Jos joku ajaa kortitta sinun autollasi etkä tiedä sitä
Miten siinä tilanteessa käy poliisin pysäyttäessä?
Kommentit (9)
Sakot tulee omistajalle, kortti pitää aina tarkistaa autoa lainatessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Jos sanoo poliisin kysyessä, että on valehdellut auton omistajalle olevansa kortillinen.
https://www.minilex.fi/q/ajoneuvon-luovuttaminen-kortittomalle
rullaa sivua alas reilusti niin löytyy neuvot
Seurauksia tulee myös auton omistajalle, koska auto on luovutettu kortittomalle. Sitähän ei voi todistaa, ettet muka tiennyt ettei ole korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Jos sanoo poliisin kysyessä, että on valehdellut auton omistajalle olevansa kortillinen.
Höpö höpö, poliisi tuskin uskoo.
Luovuttaessasi autoa toisen henkilön käyttöön, tulisi sinun aina varmistua, että hänellä on siihen vaadittava ajo-oikeus. Mikäli kuitenkin luovutat auton ajokortittomalle, sinut voidaan tuomita sakkoon ajoneuvon luovuttamisesta ajo-oikeudettomalle eli ajokortittomalle henkilölle.
Jos kortiton ajaa kolarin tai aiheuttaa jonkun vamman tai kuoleman, on hän siitä itse vastuussa. Sinä saat kuitenkin sakot ajoneuvon luovuttamisesta kortittomalle tässäkin tilanteessa. Eri tilanne on sitten rikosasioissa, jos esimerkiksi tiedät, että autoa tullaan käyttämään rikolliseen toimintaan: tällöin voit olla vastuussa rikoksen avunantoon.
Mikäli autonkuljettaja on ottanut auton hallintaansa omistajalta lupaa kysymättä, vaikuttaa se rangaistuksiin. Tällöin autonkuljettajan katsotaan syyllistyneen moottorikulkuneuvon käyttövarkauteen. Tässä tilanteessa itse auton omistajaa ei syytetä auton luovuttamisesta kortittomalle, koska auto on viety häneltä rikoksella.
No minä olen ollut kortitta ajamassa ja poliisit kysyivät, sanoin ettei autonomistaja tiedä. Eikä hän mitään seuraamuksia saanut, että niin mulla on ihan käytännön kokemus. Olivat ihan mulkkuja poliiseja muutenkin, että ei heillä ollut valtuuksia rangaista auton omistajaa, olisivat sen mielellään tehneet jos olisi ollut mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Seurauksia tulee myös auton omistajalle, koska auto on luovutettu kortittomalle. Sitähän ei voi todistaa, ettet muka tiennyt ettei ole korttia.
No milläpä todistat että tiesi?
Kortiton ajaja saa rangaistukseksi ainakin sakkoja. Auton omistajalle ei tule seuraamuksia, paitsi jos kuski sanoo, että tiesit hänen olevan kortiton, kun lainasit auton. Silloin omistajakin saa ainakin sakkoja.