Olin kokeeksi viikonlopun juomatta alkoholia, ei ole yhtään sen parempi olo nyt maanantaina..
Kuvittelin että olisin maanantainaamuna täynnä virtaa ja positiivisuutta jos olen viikonlopun juomatta. No ei, ihan samanlainen huono ja väsynyt olo kuin aina enneenkin...
Kommentit (36)
Kaljan lipitys lisää D-vitamiinin puutosta ja masennusta. Kaikki liikakäyttö aiheuttaa masennusta ja mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Juopoilla heti alitajunta kehittää syitä miksi ei voisi olla juomatta, sellasta se addiktio on.
Juuri näin. Itse olen riippuvainen eräästä toisesta aineesta, ja tunnistan tämän ilmiön. Kun olin ekoja kertoja tauolla, odotin mullistavia positiivisia vaikutuksia. Todellisuudessa olo oli huonompi, vetämättömämpi ja ankeampi. Tuntui, ettei elämässä ole mitään iloa.
Yllämainitut tunteet kannattaa ottaa tosissaan. Ne viestii siitä, että aineeseen on ensinnäkin kehittynyt riippuvuus. Siihen kuuluu, että keho reagoi lopettamiseen ja menee ikään kuin sekaisin. Se ei tunnu hyvältä vaan pahalta, mutta kun sen olon kestää, lopulta keho tottuu uuteen tilanteeseen.
Mieli onkin sitten toinen juttu. Päihteitä aletaan yleensä käyttää juuri siksi, että saisi jonkinlaisen irtioton normaalista elämästä. Jos päihteettömyys on ankeaa, kertoo se siitä, että päihteillä on lääkitty tätä ankeuden tunnetta.
Juomattomuus siis pakottaa kohtaamaan ikävät tunteet, jotka juominen on pitänyt piilotettuina. On rankkaa lopettaa ja ottaa vastaan kaikki ne tunteet. Mut kun niistä pääsee yli, pystyy elämästä nauttimaan vapaasti vailla päihteitä. Matka on pitkä ja moni tarvitsee terapiaa avuksi.
Minä olen ollut yli puoli vuotta juomatta tippaakaan. Elintapoja en ole muuttanut millään muulla tavalla. Mitään vaikutuksia ei ole ollut, ei kropassa eikä mielessä, ei edes vieroitusoireita. Ja minä oikeasti join paljon, joskaan en milloinkaan krapulaan asti.
Pitää olla pari vuotta juomatta että ne sisäiset vammat kehossa ja päässä korjaantuu. Etenkin ne henkiset vammat. Olet vielä orja. Kun lakkaat olemasta orja tunnet parempaa oloa.
Alkoholilla on myös pitkäaikaisia haittavaikutuksia.
Surkea olosi voi johtua mistä vain: vitamiinien puutoksesta tai jokin muu puutostila, olet juonut vettä liian vähän, olet syönyt huonosti, nukkunut huonosti, olet masentunut, sinulla on jokin sairaus, olet ollut liikaa sisällä, olet liikkunut liian vähän, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan edellistä. Pitää olla alkotonta vähintään pari-kolme viikkoa tai jopa kuukausi ennen kuin huomaa eron.
Olin juuri kk tipattomalla, en huomannut mitään eroa. Toki juon enemmän kuin ap.
Olin syksyllä kaksi kuukautta juomatta. Ainoa ero oli että oli tavallistakin tylsempää.
Teitkö mitään? Jos psyykkaat itseäsi tylsyyteen, sinulla on taatusti tylsää.
Tein vaikka mitä ja krapulan poissa olo oli laiha lohtu siitä tylsyydestä.
Eli löysit ”hyvän syyn” jatkaa juomista. Siitä vaan sitten.
Se tylsyys onkin just se juttu. Opettele sietämään tylsyyttä, ja pääset kokonaan eroon alkoholista.
Useimmat valitsee juomisen tylsyyden sijaan, onhan se paljon helpompaa. Varmasti voi elää täyden elämän juopotellenkin. Itse en vaan voisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene l-e-n-k-i-l-l-e ! ! ! Ja syö sitä s-a-l-a-a-t-i-a ! ! ! Näistä saa kyllä euforian jokainen kun vaan viitsii kokeilla.
Salaattihan on pelkkää vettä? Ei salaatin puputtaminen ole mikään terveellisyyden perikuva.
Mullle alkoholi on periaatteeessa lääke mutta oikeeestihan se on hermomyrkky.
Vierailija kirjoitti:
Se tylsyys onkin just se juttu. Opettele sietämään tylsyyttä, ja pääset kokonaan eroon alkoholista.
Useimmat valitsee juomisen tylsyyden sijaan, onhan se paljon helpompaa. Varmasti voi elää täyden elämän juopotellenkin. Itse en vaan voisi.
Tylsyys ei ole minulla se ongelma koska itseäni ei tylsyys haittaa. Ja ihan yhtää tylsä mulla on, join tai en. Valitinkin tässä maanatai-aamun väsymyksestä, minkä en usko ikipäivänä poistuvan vaikka olisin 10 vuotta juomatta.
Heh, olen ollut 10 vuotta raittiina. Eivät ole maanantaiaamut silti muuttuneet kivoiksi. :D
Maanantai on maanantai, olit juoppo tai et. Noin muuten raitistuessa pääsee eroon monista ongelmista, lähinnä niistä itseaiheutetuista. Mutta jos raittius antaisi jatkuvan, jopa maanantaisin, vellovan hyvän olon tunteen, niin ei juoppoja olisikaan.
Maanantai aamut voisi olla mukavia jos laittaisit kahvin sekaan vähän jotain terästystä..
Itselläni seuraavanlaisia taukoja alkoholista 1-2pv (jatkuvasti) 1kk parina viime vuonna 2kk kolme vuotta sitten, 2vuotta noin 10 vuotta sitten. Vaikutukset: mielialan parantuminen. 2v pudotti painoa paljon. Nyt kulutus 20 keskaria / viikko.
Pa*ka juttu alkoholin käytössä on että käyttömäärät lisääntyvät vuosien saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni seuraavanlaisia taukoja alkoholista 1-2pv (jatkuvasti) 1kk parina viime vuonna 2kk kolme vuotta sitten, 2vuotta noin 10 vuotta sitten. Vaikutukset: mielialan parantuminen. 2v pudotti painoa paljon. Nyt kulutus 20 keskaria / viikko.
Pa*ka juttu alkoholin käytössä on että käyttömäärät lisääntyvät vuosien saatossa.
Minulla käyttömäärät on iän myötä vähentyneet. Ihan hirvittää miten paljon nuorempana pystyi juomaan.
Mulla meni aika tasan kuusi viikkoa lopettamisesta, kun heräsin aamulla ja huomasin, ettei enää vitu ta tai masenna.