Kuinka todennäköistä on saada legionella-bakteeri suihkusta?
Olin tänään suihkussa ja tukkaa pestessä vahingossa vetäisin vettä henkeen. Nyt pelottaa että sainko jonkun legioonalaistaudin siitä, kun sehän tulee juuri siitä kun vesihöyryä tai vettä joutuu keuhkoihin. Olen nuori ja perusterve ja asun Suomessa mutta kuumottaa silti
Kommentit (9)
Lähinnä sen voi saada seisovasta vedestä eikä se sittenkään ole Suomessa mitenkään yleinen, jos sun suihkua on säännöllisesti käytetty niin riski pitäisi olla hyvin lähellä nollaa.
Olen 56 vuotias, enkä koskaan ole vielä kyseistä bakteeria saanut.
Jos vesi kuumenee tarpeeksi, ei legionella kasva. 65 C riittää. Laske välillä kuumaa vettä läpi ja ongelma ratkaistu.
Todennäköisyys on varmaan samaa luokkaa kuin se, että saa klamydian yleisen saunan lauteilta. Huoli pois.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä sen voi saada seisovasta vedestä eikä se sittenkään ole Suomessa mitenkään yleinen, jos sun suihkua on säännöllisesti käytetty niin riski pitäisi olla hyvin lähellä nollaa.
Melkein joka päivä on suihku käytössä
ap
No on todella harvinaista Suomessa. Itse sain sen n. 25-v sitten, kun asuin Helsingin keskustassa vanhassa talossa, jonka putkistossa ei kiertänyt vesi säännöllisesti, vaan vettä seisoi haaleana putkissa pitkiä aikoja. Niinpä keskikesällä, kun talo oli melkein tyhjillään, sain yllättäen pahan keuhkokuumeen. Lääkäri osasi epäillä sitä legioonalaiseksi kuultuaan asuinpaikastani. En tiedä ketään muuta samalla tavalla sairastunutta, sen sijaan poreammeista ja matkoilta (ehkä myös poreammeista, suihkuista tms.) sairastuneita tiedän useita.
Meillä on kotona oma poreamme, ja tyhjennän aina sen putket käytön jälkeen käyttämällä ammetta hetken aikaa, kun se on tyhjillään, ja laitan desinfiointiainetta säännöllisesti.
Eikö se ole ongelma ensisijaisesti ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Jos vesi kuumenee tarpeeksi, ei legionella kasva. 65 C riittää. Laske välillä kuumaa vettä läpi ja ongelma ratkaistu.
Kauanko sitä vettä pitää laskea?
ei kovin helposti. Meillä on tullut välillä haaleahkoakin vettä suihkusta ja ei olla sairastuttu.