läski"-ajatuksesta. Samalla kroppa (tai pääkoppa) ohjaa kummaa kyllä parempien valintojen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö 14 tuntia ole aika luonnollinen aika olla syömättä?
Jos syöt illalla seitsemältä niin aamupalan syö jo yhdeksältä.
Ei tuo kai ole pätkäpaastoa? Itsekin sitä koitan. Mietin onko 16 tuntiakin liian vähän?
Joo ei tuo 14 tuntia syömättä varmaan ole mikään varsinainen pätkäpaasto, mutta ajattelin nyt aloittaa sillä. Mulla on ollut huonoa tapaa vielä 21 jälkeen napostella jotain, herkkujakin ja sit aamupala klo 7.30. Siihen verrattuna 14 tuntia on ihan hyvä aloitus. Pidentelen paastoaikaa sitten pikku hiljaa.
16 tuntia tarkoittaa, että jos syö iltapalan klo 20, seuraavan kerran voi syödä seuraavana päivänä klo 12. Kyllä se minusta jo on ihan kohtuullinen tauko, kun yksi ateria jää välistä kokonaan ja vuorokaudessa on kaksi kertaa niin pitkän ajan syömättä kuin se aika, jolloin syö.
Mutta voihan sitä paastoaikaa pidentääkin vielä 16 tunnista, jos haluaa. Jollain nettisivulla suositeltiin pitämään välillä päiviä, että 20 tuntia paastoa ja 4 tuntia syömistä. Omien tuntemusten mukaan.
Joillain ihmisillä "intuitiivinen syöminen" toimii, joillain ei. Olen itse ollut aina hoikka ja syönyt mitä tekee mieli; minun ei vain tee mieli epäterveellisiä herkkuja energiantarpeeni ylittäviä määriä useita päiviä putkeen.
Sen sijaan saatan jonain päivänä syödä todella paljon herkkuja, mutta pari seuraavaa päivää tekee mieli syödä selkeästi vähemmän, minkä loputulos on, että viikon jaksolla ravinnosta saatu energiasaldo on tasapainossa ja vastaa kulutustani.
Olen alkanut ajatella, että kyse on automaattisesta sisäisestä säätelymekanismista, jonka yksi osa on nälän ja kylläisyyden tunnetta säätelevät aivojen välittäjäaineet.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen viimeiset 10 vuotta laihdutellut. Ja mikä on tulos? Olen paksumpi kuin koskaan.
Viime kuukaudet olen opetellut uusia tapoja ja juuri niitä, mitä täällä nyt haukutaan. Ei ole kiellettyjä ruokia, intuition mukaan mennään. En stressaa ja päätin olla inhoamatta kroppaani, tämä on yllättäen ollut vaikeinta!
Arvatkaapa mitä? Paino on lähtenyt laskuun. Syön minkä syön, eikä sellaisia pakottavia mielihaluja tule oikeastaan ollenkaan.
Tärkeintä minulle oli päästä irti siitä "olen läski"-ajatuksesta. Samalla kroppa (tai pääkoppa) ohjaa kummaa kyllä parempien valintojen suuntaan.
Hyvä että tuo intuitiivinen syöminen toimii sulla! Itselläni ei todellakaan toimi. Jos en ajattele, mitä syön, pakottavia mielihaluja tulee ja noudatan niitä, koska miksi ei, kun mikään ei ole kiellettyä. Ja mielihalujen noudattamisesta seuraa vain se, että tekee mieli lisää sitä samaa. Silloin taas kun katson mitä syön, ekan viikon parin jälkeen mielihalut vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä minulle oli päästä irti siitä "olen läski"-ajatuksesta. Samalla kroppa (tai pääkoppa) ohjaa kummaa kyllä parempien valintojen suuntaan.Hyvä että tuo intuitiivinen syöminen toimii sulla! Itselläni ei todellakaan toimi. Jos en ajattele, mitä syön, pakottavia mielihaluja tulee ja noudatan niitä, koska miksi ei, kun mikään ei ole kiellettyä. Ja mielihalujen noudattamisesta seuraa vain se, että tekee mieli lisää sitä samaa. Silloin taas kun katson mitä syön, ekan viikon parin jälkeen mielihalut vähenee.
Itselleni se ettei mikään ole kiellettyä oli tavallaan vapauttava juttu, se kielletyn houkutus katosi. Jos haluan suklaata, syön pari palaa ja tiedän, ettei maailmasta suklaa katoa eikä kukaan vie sitä minulta pois. Voin huomennakin syödä palan tai jättää syömättä, eikä maailma kaadu.
Laskurien näyttämä energiantarve riippuu iästä, pituudesta ja myös nykyisestä painosta. Ja sekin tietenkin vaikuttaa, kuinka raskas arkielämä sinulla on fyysisesti. Mitä vähemmän tietoa kalorilaskuri sinusta kysyy, sitä huonommin suositeltu energiamäärä voi sopia juuri sinun tilanteeseesi.
Yleisesti kai on niin, että jos haluaa laihtua, useimpien naisten pitää syödä alle 2000kcal vuorokaudessa, monien aika paljonkin vähemmän.
Kalorien laskeminen toimii useimmilla laihduttajilla paremmin kuin vaistot. Pätkäpaastosta voi myös olla apua, jos ruokaikkunassa syömiset pysyy kohtuudessa.