opoksi tai koulukuraattoriksi?
voisitteko kertoo näistä ammateista? D: palkka, mitä kannattaa kirjottaa yo-kokeissa (kuraattorin ammatin kohalla ei ymmärtääkseni oo väliä, kun kuraattoriksi pääsee ihan amiksenkin kautta... lähinnä vaan mietin tuota opoa), millaista / miten raskasta työ on, mitä kaikkea työnkuvaan kuuluu... entä sit opiskelu; mitä reittiä kannattaa opiskella opoksi, miten sinne pääsee? yritin netistä lueskella jotain, mutten oikein löytäny. ja vaikka löytyskin vastauksia, niin haluun kuulla omakohtasta kokemusta teiltä. oon nyt ysillä niin eihän miulla mikään kiire oo, mutta tiiän sen että haluun johonkin ammattiin jossa voin auttaa muita. mietin ensin psykologia, mutta sitten tajusin että siinä pitää hallita matikkaa (jossa oon täys surkimus ja jota en muutenkaan voi sietää), sinne on todella vaikea päästä sisään opiskelemaan ja kyseinen ala on henkisesti raskas. kuraattorihan ois lähimpänä sitä ja kiinnostaa myös, mutta... se palkka näyttää olevan aika nihkee D:
kriteereinä miun tulevan ammatin kohalla on nää asiat:
-haluun auttaa muita
-työ / opiskelu ei saa olla matemaattispainotteista tai fyysisesti rankkaa
-työstä pitää tulla vähintään semmonen keskivertopalkka. ei tarvii olla mitään ökytasoa todellakaan, mutta haluun palkan jolla pärjää kuitenkin hyvin eikä tarvii miettiä jokasen ostoksen kohalla, että onkohan miulla nyt varaa tähän ja tähän.
tein tästä jo demi-keskustelun, mutta halusin tehä tännekin, kun aattelin että täällä on enemmän vähän vanhempaa ja kokeneempaa väkeä.
t: 16-v tyttö
Kommentit (2)
Sä et todellakaan pääse kuraattoriksi amiksen kautta. Opoksi opiskeluunkin tarvitset korkeakoulututkinnon, aivan kuten kuraattoriksi
Kannattaa varata koulusta aika opolta ja kuraattorilta ja kertoa tämä sama kysymys siellä. Olen koulussa töissä ja tapaan kumpaakin päivittäin, juttelen työasioista. Silti he itse osaisivat minua paremmin vastata kysymykseesi.