Miten voi lopettaa herkkujen mussuttamisen, kun se on niin hauskaa ja jäänyt tavaksi?
Haluaisin laihtua, mutta miten ihmeessä päästä tästä herkkujen mussuttamisesta eroon, kun olen jo vuosia elänyt tähän malliin. Illalla pakko saada aina jotain hyvää (eikä määrät pysy kohtuudessa) ja sitten katsoa elokuvaa tai sarjaa. On kiva aina, kun päivällä on jotain mitä odottaa eli että illalla saa herkutella ja katsoa telkkua. Kun yritän lopettaa tämän tavan, katsoa telkkua ja syödä jotain muuta kuin herkkuja, masennun ja päivistä tulee pelkkää ankeutta ja tylsyyttä. Huoh, voinkohan koskaan päästä tästä eroon, kun olen tämmöisen tavan omaksunut. Onko mitään vinkkejä?
Kommentit (19)
Keksi uusia, terveellisempiä herkkuja kuten vaikka pensasmustikat, dippivihannekset hummuksen kera.
Minun neuvoni on ensimmäisenä määrän vähentäminen. Jos päivittäin on saatava jotain aloitat siitä ettei sitä herkkua ole kuin ihan vähän (ostat siis sen verran ettet yksinkertaisesti voi syödä enempää, kuin vaikka pienen patukan tms.) Pidät sen herkkuhetken, vaikka kahvin juonnin kanssa.
Ei siihen auttanut itselläni kuin se, että lopetin niiden herkkujen mussuttamisen iltaisin. Alkuun siis kovaa itsekuria ja kun useamman päivän/ viikon jatkaa, niin yhtäkkiä ei enää tee mieli syödä niitä herkkuja kun muutoksen näkee kropassa.
Älä osta niitä herkkuja, jos niitä on kotona, niin taatusti syöt. Aloita siitä. Jos on pakko syödä, niin silloin tekisin totaalisen herkkulakon, kohtuus ei varmaan kohdallasi auta.Kannattaa murtaa tavat ja tottumukset.
Millaista syöminen on päivän aikana - pysyykö nälkä poissa? Saatko ruokaa säännöllisesti ja eri ravintoaineita tarpeeksi?
Itselle herkuttelunhimo tulee todennäköisemmin, jos olen vahingossa päästänyt syömisvälin liian pitkäksi.
Millaista syöminen on päivän aikana - pysyykö nälkä poissa? Saatko ruokaa säännöllisesti ja eri ravintoaineita tarpeeksi?
Itselle herkuttelunhimo tulee todennäköisemmin, jos olen vahingossa päästänyt syömisvälin liian pitkäksi.
Vaihda herkut terveellisempiin vaihtoehtoihin ja/tai pienennä annoskokoa.
Meillä sipsit vaihtuivat itse tehtyyn popcorniin. Ostettiin se lekuen silikoniastia, jolla popparit saa tehtyä mikrossa vähemmällä rasvalla tai ilman rasvaa. Onhan siinäkin toki suolaa mutta rasva on terveellisempää ja suolan määrään voi itse vaikuttaa. Makukin on parempi.
Satunnaisesti ostetaan nykyään sipsejä, siinä missä ennen tuli ostettua kerran viikossa. Megapussin sijaan ostetaan pienempi pussi (200g) kahdelle ja dippiä. Pilkotaan kasviksia siihen kaveriksi dipattavaksi ja aina ne tulee syötyä. Täyttävät myös hyvin vatsan.
Sama juttu karkeissa. Megapussien sijaan valitaan normaalikokoinen pussi. Ehkä sen lempikarkin sijaan voi valita hieman vähemmän lempparin. Esimerkiksi lakritsi täyttää herkkukiintiön ja on mielestäni erittäin hyvää mutta ei aiheuta samanlaista ahmimishimoa kuin vaikka missä x -karkit (oma lemppari). Ostankin siis välillä lakritsia leffaherkuksi. Kahvin kanssa kaveriksi on tummaa suklaata (70%), jota riittää pienikin pala. Muuten herkkuja saa syödä, jos ne leipoo itse.
Juotavissa SodaStream on toiminut meillä. Ja siinäkin oikeastaan pelkkä hapotettu vesi, sillä ei niitä tiivisteitä olla ostettu. Vähän ehkä limeä kylkeen, niin limua ei tarvitse. Jännä miten iso vaikutus pelkillä kuplilla on, koska pelkkä vesi ei riitä.
Kannattaa myös kokeilla kunnon aterian syömistä ennen herkuttelua. Herkkuja tekee mieli vähemmän, kun ei ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen auttanut itselläni kuin se, että lopetin niiden herkkujen mussuttamisen iltaisin. Alkuun siis kovaa itsekuria ja kun useamman päivän/ viikon jatkaa, niin yhtäkkiä ei enää tee mieli syödä niitä herkkuja kun muutoksen näkee kropassa.
Itse tein kanssa samoin, kerrasta poikki. Aluksi oli varalla banaaneja ja omenoita pahimpaan hätään, niitäkin voi napostella.
Sen kun tietäis! Voisitko ehkä lisätä liikuntaa? Mulla on sama juttu, että lähes joka päivä saatava jotain herkkua. Voisin elää herkuilla. En onneksi ainakaan vielä ole mitenkään lihava, enkä koe tarvetta laihduttaa, mutta nyt korona-aikana on kyllä tullut muutama lisäkilo. En syö herkkuja ihan joka päivä, mutta lähes. Rajoittaminen on tosi vaikeaa. Sen olen huomannut, että kun päivän aikana syö kunnolla, niin illalla ei tule mätettyä ihan niin paljon herkkuja.
Tästä ei varmaan ollut apua, mutta tiedätpähän että et ole yksin.
Oma kokemus, ei auta kuin totaalikieltäytyminen. Kun pääsee koukusta, herkuttelun välttäminen ei ole erityisen vaikeaa. Mutta mulla ei siis ole vaihtoehtoa kohtuus, se on joko tai. Koukusta pääseminen vaatii korvaavia tuotteita, eli kaappiin omenoita, kuivattuja luumuja, rusinoita, banaaneja. Jos ei kerta kaikkiaan pysty aluksi, itse söin pahimpaan tuskaan Pirkan suklaamuroja pienen kourallisen. Sit joskus voi juhlissa ja spessuissa tilanteissa syödä jotain herkkua. Siihen tottuu.
Itsellä sama ongelma kans. Hetkeksi voi onnistua pääsemään eroon tuosta iltasyömisestä, mutta sitten alkaa ote lipsumaan ja kohta on taas koukussa. En tiedä mikä auttaisi pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus, ei auta kuin totaalikieltäytyminen. Kun pääsee koukusta, herkuttelun välttäminen ei ole erityisen vaikeaa. Mutta mulla ei siis ole vaihtoehtoa kohtuus, se on joko tai. Koukusta pääseminen vaatii korvaavia tuotteita, eli kaappiin omenoita, kuivattuja luumuja, rusinoita, banaaneja. Jos ei kerta kaikkiaan pysty aluksi, itse söin pahimpaan tuskaan Pirkan suklaamuroja pienen kourallisen. Sit joskus voi juhlissa ja spessuissa tilanteissa syödä jotain herkkua. Siihen tottuu.
Kas, ketju nousi ja tuon kirjoittanut on myös linjoilla. Taas päivä ilman herkkuja vaikka mies osti kaapin täyteen keksejä. Ei tehnyt edes tiukkaa jättää väliin. Ja jos syön säännöllisesti makeaa, olen sitä tyyppiä joka ei osaa lopettaa ollenkaan ennen kuin on ähky ja kaikki herkut syöty kerralla. Elämä on niin paljon parempaa ilman itsesyytösten ja ketutuksen kierrettä ja koko ajan suurenevia vaatekokoja. Se herkkujen antama huuma jota ilman ei muka voi elää laimenee muistoksi, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin silloin kun pää huutaa sokeria tänne ja heti. Ostin tänään housut Tokmannin kokoa 38, mikä oli huvittavaa koska oikee koko varmaankin 40 vähintään jollei enemmän. Mutta kun viimeksi ostin housut, ne oli kokoa 44.
Ootko Ap kuullu, että sokeri on koukuttava huume, näin ollen siitä seuraa vieroitusoireet lopettaessa.
Tarvittaisiin äiti joka kutsuu syömään.
Katso siitä telkkarista noita hengenvaarallisesti lihavia, näkymä ehkä vähän hillitsee. Eilenkin oli 324 kiloinen herranterttu, joka väitti sille lekurille ettei hän juuri mitään syö, mutta turvottaa vain pikkuisen.
Ja käskee mennä nukkumaan ajoissa.
Jumppaa, venyttele, tee palapelejä, neulo tai mitä tahansa muuta puuhaa kuin syöminen siinä telkkarin äärellä.
Tai jos herkut on kytköksissä telkkarin katsomiseen, voisiko sitä vähentää,? Sen sijaan esim kylpy, kävelylenkki, kirja, äänikirja, puhelu tai videopuhelu ystävälle? 
Paras keino on se vaikein eli ateriarytmi ja muut rytmit kuntoon. Eli katsot ettei pääse tulemaan nälkä päivän aikana ja lisäät liikuntaa ja nukut tarpeeksi. Mulla on ollut kausia että joka ilta melkein on mennyt sipsiä, karkkia, suklaata... Nyt tässä kuussa on alkanut tasaantumaan ja onnistuu herkuttelu kerran viikossa. Mun keinot on olleet se että pidän hyvän ruokarytmin ja kiinnitän huomiota erityisesti siihen että aamiainen on riittävän tukeva, en päästä lounasta liian myöhäiseksi ja syön iltapäivän välipalan ennen kun lähden töistä kotiin. Lounas on mulle kriittinen. Jos se lipsahtaa tunninkin liian myöhään niin iltasyöminen on aivan tolkutonta. Sitten kun nämä ja unirytmi ovat kunnossa, mikä vaatii myös liikuntaa päivisin, voin alkaa miettiä varsinaista herkkujen roolia. En osta kaappiin varalle mitään, koska se tulee sitten pian syötyä. Nyt kun ateriarytmit on ok niin on sipsipussi säilynyt kaapissa, mutta kun sen avaan niin menee kokonaan. Eli ostan silloin kun on tarkoitus syödä ja sellaisen määrän kun syön kerralla. Tämä joskus hankalaa kun pitää miettiä kauppatilaukset tämän kannalta.
Ai niin, riittävä vedenjuonti on tärkeää! Vaikuttaa näläntunteeseen.
Tsemppiä kovasti ap! Muutos kerrallaan.
Keksi jotain muuta hauskaa, itse neulon niin ei kädet kerkiä herkuille telkkaria töllöttäessä.