8-10 kg:n laihdutus lievästä normaalipainon rajalla, kokemuksia?
Lihosin 2 vuoden aikana reippaat 23kg ja nyt potkin itseäni pääsemään siitä eroon. Harrastin ennen ratsastusta ja haluaisin olla taas keveämpi, että pääsisin aloittamaan harrastuksen uudestaan. Tämä toimii minulle parhaana motivaattorina yleisen hyvinvoinnin mukana.
keikun tällä hetkellä hieman ylipainon ja normaalipainon välillä BMI:n mukaan ja rasvaprosenttini on valitettava 33%. Olen laihduttanut jo tähän mennessä 13 kg alkupainosta yli vuoden aikana rennosti mutta laihdutus on nyt klassisesti tyssännyt tähän 68 kiloon. Olen 164 cm pitkä ja hyvin epäaktiivinen varsinkin nyt etätyöskentelyn takia. Itsekurini on kehittynyt huomattavasti mutta en oikeen tiedä miten tästä kannattaisi jatkaa? Onko liikunnan reipas lisääminen ainoa keino päästä tavoitteeseeni jos en halua ns. kituuttaa niukalla ruuan määrällä; vai tottuuko siihen lopulta? Ainoa keino vähentää tuota rasvaprosenttia on se laihtuminen ja lihasten lisääminen, eikö?
hieman pitkä aloitus, mutta kaipaisin kokemuksia laihduttaineilta tai laihduttavilta, miten olette päässeet tavoitteisiin?
Kommentit (9)
Normaalipainon sisällä laihdutus on kyllä vaikeaa. Olen itse yrittänyt tiputtaa viimeisiä paria-kolmea kiloa jo ties kuinka kauan, kai se on todettava että tässä sitä ollaan ja pysytään. Eihän noilla parilla hassulla kilolla sinänsä kyllä mitään merkitystä edes ole. 165cm/60kg.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon harrastat liikuntaa nyt? 33 on ihan normaali prosentti naiselle ("ylärajalla" toki). Olen itse pudottanut muutama vuosi sitten normaalipainon sisällä noin 8kg. Oli tuskaa, laskin jokaisen suupalan kalorit. En suosittele sitä, mutta saattaa olla ainoa keino viimeisten kilojen kohdalla viilata ruokavaliota. Siis jos haluaa laihtua. Jos haluat kasvattaa lihasta, sitä ei tietenkään millään miinuskaloreilla tehdä. Lihakset lisäävät kulutusta, eli tavoitteellinen treenaaminen salilla voisi olla hyvä askel, jos et halua närppiä ruokavaliota. Siihen kannattaa hommata ammattilaisen ohjeet.
Okei, olen jotenkin luullut aina että tuo 33% on aivan liian korkea, siitä on mulle lääkärikin maininnut 🤭 Sitä juuri pelkään että jos yritän ne viimeiset kilot tiputtaa ja myös sen painon pitää, että siitä tulee sellaista ikuista kitkuttamista. Olisiko järkevää esim. jatkaa samalla kalorimäärällä, jolla pysyn tässä ~68 kg ja alkaa treenaamaan? Jos sitä vaikka kiinteytyisi laihtumisen sijaan. Siinä kannattaa varmaan jo kysyä neuvoa ammattilaiselta koska olen itse aika pihalla näissä asioissa jos totta puhutaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon harrastat liikuntaa nyt? 33 on ihan normaali prosentti naiselle ("ylärajalla" toki). Olen itse pudottanut muutama vuosi sitten normaalipainon sisällä noin 8kg. Oli tuskaa, laskin jokaisen suupalan kalorit. En suosittele sitä, mutta saattaa olla ainoa keino viimeisten kilojen kohdalla viilata ruokavaliota. Siis jos haluaa laihtua. Jos haluat kasvattaa lihasta, sitä ei tietenkään millään miinuskaloreilla tehdä. Lihakset lisäävät kulutusta, eli tavoitteellinen treenaaminen salilla voisi olla hyvä askel, jos et halua närppiä ruokavaliota. Siihen kannattaa hommata ammattilaisen ohjeet.
Okei, olen jotenkin luullut aina että tuo 33% on aivan liian korkea, siitä on mulle lääkärikin maininnut 🤭 Sitä juuri pelkään että jos yritän ne viimeiset kilot tiputtaa ja myös sen painon pitää, että siitä tulee sellaista ikuista kitkuttamista. Olisiko järkevää esim. jatkaa samalla kalorimäärällä, jolla pysyn tässä ~68 kg ja alkaa treenaamaan? Jos sitä vaikka kiinteytyisi laihtumisen sijaan. Siinä kannattaa varmaan jo kysyä neuvoa ammattilaiselta koska olen itse aika pihalla näissä asioissa jos totta puhutaan.
Ap
Hupsista, unohtui sanoa että en harrasta liikuntaa muuten kuin muutama n. 40 min kävely viikossa ja joogaa harvoin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainon sisällä laihdutus on kyllä vaikeaa. Olen itse yrittänyt tiputtaa viimeisiä paria-kolmea kiloa jo ties kuinka kauan, kai se on todettava että tässä sitä ollaan ja pysytään. Eihän noilla parilla hassulla kilolla sinänsä kyllä mitään merkitystä edes ole. 165cm/60kg.
Mulla tuo 60kg on tavoitteena, uskon että se on sullekin hyvä jos tuntuu ettei ne viimeiset kilot lähde millään. Haluan itsekin mennä terveys edellä.
Ap
8viikkoa.fi -starttiin ehdoton suositus. :) Laihduin sen avulla syksyllä kahdessa kuukaudessa 10 kg (79 kg -> 69 kg). Pituuteni on 177 cm.
Tuon startin aikana keskitytään vain syömiseen, liikuntaa ei tule lisätä.
Itse olen laihtunut lähinnä paastoamalla ja keittoja syömällä, heti lähtee. Liikunnalla taas ei ole ollut mitään vaikutusta. Kaikki näyttää riippuvan ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En toki ole ammattilainen, mutta jonkun Ylen jutun mukaan naiselle 25-33% on ihan ok :)
Ehdottomasti lisää liikuntaa, joo. Mutta se voi olla reipasta kävelyäkin, käy vaikka joka päivä tuo 40min. Tai pyri siihen, että tulee 10k askelta päivittäin. Lihaskuntoa olisi hyvä treenata toki ihan terveydenkin kannalta, pari-kolme vaikka 30min treeniä kehonpainolla kotona on jo ihan hyvä. Tai sitten salille ja jos on millä mällätä, niin osaavan pt:n käsiin.
Ruokavaliota voit toki myös tarkastella. Voiko esim. hiilarin osuutta vähentää ja vastaavasti proteiinia lisätä jollain aterialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En toki ole ammattilainen, mutta jonkun Ylen jutun mukaan naiselle 25-33% on ihan ok :)
Ehdottomasti lisää liikuntaa, joo. Mutta se voi olla reipasta kävelyäkin, käy vaikka joka päivä tuo 40min. Tai pyri siihen, että tulee 10k askelta päivittäin. Lihaskuntoa olisi hyvä treenata toki ihan terveydenkin kannalta, pari-kolme vaikka 30min treeniä kehonpainolla kotona on jo ihan hyvä. Tai sitten salille ja jos on millä mällätä, niin osaavan pt:n käsiin.
Ruokavaliota voit toki myös tarkastella. Voiko esim. hiilarin osuutta vähentää ja vastaavasti proteiinia lisätä jollain aterialla?
Liikunnan lisääminen kuulostaa kyllä hyvältä, sitä voisin nyt yrittää. Ja kieltämättä syön aika paljon hiilareita ja vähän turhan usein puhdasta sokeria. Sokerin vähentämisessä ei pitäisi olla sen suurempaa ongelmaa. Harmi, että sitä tekee extrapaljon mieli talvisaikaan. Kiitos vinkeistä!