Kissa alkanut käyttäytymään aggressiivisesti toista kissaa kohtaan
Eli meillä on kaksi kissaa. Kolli täyttää keväällä kolme ja narttu seitsemän.
Kolli on alkanut viime viikkojen aikana käyttäytymään aggressiivisesti narttua kohtaan koko ajan enemmän ja enemmän. Vahtaa tämän liikkeitä ja hyökkää päälle, ja myllyttää siis ihan tosissaan tätä ja joudun puuttumaan peliin, koska narttu ei kollille pärjää. Ei ole mitään leikkiä, on selvä ero siihen miten ennen tosiaan leikkivät keskenään.
Mitään muutoksia niiden elämässä ei ole ollut (muuttoa, uusia lemmikkejä, vauvaa tmv).
Käytin kollin eläinlääkärissä, jos sillä olisi vaikka kipuja, mutta mitään ei löytynyt. Eläinlääkäri suositteli kokeilemaan feliway-haihdutinta, ja ostinkin sellaisen joka nyt ollut kaksi viikkoa käytössä, mutta ei ole vaikuttanut mitenkään.
Kollin käytöksessä ei muuta outoa ole - syö, liikkuu, ulostaa ja nukkuu normaalisti. Ei myöskään ole aggressiivinen ihmisiä kohtaan.
Molemmat ovat leikattuja.
Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta? Eli toinen kissa yhtäkkiä muuttunut vihaiseksi toista kohtaan, vaikka ensimmäiset pari vuotta menneet hyvin? Oletteko saaneet tilanteen rauhoittumaan ilman, että on pitänyt luopua tästä aggressiivisesta yksilöstä?
Molemmat ovat tulleet minulle 12 viikon ikäisinä, eli kolli ei ole tullut meille aikuisena vaan on tosiaan yli kaksi vuotta meillä asunut.
Rauhallisia paikkoja löytyy molemmille, ja niillä onkin omat vakiopaikkansa kodissamme, missä tykkäävät nukkua omassa rauhassa. Ruoasta tai hiekkalaatikoista ei myöskään ole tarvinnut tapella.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Ne narttu voi olla sairas. Aina heikomman päälle käydään laumassa. Itsellä alkoi kaksi kissaa ottamaan yhteen pikkuhiljaa rajummin ja rajummin kunnes hyökkäyksen kohteeksi joutunut selvästi sairastui ja kuoli kolme viikkoa myöhemmin kasvaimiin.. Ei tarvitse kun ominaishaju muuttua niin laumassa on kaikki sekaisin.. Jos narttukin on terve niin aiheuttajana on tod.näk joku niin pieni juttu ettet itse edes huomaa/ajattele. Uusi viherkasvi tai pesuaine esim.
Tsemppiä! Kissatappelut on karmeeta seurattavaa...
Ahaa, kiitos vinkistä! Narttu vaikuttaa terveeltä, mutta täytyykin käyttää sekin tarkastuksessa. Pitää nyt miettiä tarkkaan myös sitä, mitä uusia tuotteita meillä on alettu käyttämään.
Ap
Kissakuiskaajassa monesti ratkaisu on lisää hiekkalaatikkoja.
Meidän kissa tuli meille kahden vuoden ikäisenä kodinvaihtajana. Oli siihen asti elellyt rauhassa samanikäisen siskonsa kanssa, mutta yhtäkkiä alkoivat tappelut jotka pahenivat kerta kerralta. Poika löylytti siskoaan täysillä ja sisko muuttui araksi ja pelokkaaksi seinänvierusten nuohoajaksi.
Ei siis auttanut kuin antaa poika uuteen kotiin. Mä en ylipäätään tajua miksi jengi hommaa kissoja useamman kuin yhden samaan talouteen. Kissa on luonnostaan yksineläjä eikä kaipaa lajitoverin seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kissa tuli meille kahden vuoden ikäisenä kodinvaihtajana. Oli siihen asti elellyt rauhassa samanikäisen siskonsa kanssa, mutta yhtäkkiä alkoivat tappelut jotka pahenivat kerta kerralta. Poika löylytti siskoaan täysillä ja sisko muuttui araksi ja pelokkaaksi seinänvierusten nuohoajaksi.
Ei siis auttanut kuin antaa poika uuteen kotiin. Mä en ylipäätään tajua miksi jengi hommaa kissoja useamman kuin yhden samaan talouteen. Kissa on luonnostaan yksineläjä eikä kaipaa lajitoverin seuraa.
Jotkut kissat toki haluavat olla ainoita kissoja, mutta todella usein hyväksyvät muutkin kissat ja selvästi nauttivat toistensa seurasta.
Minunkin lapsuuden kodissa oli useampi kissa, ja kaikki tulivat erinomaisesti toimeen keskenään.
Ei kaikki koiratkaan siedä muita lajitovereitaan, mutta suurin osa kyllä.
Voihan olla, että tämä minun kollini ei vain halua muita kissoja samaan talouteen, mutta käännän kyllä kaikki kivet ennenkuin päädyn siitä luopua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kissa ei oleb luonnostaan yksineläjä, vaan se kaipaa laumaa ja kaveria.
Kiusaajakolli lopetukseen. Tyttökissalla tukalat olot teillä.
Vie molemmat kissat tarkastukseen eläinlääkäriin. Myös sairas kissa voi hyökkäillä kipujen takia. Kun mahdolliset sairaudet on suljettu pois, voit kokeilla "tutustuttaa" kissat uudelleen toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaipaa. Kissa ei koskaan laumaudu luonnossa, leijonaa lukuunottamatta. Koira taas on laumaeläin.
Vierailija kirjoitti:
Vie molemmat kissat tarkastukseen eläinlääkäriin. Myös sairas kissa voi hyökkäillä kipujen takia. Kun mahdolliset sairaudet on suljettu pois, voit kokeilla "tutustuttaa" kissat uudelleen toisiinsa.
Aloituksessa jo kerroinkin, että kolli on jo käytetty. Pitää tuo narttu vielä käyttää että voi mahdollisesti sairaudet tai vammat sulkea pois.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaipaa. Kissa ei koskaan laumaudu luonnossa, leijonaa lukuunottamatta. Koira taas on laumaeläin.
Kissa ei kuulukaan luontoon vaan ihmisten kanssa elämään.
On totta joo, että leijona ainoa laumassa elävä kissaeläin luonnossa, mutta niinhän tuota vain suurin osa kotikissoista elää laumassa ihmisten hoteissa. Poikkeuksia on siinä missä koirissakin.
Ap
Vie se katti piikille, sillä on korona.
Tiedän, että nyt tulee joiltain alapeukkuja, mutta meillä auttoi, kun kolli sai Seronil-lääkityksen. Meillä eivät varsinaisesti tapelleet, mutta kolli yritti varsin agressiivisen oloisesti astua narttua lähes koko ajan. Molemmat on leikattuja, kolli leikattiin jo 4 kk ikäisenä, narttu vasta ekan kiiman jälkeen.
Tuttavaperheen kissalle Seronil on auttanut stressistä johtuvaan väärään paikkaan merkkaamiseen ja toisella tutulla ihan siis tappeluun.
Lääkettä ei tarvitse antaa koko ajan, meillä on riittänyt puolikas tabletti viikon tai parin ajan ja ongelma katoaa. Kissa ei muutu apaattiseksi tms., epätoivottu käytös vain katoaa. Itse en pidä ko. lääkitystä pahana, koska stressaahan se kissaa itseäänkin, jos esim. koko ajan panettaa vaikka ei pitäisi.
Ell, joka noita kirjoitti, oli vahvasti sitä mieltä, että Feliwayt on rahan hukkaa ja samaan tulokseen olen itsekin tullut, ei niistä koskaan mitään oikeaa apua ole ollut.
Lopuksi vielä sananen siitä, onko kissa yksineläjä vai laumaeläjä. Oikea vastaus on, että vähän kumpaakin. Luonnossa elävä kissa saalistaa aina yksin, eikä mahdollisesti esim. varoita laumaansa jostain uhasta tms. Jos on kuitenkin laumansa valinnut eli sopeutunut siinä elämiseen (huom. myös ihminen on kissan perhettä), ei kissa enää muuta mieltymystään eli täysin yksineläjästä ei tule laumaeläinta, eikä toisin päin. Kokonaan sisällä olevat kissat kyllä yleensä kaipaavat jonkinlaista seuraa, koska harva ihminen jaksaa leikittää ja huomioida kissaansa niin paljon kuin se oikeasti haluaisi. Kissat nukkuu toki paljon, mutta ei mikään kissa ole luonnostaan ja pennusta asti sellainen, että haluaa vain nukkua tai maata jossain sohvalla. Mun kissat reuhaavat keskenään kaiket yöt. Kolli oli ennen nartun tuloa iltain jatkuvasti levoton ja sitä olisi valehtelematta pitänyt hyppyyttää tuntitolkulla. Samoin alkoi mouruaminen joka yö klo 2-5, kun olisi ollut sille sopiva leikkiaika. Kaikki tuollainen jäi pois, kun tuli kamu, joka elää nyt samassa rytmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa ei kuulukaan luontoon vaan ihmisten kanssa elämään.
On totta joo, että leijona ainoa laumassa elävä kissaeläin luonnossa, mutta niinhän tuota vain suurin osa kotikissoista elää laumassa ihmisten hoteissa. Poikkeuksia on siinä missä koirissakin.
Ap
Elää tietenkin kun ei saa itse päättää. Samoin kuin monet koirat elävät ison osan päivästä yksin.
Tulipa mieleen samanlainen tilanne jossa kolli hyökkäili nartun kimppuun. Nartulla tosiaan paljastui sairaus, ei selvinnyt kauan oli ollut sairaana mutta ehkä tuon takia kollikin hyökkäili!
Ne narttu voi olla sairas. Aina heikomman päälle käydään laumassa. Itsellä alkoi kaksi kissaa ottamaan yhteen pikkuhiljaa rajummin ja rajummin kunnes hyökkäyksen kohteeksi joutunut selvästi sairastui ja kuoli kolme viikkoa myöhemmin kasvaimiin.. Ei tarvitse kun ominaishaju muuttua niin laumassa on kaikki sekaisin.. Jos narttukin on terve niin aiheuttajana on tod.näk joku niin pieni juttu ettet itse edes huomaa/ajattele. Uusi viherkasvi tai pesuaine esim.
Tsemppiä! Kissatappelut on karmeeta seurattavaa...