Koiran ulkoiluttajille kysymys?
Miksi pidätte koirat pitkällä hihnalla ja päästätte lähelle vastaantulijoita ja nuuhkimaan?
Ja tämä on nykyisin todella yleistä.
Pidän koirista, mutta varon vieraita koiria ja jopa pelkään. Jos sanon koiranomistajalle, niin he lähes pokkeuksetta närkästyvät.
Kommentit (30)
Kaikilla ei oo oikein käsitystä koiranomistajan etiketistä.
Koiranomistajana koen tota välillä itsekin. Tai jos olen pysähtynyt oman koiran kanssa juttelemaan tutun kanssa, niin toinen koiranulkoiluttaja päästää koiransa tutustumaan omaani, ilman näen heitä takaa tultaessa tai olen niin keskittynyt jutteluun. Koiran kanssa pitää itsekin ehtiä reagoimaan muihin koiriin ja ohjata omaa koiraa. Kahden ventovieraan koiran kohtaaminen ei koskaan ole ok ilman omistajien ohjausta tilanteeseen.
Mua harmittaa myös, että ihmiset joiden luokse koira päästetään pitkässä hihnassa joutuu kokemaan negatiivisia juttuja osalta omistajista. Ohitus pitäis tapahtua aina niin, että koira reunimmaisena ja ihmiset keskellä. Ajattelemattomat omistajat luo turhaa negaa ajatellen kaikkia koiria ja niiden omistajia.
Meillä ei treffata hihnassa ihmisiä eikä koiria vaan ohitetaan riittävältä etäisyydeltä. Näin talvella autotien puolelta yleensä kun kävelytie on aurattu 50 cm leveäksi.
Tuota olen itsekin ihmetellyt että miksi pitää laskea se koira ihan kiinni muihin ihmisiin, joskus hihnassa ulkoilemassa oleva koira on jopa tunkenut päätä ostoskassiini kun olen odottanut tien ylitystä. Ihme touhua.
Ei se ota suhun mitään kontaktia, jos säkään et. Voit olla ihan rauhassa.
Oma koira on rapsujenkerääjä ja itse voin miettiä omia asioitani. Olenkohan acdc?
Onkohan tässä paikkakuntakohtaisia eroja kun en itse ole koskaan kokenut vastaavaa. Kaikki vastaantulijat pitää koiransa lyhyellä, ja jos on irti niin kutsuvat luokseen kun joku tulee vastaan.
Potkaisen kyllä seuraavaa rakkia joka tulee kiinni jalkaani
En ymmärrävoiko se haitata jotakuta jos koira haistelee. Ei se silleen arvioi, jos mielessään jotain ajattelee niin mitä sit.
Vierailija kirjoitti:
No jos mun koiraan osuut, lähdet siitä itse sitten ambulanssilla.
Omassa kaveripiirissä on useampikin, joka lenkittää koiraa aina flexissä. Nämä koirat menevät vastaantulijoiden luokse ja saattavat hyppiä päin. Jos olen omien koirieni kanssa mukana, tunnen syvää myötähäpeää, sillä omat koirat kulkevat aina normaalissa talutushihnassa ja olen tarkka siitä, kenen luokse heidät lasken - ihan vaan siksi, että kaikki ei tykkää koirista. Nää omat rakastavat kaikkia ihmisiä, eli vihaisuudesta ei ole kyse!
Flexi on maailman huonoin keksintö ja sen käyttö kaupungeissa ja taajamissa pitäis kieltää. Niistä aiheutuu jatkuvasti vaaratilanteita myös mopojen ja pyörien kanssa.
Saako koiran päästää haistelemaan toista koiraa? Kysyy satunnainen ulkoiluttaja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei oo oikein käsitystä koiranomistajan etiketistä.
Koiranomistajana koen tota välillä itsekin. Tai jos olen pysähtynyt oman koiran kanssa juttelemaan tutun kanssa, niin toinen koiranulkoiluttaja päästää koiransa tutustumaan omaani, ilman näen heitä takaa tultaessa tai olen niin keskittynyt jutteluun. Koiran kanssa pitää itsekin ehtiä reagoimaan muihin koiriin ja ohjata omaa koiraa. Kahden ventovieraan koiran kohtaaminen ei koskaan ole ok ilman omistajien ohjausta tilanteeseen.
Mua harmittaa myös, että ihmiset joiden luokse koira päästetään pitkässä hihnassa joutuu kokemaan negatiivisia juttuja osalta omistajista. Ohitus pitäis tapahtua aina niin, että koira reunimmaisena ja ihmiset keskellä. Ajattelemattomat omistajat luo turhaa negaa ajatellen kaikkia koiria ja niiden omistajia.
Tuollaista tilannetta ei pitäisi päästä syntymään, että koiran ulkoiluttaja ei havainnoi ympäristöään. Kai siinä jutellessa voi vähän katsella ympärilleen...
Mutta sitten varsinaiseen aiheeseen: en päästä koiraa vieraiden ihmisten luokse, vaikka se rapsutuksia rakastaa ja haluaisi välillä päästä tekemään tuttavuutta ohikulkijoiden kanssa. Ja ihan yksittäisiä kertoja on joku vieras koira lenkillä tullut luokseni. Vaikea uskoa, että ap:n mainitsema ongelma olisi hirveän yleinen.
Minulla on hyvin iloinen ja viaton 10kg koira joka ei ole aggressiivinen. Annan olla pitkässä hihnassa, koska hän haluaa nuuskia ja tutkia paikkoja. Jos et katso ja hymyile koiralleni niin hän ei tule luoksesi. Jos et tykkää koirista niin hän ei tule luoksesi (haistaa).
Usein syy on se, että ihminen tulee vastaan jostain puun tai kulman takaa tai sillä tavalla nopeasti, että en ehdi huomata ja laittaa koiraa lyhyeen hihnaan. Koiran oman elämänlaadun vuoksi se on sillä pitkällä flexillä tavallisesti. En pidä sitä koko ajan lyhyellä hihnalla, koska sen täytyy päästä haistelemaan ja kokemaan edes vähän vapautta. Joten joskus pääsee tapahtumaan näitä haisteluita. Olen pahoillani siitä jos se säikäyttää, mutta usko tai älä, koirat ovat monille ihmisille nykyisin tärkeitä perheenjäseniä, joten ihmisten kannattaa myös yrittää sopeutua tähän maailmaan, jossa koiria riittää, niistä ei nimittäin olla pääsemässä pois. Jos koirat pelottaa, voisit kokeilla tutustua johonkin kilttiin koiraan tai mennä hypnoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mun koiraan osuut, lähdet siitä itse sitten ambulanssilla.
Itse lähdet poliisin matkaan kun koirasi kävi ensin kiinni jalkaani niin toki sitä puolustautua saa.
En tee näin. Kysyn yleensä toisilta koiranomistajajilta aina, onko ok moikata. Ihmisiä saa moikata, jos ihminen itse kysyy saako silittää tms.
Oma koira kulkee kyllä usein pitkässä hihnassa, pysyy omassa reunassa, eikä sitä kiinnosta vastaantulijat pätkääkään, ellei sitten tämä tee aloitetta. Tietysti otan myös viereen jos on yhtään epävarman tai vaarallisen näköinen tilanne edessä.
Saan sen flexin lyhyeksikin, hassu 11. Flexi on hyvä keksintö, kun ei ole mahdollisuutta päästää vapaaksi. Liikenteen lähellä tosin ei, jos vaikka mekanismi menee epäkuntoon.
Mua ällöttää kun annetaan esim. kerrostalon käytävässä hyppiä ihmisten jalkaan.
En ole koskaan tehnyt noin eikä myöskään yksikään minua tai minua ja koiraani vastaan tullut ulkoiluttaja. Outoa.