Kysymys vaihdevuosien määritelmästä
Terveyskirjastossa sanotaan seuraavaa: "Menopaussin kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä naisella kuukautiset ovat olleet poissa yli vuoden, eli kuukautisten poisjääminen voidaan määritellä menopaussiksi vasta tämän odotteluajan jälkeen."
Millainen verimäärä lasketaan kuukautisiksi?
Kommentit (25)
No jos verta tulee, niin eiköhän ne ole kuukautiset.
Jos tiputtelemalla tulee, niin lääkäriin!
En tiedä, on hormonikierukka eikä ole ollut kuukautisia pariinkymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoksi lääkäriin? Mitään vaihdevuosioireita ei ole ollut, ja kuukautiset - jos viitisen millilitraa nyt ovat kuukautiset - tulevat 6-8 viikon välein. En ihan tiedä, mikä vaihe tässä on meneillään.
Ap, 56 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Tuossa iässä gynekologiset syövät alkavat yleistymään, ja ne oireilevat tiputtelulla. Eri juttu sitten jos vuoto tulee säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Tuossa iässä gynekologiset syövät alkavat yleistymään, ja ne oireilevat tiputtelulla. Eri juttu sitten jos vuoto tulee säännöllisesti.
Mikä verimäärä on vielä kuukautiset? Teelusikallinen? Puoli teelusikallista? Viisi tippaa? Yksi pisara?
Onko tiputtelu sitä, että verta tulee koko ajan? Entä jos tulee vain niukat menkat? Eli pientä vuotoa joka kestää muutaman päivän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Mikä verimäärä on vielä kuukautiset? Teelusikallinen? Puoli teelusikallista? Viisi tippaa? Yksi pisara?
Minun nähdäkseni ne ovat kuukautiset jos ne tulevat säännöllisesti. En tosin ole asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Onko tiputtelu sitä, että verta tulee koko ajan? Entä jos tulee vain niukat menkat? Eli pientä vuotoa joka kestää muutaman päivän?
Muutaman viikon välein muutama millilitra eli ihan kuin entisenlaiset säännölliset mutta nyt hyvin niukat 1-2 päivän mittaiset kuukautiset. Askarruttaa se "kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi" -määritelmä.
Ap
Gynekologinen tutkimus + kohdun ja munasarjojen ultra, verikokeista S-FSH sekä kliiniset muutokset kuukautiskierrossa. Sillä se selviää turhia arpomatta.
Vierailija kirjoitti:
Gynekologinen tutkimus + kohdun ja munasarjojen ultra, verikokeista S-FSH sekä kliiniset muutokset kuukautiskierrossa. Sillä se selviää turhia arpomatta.
Jos haluaisin mennä lääkärille, menisin lääkärille. Minussa ei kuitenkaan tunnu olevan mitään vikaa ja inhoan lääkäreitä, erityisesti gynekologeja, joten uteliaisuuksissani kysyn palstalaisilta mielipiteitä. Ei tuo niin vaikea tai vakava kysymys ole.
Ap
No miksi se pitäisi tietää, jos olet terve eikä sulla ole mitään vaivoja? Samantekeväähän se kai on.
Vierailija kirjoitti:
No miksi se pitäisi tietää, jos olet terve eikä sulla ole mitään vaivoja? Samantekeväähän se kai on.
Koska olen utelias. :)
Haluaisin tietää, milloin kuukautisten katsotaan loppuneen. Otetaan vaikka tilanne, jossa minulta kysytään niistä ja vastausvaihtoehtoja on vain kaksi: ovat loppuneet ja eivät ole loppuneet. Tällä hetkellä en osaa vastata.
Ap
Hauskaa: joku on käynyt alapeukuttelemassa yöllä, muttei ole jaksanut sanoa mitään. Suu auki vain, kun kerran kiinnostaa. ;)
jaa-a,mulla loppui kuukautiset kun olin synnyttänyt eli olin jotain 35v,sen jälkeen ei tullut enää kertaakaan.
ENNEN raskautta mun kuukautiset oli sanoisinko näin että topsi-puikolla ois pärjännyt,ja nenäliinalla jos oikein "tulvi". Kai se riippuu ihan ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa: joku on käynyt alapeukuttelemassa yöllä, muttei ole jaksanut sanoa mitään. Suu auki vain, kun kerran kiinnostaa. ;)
Yöllä ei pysty kommentoimaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöllä ei pysty kommentoimaan...
Ei näemmä päivälläkään, varsinkaan, jos asiassa pitäisi pysyä.
tampaksia en o ostanut ikinä kirjoitti:
jaa-a,mulla loppui kuukautiset kun olin synnyttänyt eli olin jotain 35v,sen jälkeen ei tullut enää kertaakaan.
ENNEN raskautta mun kuukautiset oli sanoisinko näin että topsi-puikolla ois pärjännyt,ja nenäliinalla jos oikein "tulvi". Kai se riippuu ihan ihmisestä.
Juuri niin. Sääntöjä kun ei tähänkään ole. Minulla on takanani nelisenkymmentä vuotta säännöllisiä, normaaleja menkkoja ja nyt hieman harventunut mutta säännöllinen pisara. Silloin, kun tiesi, että edessä on vielä vuosikymmen kuukautisia, pisarakin laskettaisiin, mutta täällä loppupäässä askarruttaa.
Ap
Tämä kysymys taisi kadota jo viidennelle sivulle. Tietäisikö joku edes sitä, mistä voisi löytää vastauksen tällaisee kysymykseen?
Ap