Mitä tehdä soijasuikaleista?
Ostin kaksi pussia, kun olen muutaman kuukauden ajan jo pyrkinyt tekemään ja syömään terveellisemmin. Nyt näiden kanssa en oikein keksi miten valmistaisin. Voisiko joku kokeneempi kertoa vinkkejä ja/tai reseptejä
Kommentit (21)
Paistamalla, jotenkin niin että eivät pääse likoamaan liikaa.
Wokkiin sopivat hyvin, turvota kasvisliemessä ja käsittele sen jälkeen niinkuin broilersuikaleita. Hyviä ja riittoisia.
Heitä roskiin, ja syö kunnon ruokaa.
Mausteisessa keitossa kanan tilalla menee hyvin. Perunaa, maissia, porkkanaa, currytahnaa, sipuleita..
Laitan turpoamaan veteen jo muutamaa tuntia aiemmin. Muuten tulee sitkeitä paloja.
En välitä soijan mausta, niin teen yleensä jonkun mausteisemman ruuan. Maustan yleensä jo sen pelkän soijasuikaleen ja veden, niin maku imeytyy.
Kanasuikaleiden tapaan olen käyttänyt sitten. Wokissa, currykastikkeessa, intilaistyyppisissä kastikkeissa jne.
Eli ensin paistetaan soijasuikaleet ja sitten tehdään kastike päälle tai lisätään valmiiseen kastikkeeseen. En missään nimessä suosittele syömään sellaisenaan {esim. Salaatti tai pelkkä lisuke) , vaan nimenomaa kastikkeessa tai vuokaruuissa.
Jos terveellisesti haluat syödä niin ensimmäisen vinkin mukaan, biojätettä.
Mä olen aina liottanut ja huuhdellut soijan niin että se soijan jauhoinen ominaismaku lähtee pois ja sit vasta maustanut.
Joskus oon friteerannut niitä reilun maustamis n jälkeen ja laittanut tortillaan, tuli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ei syödä näitä hirvityksiä.
Ei ole kyllä hirvityksiä. Hyvää ja halpaa ruokaa. Näitä ostan Lidlistä. 250g pussi 0,84€.
Otat ne suikaleet, wokkivihanneksia, nuudeleita, mausteita. Paistat pannulla wokin, lisäät valmiit nuudelit ja mausteet ja heität ne suikaleet roskiin. Vola
Kerrot haluavasi syödä terveellisesti, mutta syöt tuollaista prosessoitua moskaa. Kippaa roskikseen moiset teolliset lihajäljitelmät ja osta oikeaa lihaa.
Itse olen huomannut, että noi suikaleet on parhaimmillaan, kun ne paahtaa ensin öljyssä (+mausteet) ja vasta sen jälkeen lisää nesteen.
Esimerkiksi chili sin carne, erilaiset wokit ja curryt. Toimii hyvin kanan tilalla.
Soijasuikaleet kannattaa ensin keittää kasvisliemessä, jotta ne turpoavat. Sitten siivilässä puristetaan liika neste pois ja paistetaan ja maustetaan sen jälkeen pannulla. Voi laittaa vaikka kaupan valmiin burrito- tai muun maustepussin sekaan ja käyttää tortillojen täytteenä oheistuotteiden kanssa. Tai tehdä kermakastikkeen kaurakerman kanssa (mausteeksi vaikka curry).
Käytän kanasuikaleiden tapaan kastikkeissa ja tortillojen välissä.
Esimerkiksi tämä on hyvää https://chocochili.net/2023/02/marry-me-chicken-soijasuikaleista/
Vierailija kirjoitti:
Soijasuikaleet kannattaa ensin keittää kasvisliemessä, jotta ne turpoavat. Sitten siivilässä puristetaan liika neste pois ja paistetaan ja maustetaan sen jälkeen pannulla. Voi laittaa vaikka kaupan valmiin burrito- tai muun maustepussin sekaan ja käyttää tortillojen täytteenä oheistuotteiden kanssa. Tai tehdä kermakastikkeen kaurakerman kanssa (mausteeksi vaikka curry).
Kiitos ideasta! Mä kokeilen tuota kaurakerma kastiketta riisin kera.
Nopea soijasuikalewokki
Soijasuikaleet ovat edullisia ja näppäriä kuivakaapin hätävarana. Tässä reseptissä ne turvotetaan mausteiden kanssa suoraan pannulla, jolloin ne valmistuvat nopeammin kuin erikseen keittämällä. Wokki syntyy nopeasti sillä aikaa, kun lisukeohra kiehuu! Se on hyvää samantien, mutta melkein vielä parempaa seuraavana päivänä eli se sopii mainiosti myös evääksi.
Wokkia voi muokata sen mukaan, mitä kasviksia jääkaapista tai pakastimestasi löytyy. Kokeile siis esimerkiksi valkosipulia, sipulia, porkkanaa, parsakaalia tai kesäkurpitsaa. Voit halutessasi lisätä wokin mukaan myös purkin kookosmaitoa, jolloin saat maukkaan pataruoan.
Ruokakauppojen yleisimmät soijasuikaleet ovat Vegesun ja Soyappetit. Kasvisruokiin erikoistuneilla sekä aasialaisia elintarvikkeita myyvillä kaupoilla on usein valikoimissaan myös muun kokoisia ja muotoisia soijasuikaleita- ja paloja.
Nopea soijasuikalewokki
5 dl soijasuikaleita
1 tl curryjauhetta
0,5 tl kurkumaa
1 tl paprikajauhetta
3 rkl soijakastiketta
ripaus suolaa
vettä
paistamiseen rypsiöljyä tai seesamiöljyä
2 paprikaa
reilu pala kiinankaalia (n. 300 g)
1 prk ananaspaloja (230 g)
lisukkeeksi ohraa, ruokakauraa, kvinoaa, riisiä tai nuudeleita
Kuumenna wokki- tai paistinpannu. Lisää soijasuikaleet, curryjauhe, kurkuma ja paprikajauhe sekä vettä niin paljon, että suikaleet juuri ja juuri peittyvät. Kypsennä suikaleita 5–10 minuuttia, kunnes vesi on haihtunut ja suikaleet ovat pehmenneet. Lisää pannulle hieman öljyä ja paista suikaleita vielä hetki. Siirrä suikaleet sivuun odottamaan.
Lohko paprikat ja kiinankaali sopivan kokoisiksi suupaloiksi. Kuumenna pannulla tilkka öljyä ja lisää kasvikset. Paista kasviksia hetki, kunnes ne ovat hieman pehmenneet. Lisää soijasuikaleet ja ananaspalat mehuineen. Kuumenna ja tarkista maku.
Tarjoa esimerkiksi keitetyn ohran tai ruokakauran kanssa.
Erityisruokavaliot
Gluteeniton: Soijakastike sopii useimmille keliaakikoille, vaikka sen valmistuksessa olisikin käytetty vehnää, mutta valitse tarvittaessa tuote, joka on merkitty gluteenittomaksi. Valitse lisukkeeksi gluteeniton tuote, kuten riisi tai kvinoa.
Soijaton: Käytä soijasuikaleiden tilalla Hernistä ja soijakastikkeen tilalla Foodinin umamikastiketta tai maun mukaan kasvisfondia tai suolaa.
Soija on monikäyttöinen ja terveellinen papu
Biojätettä