maksaako ambulanssi jotain? ov
tai siis tiedän, että maksaa...mutta ymmärtääkseni kela maksaa sen vai?.. synnytys voi käynnistyä millä hetkellä hyvänsä ja mietin vaan kumpi tulee halvemmaksi, taksi vai ambulanssi?
Kommentit (14)
Jos et taksilla ehdi, niin sitten ambulanssi. Mutta ei se mikään taksipalvelu ole. Et sä voi etukäteen tota suunnitella. Lähde ajoissa sairaalaan, niin ei tarvi miettiä.
sillon maksat jälkikäteen vain omavastuun 9e. Minä menin ambulanssilla Taysiin kun vauvani piti syntyä siellä.
pääsääntöisesti mennään taksilla, ellei ole kovinkin ennenaikainen tai muu syy päästä ammatti-ihmisten käsiin välittömästi.
Omavastuu-osuuden joutuu ambulanssista maksamaan, oisko ollu alle 10¿.
olen mennyt kerran synnyttämään Helsingissä, tosin lapsikin syntyi 30 min ambulanssin tulon jälkeen mut sitä ei tiedetty etukäteen, ja toka kerta kun poikani putosi pää edellä lasinsiruihin.
Älä ap viitsi käyttää niitä turhaan. Jos ei ole varaa taksiin, niiin olisiko pitänyt miettiä sitä lapsentekoakin? Miten voi olla varaa ostaa lapselle ruokaa ja vaatteita?
ei niitä ambulansseja ihan pilvin pimein ole. hyvässä lykyssä joku odottaa sydänkohtauksen kanssa lanssia kun sua kyyditään.
mutta toisaalta kaipa ne sieltä hätäkeskuksesta tilanteen arvioi ja käskevät taksiin, jos ei mitään oikeaa syytä lanssikyytiin ole.
Joo, tarkoitus ei ole ihan vaan huvin vuoksi ambulanssia tilata jos hätää ei ole..
Edellinen synnytys kesti vaan muutaman tunnin (ja nyt siis hyvällä todennäköisyydellä vielä vähemmän).. ennen sairaalaan lähtöä pitää saada vielä poika johonkin hoitoon (ja 99% varmuudella mies on sillä hetkellä töissä).. joten aikaa kuluu siihen hoitopaikan järkkäämiseen..
Eli siinä vaiheessa, kun olisin VALMIS lähtemään sairaalaan, saattaa olla, että itse vauvan tulo ulos on niin lähellä, etten taksiin halua synnyttää...
Mutta siis, kiitos jokatapauksessa vastauksista.. -av-
jos et tiedä miten synnytys etenee! eikä tartte tuntea huonoa omaatuntoa! T. se joka synnytti 30 min ambun tulon jälkeen! Toka synnytys eteni ihan taksi joutui hätävilkut päällä meneen kun sanoin et saatan olla nopea synnyttäjä. ja niinhän se syntykin nopsaan...
Eli äitini tulee poikaa hoitamaan..mutta äitikin saattaa silloin olla töissä, jolloin matka meille kestää pitempään, kuin jos hän on vapaalla jne...
Ja jos alkaa tosiaan vaikuttaa siltä, että aika on kortilla lapsen ulostulon suhteen...mielummin mä ambulanssiin synnytän kuin taksiin..
niin sitten makuuasennossa kyljellään sairaalaan. Itse makasin oman auton takapenkillä, mutta jos ie autoa olisi ollut, olisin tilannut taksin. Jos lapsi on oikein päin, ei mitään makuuasentoja tarvita, koska ei ole vaaraa napanuoran ulosluiskahtamisesta ja sen jumiin jäännistä
Ja sehän on hätäkeskuspäivystäjän tehtävä.
Ellei nyt oikeesti ole joku riskisynnytys eli vuodat esim. litrakaupalla verta.