Onko tavallista tehdä näin paljon "työtä" löytääkseen jonkun tiedot?
Eräs henkilö oli etsinyt minua facebookista ja ihmettelin miten hän osuikin siihen minun facebooktiliini, vaikka siellä tiedoissani on oikein vain etunimeni. Ei ole paikkakuntaa, ei mitään kuvia, ei kouluja, sukunimikin on väärä(keksitty). Kokeilin nyt itse miten helposti löydyn niin etunimelläni on ainakin kymmenittäin facebooktilejä ja kuvallisista voi todeta heti, että minä en ole kyseisen tilin haltija.
Tuo henkilö on siis käyttänyt suhteellisen kauan plärätäkseen noita facebooktilejä ja varmaan niitä joissa kuvista ei näe suoraan etten ole minä. Tiedän hänen käyneen profiilissani. Nyt vaan mietin kuka käyttää noin paljon aikaa etsiäkseen jonkun facebooktilin? Siis käy läpi kymmeniä naisia joilla on sama etunimi kuin minulla. Niin ja kukaan ei ole voinut kertoa facebooktilini tietoja, koska kukaan ei tiedä sitä(juttelen sen kautta vain eräässä suljetussa ryhmässä).
Viimeksi tavatessa hän käyttäytyi(on siis mies) tosi omituisesti. Ensin hymyili(niin paljon kuin vain voi) ja tervehti niin iloisesti ja vähän siinä juteltiin niin jäätyi totaalisesti ja minä mietin mitä tässä nyt puhuu kun se vaan tuijotti. Olen saanut hänestä kuvan, että olisi aika sosiaalinen kaikinpuolin. Tietää kyllä, että minulla on mies(mieheni paikalla ollessa on hyvin virallinen) ja perhettä ja mielestäni hänelläkin on. Ja hän kyllä tietää puhelinnumeroni ja emailini, jos on asiaa.
Mutta nyt heräsi kysymys; onkohan se jollain tapaa ihastunut? Onko facebookin kautta helpompi silleen "muuten vaan" tutustua ja siksi yrittää tavoittaa sitä kautta? En nyt itse oikein muuten ymmärrä miten joku käyttää varmaan tunteja siihen, että löytää tietoni facebookista. Kokeilin itse ja löydyin siis vain kun kirjoittaa oman etunimeni ainoastaan ja plärää niitä nimiä.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Minä tein eräälle Facebookin varjopuolia vieroksuvalle sukulaiselleni FB-profiilin keksityllä nimellä - tyyliin Nono Askme - jotta hän voisi katsella ympärilleen ja päättää, kiinnostaako yhtään. Ei kiinnostanut parin kolmen päivän jälkeen, kun alkoi tulla kaveripyyntöjä ja -ehdotuksia omituisilta suunnilta. Nonolla näkyi vain tuo keksitty nimi ja sukupuoli.
Tein hänelle profiilin omalla koneellani. Meillä on sama sukunimi. Minulla on kahdeksan FB-kaveria, joiden kanssa olen peukutteluväleissä, enkä kirjoittele ryhmiin tai ihmisille mitään. Jo muokatessani Nonon asetuksia FB suositteli hänen kaverikseen ihmistä, josta emme kumpikaan ole kuulleet mitään lähes kolmeenkymmeneen vuoteen ja joka aikoinaankin oli vain satunnainen tuttava. Kaksi ihmistä, jotka tunsin ennen ja jotka ovat lähettäneet minulle kaveripyynnön, jota en ole hyväksynyt, lähettivät Nonolle kaveripyynnön - minun kaverilistani näkyy vain omille kavereilleni, joten nämä ulkopuoliset lienevät saaneen kaveriehdotuksen FB:ltä.
FB tietää sinusta paljon enemmän kuin luulet ja jakelee tietoaan muiden helposti löydettäväksi. Voi olla, että ihailijasi on viettänyt tunteja etsimällä sinua Facebookista, mutta ihan yhtä hyvin FB on saattanut heittää profiilisi hänen nenänsä eteen.
Käytännössä tuskin on etsinyt yhtään. FB:n algoritmit on siitä kivoja, että ne osaa käyttää kaikkea tietokoneella tekemääsi eli jos etsit LinkedInistä Egot Wineangia, niin FB saattaa ehdottaa Egotin FB-kavereita kavereiksesi etenkin, jos joku omista kavereistasi sattuu jo olemaan Egotkin kaveri. Lisäksi FB tuo näytölle henkilöitä, joiden kanssa on tekemisissä vaikka työasioissa.
Onko Facebookissa sama kuin samaisen firman omistamassa Instagramissa, että ohjelma voi puhelimen/tabletin yhteystietoja hyödyntäen etsiä tuttuja? Instassa se käy muistaakseni laitteeseen tallennettujen puhelinnumeroiden kautta eikä vaadi kuin yhden napin painalluksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein eräälle Facebookin varjopuolia vieroksuvalle sukulaiselleni FB-profiilin keksityllä nimellä - tyyliin Nono Askme - jotta hän voisi katsella ympärilleen ja päättää, kiinnostaako yhtään. Ei kiinnostanut parin kolmen päivän jälkeen, kun alkoi tulla kaveripyyntöjä ja -ehdotuksia omituisilta suunnilta. Nonolla näkyi vain tuo keksitty nimi ja sukupuoli.
Tein hänelle profiilin omalla koneellani. Meillä on sama sukunimi. Minulla on kahdeksan FB-kaveria, joiden kanssa olen peukutteluväleissä, enkä kirjoittele ryhmiin tai ihmisille mitään. Jo muokatessani Nonon asetuksia FB suositteli hänen kaverikseen ihmistä, josta emme kumpikaan ole kuulleet mitään lähes kolmeenkymmeneen vuoteen ja joka aikoinaankin oli vain satunnainen tuttava. Kaksi ihmistä, jotka tunsin ennen ja jotka ovat lähettäneet minulle kaveripyynnön, jota en ole hyväksynyt, lähettivät Nonolle kaveripyynnön - minun kaverilistani näkyy vain omille kavereilleni, joten nämä ulkopuoliset lienevät saaneen kaveriehdotuksen FB:ltä.
FB tietää sinusta paljon enemmän kuin luulet ja jakelee tietoaan muiden helposti löydettäväksi. Voi olla, että ihailijasi on viettänyt tunteja etsimällä sinua Facebookista, mutta ihan yhtä hyvin FB on saattanut heittää profiilisi hänen nenänsä eteen.
Käytännössä tuskin on etsinyt yhtään. FB:n algoritmit on siitä kivoja, että ne osaa käyttää kaikkea tietokoneella tekemääsi eli jos etsit LinkedInistä Egot Wineangia, niin FB saattaa ehdottaa Egotin FB-kavereita kavereiksesi etenkin, jos joku omista kavereistasi sattuu jo olemaan Egotkin kaveri. Lisäksi FB tuo näytölle henkilöitä, joiden kanssa on tekemisissä vaikka työasioissa.
Mutta hän on ainoa kaveriehdotus, joka on tullut siihen ilmoitukset osioon. Kaikki muu siinä ilmoitukset osiossa on tyyliin "maija vastasi diabetesryhmän kysymykseesi" tai samaisessa suljetussa ryhmässä joku tykkää kirjoituksestani. Ketään muita tuttuja se ei ole tarjonnut siihen, tai tuntemattomiakaan. Saatat tuntea kohdassa taasen on ihan tuntemattomia nimiä. Minulla ei ole lindedlniä, instaa tai muitakaan käytössä.