Kantsiiko/pitääkö ensin mennä suuhygienistille ja sitten hammaslääkäriin? Vai toisinpäin? Vai onko sillä mitään väliä?
Kommentit (10)
No jos sulla on hammaskiveä, niin voi olla hyvä poistattaa se ensin suuhygienistillä.
Tietty jos on jotain vaivoja (muuta kuin hammaskiveä) niin sitten lääkärille, muuten hygienistille.
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on hammaskiveä, niin voi olla hyvä poistattaa se ensin suuhygienistillä.
Samoin myös ientulehduksen osalta. Jos suussa on ientulehdus, niin hammaslääkäri ei välttämättä esim. paikkaa hammasta, ennen kuin ientulehdus on hoidettu pois. Mulle sanoi hammaslääkäri aikoinaan, että paikkaus onnistuu paremmin ilman ientulehdusta.
Käyn yksityisellä ja siinä samassa minulla on hammaslääkärin tarkastus ja sen jälkeen Suuhygienisti poistaa hammaskiven.
Kutsu tulee vuoden välein.
Mulla on joskus ollut ajat peräkkäin molemmille. Ekaksi suuhygienisti on poistanut mahd. hammaskiven, sekä putsannut hampaat. Sen jälkeen hammaslääkäri on tehnyt tarkistuksen.
Ainakin julkisella puolella pitää hygienistillä käydä ennen kuin saa lääkäriajan, jos siis ei ole mikään akuutti juttu.
Juuri kävin hammaslääkärin tarkastuksessa ja hän ehdotti seuraavaa tarkastusta 3 vuoden päähän, mutta että sitä ennen olisi hyvä käydä suuhygienistillä n. 1,5 vuoden päästä. Mielestäni YTHS:llä sai käydä suuhygienistillä vuosittain ja tämä sitten arvioi lääkärintarkastuksen tarpeellisuuden.
Julkisella puolella ensin hammaslääkäri ja suuhygienistille tarkastuksessa tehdyn suunnitelman mukaan.
Yleensä hammaslääkäri tekee sen yleisemmän tarkastuksen ja sen jälkeen voi mennä suuhygienistille esimerkiksi poistamaan hammaskiveä. Tosin hammaslääkärille meno ei ole aina välttämätöntä mikäli siitä edellisestä tarkastuksesta ei ole kovinkaan kauan aikaa eikä tiedossa ole mitään akuuttia ongelmaa, jota suuhygienisti ei osaisi tai saisi hoitaa. Minulla suuhygienisti korjasi yhden kerran irronneen paikan, sillä se tapahtui vain pari päivään tuota valmiksi sovittua aikaa.
MUTTA eikö se hammaslääkärissä käynti tunnu tarpeettomalta riskinotolta näin korona-aikaan?
Ensin hygienistille, se sanoo, jos on aihetta lääkärillemenoon.