Työparini on sekava seniili
Ottaa pannuun, kuluneen viikon olen paikkaillut työparini sähellyksiä. Itse hän ei tajua, että usein ihan oikeasti tekee virheitä. Päivittelee vaan, että onpa taas kiire ja hankalia juttuja paljon.
Tyyppi ei edelleenkään osaa käyttää teamsia, vaikka sitä on nyt kohta jo vuosi käytetty hyvin säännöllisesti. Kalenteri on aivan sekaisin, hän on jatkuvasti väärässä paikassa tai ainakin väärään aikaan. Sopii ja järjestelee mitä sattuu, minä kuljen perässä ja siivoan. Ilmeisesti tämä korkeakoulun käynyt henkilö ei myöskään hahmota kello, aikataulut venyy, haaveilee missä sattuu pitkin päivää, välillä katsoo kelloa ja oikeasti sanoo väärän ajan.
Hän myös puhuu niin sekavasti, että väärin käsityksiä sattuu jatkuvasti.
Viime viikolla näytin kädestä pitäen organisaatiomme varausjärjestelmän käytön. Kun se on niin hankala. Eihän se olekaan vielä ollut käytössä kun 5 vuotta. Viikottain pitäisi tätäkin käyttää, ei mene kaaliin.
Viime viikolla myös näytin, miten puhelimella lähetetään sähköposti....
Kyseessä yli 60 v henkilö. Ei ole vanha koira oppinut uusia temppuja enää vuosiin.
Tämäkin teksti on nyt aika sekava. Mutta piti päästää vähän höyryjä. Huh.
Kohtalotovereita?
Kommentit (32)
Hänet on kärrättävä eläkkeelle asap ja annettava työpaikka jollekin nuorelle. Sillä tosiasia on, että +55 vuotiailla alkaa kognitiiviset kyvyt laskea ja se näkyy työssä.
monet yleistää helposti minkäkin aloituksen johonkin, ja luovat siten kierrettä.
Jospa henkilö ei ole käyttänyt systeamiä vuoden aikan paljoakaan; ja miten yleisesti organisaatiossa nähdään minkäkin työkalun käyttö j akuinka niihn on koulutusta järjestetty. Aina jonkin hankkeen hankinnan lisäksi tulee huolehtia siitä että perehdytyksestä..
Vierailija kirjoitti:
monet yleistää helposti minkäkin aloituksen johonkin, ja luovat siten kierrettä.
Jospa henkilö ei ole käyttänyt systeamiä vuoden aikan paljoakaan; ja miten yleisesti organisaatiossa nähdään minkäkin työkalun käyttö j akuinka niihn on koulutusta järjestetty. Aina jonkin hankkeen hankinnan lisäksi tulee huolehtia siitä että perehdytyksestä..
Teemme parina työtä. Pitäisi käyttää mainitsemiani järjestelmiä viikottain. Mutta ei opi, vaikka näytän viikosta toiseen mallia ja ohjaan vieressä.
Totta, perehdytys on varmaan aikojen alussa ollut surkea. Mutta nyt pitäisi jo hallita. Sen verran ollaan juntattu
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hänet on kärrättävä eläkkeelle asap ja annettava työpaikka jollekin nuorelle. Sillä tosiasia on, että +55 vuotiailla alkaa kognitiiviset kyvyt laskea ja se näkyy työssä.
Miten sen saa eläkkeelle?
Ap
Uuden oppiminen hidastuu vanhemmiten ja vaatii hyvän perehdytyksen ja toistoa.Ei iäkäs työntekijä opi yhtä nopeasti kun nuori ja stressaantuu uusista jutuista.Tätä se vaan tulevaisuudessa on kun yhä vanhemmat jatkaa työelämässä ja eläkkeelle ei pääse ..Juurihan sitä eläkeikää nostettiin , valtio haluaa että töissä käydään niin pitkään että kärrätään suoraan hautuumaalle.Koeta kestää ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ilmoitat esimiehellesi huolesi työparisi työkyvystä. Sitä kautta asia tarvittaessa etenee työterveyshuoltoon, jossa voidaan kartoittaa työntekijän työkykyä nykyisiin työtehtäviin. Jatkotoimenpiteitä ja selvityksiä seuraa sitten tarpeen mukaan.
Esimiehen puheille siis.
Etkö osaa itse etsiä tietoa?
pääsisipä +55v vuotiaat eläkkeelle todella.
itse lähtisin erittäin mielelläni
Mun työkaveri on osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja se näkyy työssä ihan koko ajan. Hän ei oikeasti ole työkykyinen enää, työtehtäviä jää tekemättä jne. Mutta ei vaan jää totaaliselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Hänellä vakkarityö, mulla määräaikainen. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaveri on osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja se näkyy työssä ihan koko ajan. Hän ei oikeasti ole työkykyinen enää, työtehtäviä jää tekemättä jne. Mutta ei vaan jää totaaliselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Hänellä vakkarityö, mulla määräaikainen. Huoh.
Tää systeemi on kyllä aika mätä. Mulla sama tilanne noiden työsuhteiden kanssa.
Tsemppiä.
Ap
Ei tuo ole normaalia. Kyllä yli 60v voi olla täysin iskussa ja yleensä onkin. Miettikääpä vaikka lääkäreitä. Aika moni meistä on käynyt iäkkäämmällä lääkärillä ja saanut parasta hoitoa vuosikymmenien kokemukseen perustuen.
Hankala tilanne ap:llä. Puhu esimiehelle, niin asia ei ainakaan ole sinun vastuullasi, jos vaikka työkaverisi aiheuttaa jotain ikävämpää toiminnallaan. Työkaverisi on joko sairas tai umpityhmä. Jos et tee mitään, niin sitten sinun on vain kestettävä tilanne. Mikäli esimies ja organisaatio on fiksu, niin asialle ainakin yritetään tehdä jotain. Harmillisen usein tällaiseen ei uskalleta puuttua, vaikka se on esimiehen velvollisuus. Siirrä kuitenkin vastuu esimiehelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApIlmoitat esimiehellesi huolesi työparisi työkyvystä. Sitä kautta asia tarvittaessa etenee työterveyshuoltoon, jossa voidaan kartoittaa työntekijän työkykyä nykyisiin työtehtäviin. Jatkotoimenpiteitä ja selvityksiä seuraa sitten tarpeen mukaan.
Esimiehen puheille siis.Etkö osaa itse etsiä tietoa?
Tähän asti olen siivoillu työparini sotkuja, koska olen ajatellut että pitää auttaa ja tukea. Nyt vaan ei enää tunnu tukemiselta, ennemminkin kannattelua.
En ole osannut etsiä tietoa, koska en ole uskonut siihen olevan tarvetta. Olen myös itse vähän pihalla tällaisista työelämän kiemuroista. Olen 23 vuotias. Aika vähän on työhistoriaa taustalla.
Ap
Ei hitto. Ajattelin ensin että joku mun työkavereista avautunut sekoilustani :D Mutta en ole vielä 60 joten se siitä. Muutoin kuvauksessa oli paljon tuttua...välillä toki on skarpimpi jakso!
Olen nähnyt saman tilanteen, kaikessa piti auttaa. Muistisairaus löytyi sitten.
Muistisairaus. Laita ylös näitä sekoiluja, näytä ne esimiehelle. Uuden oppiminen muistisairaalle vaikeaa, samoin ajantaju, usean asian yhtaikainen hahmottaminen.
Kai se on niin, että AV puhuu järkeä. Esihenkilön kanssa keskustelu alkaa tuntua pakolliselta. Hemmetti, pelottaa. Olen nössö. Enkä ole koskaan ennen puhunut esihenkilöni kanssa. Siis toki jotain pientä, tyyliin huomenta ja jotain pikku juttuja kysynyt. En ole tainnut olla sen kanssa edes samassa huoneessa kahdestaan, ikinä...
Oi voi.
Ap
Jos eläkkeelle jääminen ei ole vaihtoehto, työnantaja voi etsiä hänelle paremmin tähän tilanteeseen sopivan työn.
Jos autat ja paikkailet koko ajan, todellinen tilanne ei tule kunnolla esiin. Toki auttaminen on tosi ystävällistä ja varmaan sen ansiosta saatte työparina työt tehtyä. Mutta kohta teet teidän molempien työt ja väsähdät, eikä se ole hyvä juttu.
Voit toki myös jonkun aikaa jättää auttamatta suuremmin, ja seurata mitä tapahtuu. Ottaako työpari itse vastuuta vai romahtaako kaikki. Jos kaikki on 2 viikon kuluttua romahtanut, sulla on case ja todisteet.
Huom. jos esihenkilön kanssa juttelu jännittää, niin yritä sparrata itseäsi ajattelemalla, että vastuu on hänen eikä sinun. Ja tämä ihan lakiin perustuu.
Työkaverisi kuulostaa suoraan sanoen työkyvyttömältä. Olisiko aika ottaa asia puheeksi esimiehenne kanssa, joka voisi ohjata työkaverisi tutkimuksiin työterveyshuoltoon? Hänellähän saattaa olla vaikka alkava muistisairaus. Omalla työpaikallani erään osaston johtaja ei enää osannut hoitaa tehtäviään eikä esim. ymmärtänyt, miten pöytätietokone käynnistetään tai sammutetaan. Häneltä löytyi aivokasvain, valitettavasti pahanlaatuinen, ja loppuelämänsä hän viettikin hoitokodissa.