Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia oireita saat koneellisesta ilmanvaihdosta?

Vierailija
02.02.2021 |

Asun itse 2010-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Epäilen että saan terveysoireita koneellisesta ilmastoinnista, tai sitten asunnossa on jokin ilmastoinnista riippumaton sisäilma/mikrobiongelma.
Silmät kirveltävät ja kuivuvat todella paljon ja kurkku käheentyy voimakkaasti. Nämä oireet alkoivat, kun muutin tänne, joten logiikka epäilykselläni on. Minun ei ole helppo muuttaa täältä pois, joten se on ratkaisu jonka olisin jo tehnyt jos olisin voinut. Oireet ovat pahentuneet, ja helpottavat kun olen vähintään vuorokauden jossain muualla.

Asunnon pinnoille kertyy harmaata pölytöhnää todella nopeasti, mietin että sen on pakko puhaltaa asuntoon tuloilmarööreistä. Koneellisen ilmastoinnin olen säätänyt niin pienelle kuin voi, ilman että ilma tulee tunkkaiseksi. Sinänsä raikas ilma täällä kuitenkin on. Tuloilma on siis asuntokohtainen.

Mietityttää kuitenkin ylipäätään, kuinka terveellinen koneellinen ilmanvaihto loppupeleissä on asumisterveyden suhteen. Verrattuna painovoimaiseen ilmanvaihtoon kun tuloilma tulee suoraan ikkunan räppänöistä. Ja miten koneellinen ilmanvaihto on vallannut alaa asuin-, toimisto- ja liikerakennuksissa. Kannattaako minunkaan sellaiseen enää ikinä muuttaa, mutta kun koneellinen ilmanvaihto rakennetaan nykyään kerrostaloihin, lopulta ei muuta vaihtoehtoa enää olekaan.

Kokemuksia/näkökulmia?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieraimet on aina kuivemmat ainakin, muuta en ole kotona huomannut. Töissä sen sijaan huomasin, että kun pitkän etätyöpätkän jälkeen kävin ennen äitiyslomaa viimeisen työpäivän tekemässä toimistolla, nenä meni umpitukkoon jo puolessa tunnissa, että lähinnä nenään vaikuttaa ja kun on muutenkin kroonista nuhaa, niin pahentaa sitä huomattavasti, etenkin siellä toimistolla, jossa noita venttiileitä ei ole varmaan ikinä puhdistettu. Kotona ei tosiaan samanlaista ongelmaa, talo rakennettu 2011, mutta kyllä sieraimet on huomattavasti kuivemmat täälläkin kuin muilla ihmisillä kyläillessä. Muutetaan kuun lopussa vanhaan rivitaloon, niin siinähän sitten sitä kunnolla näkee, että millainen vaikutus on tuolla koneellisella ilmanvaihdolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi