Työkkäri yrittää saada minua siivoustöihin, vaikken omaa edes alan koulutusta
Perusteena se, että olen joskus aikoinaan tehnyt siivoushommia muutaman vuoden, mutta nykyäänhän sinne pitää olla tutkinnot ja koulutukset. Kummallista että yritetään pakottaa töihin, johon ei ole pätevyyttä.
Kommentit (6)
Älä nyt yritä keksiä tekosyitä. Mene sinne töihin, loinen.
Ei läheskään kaikkiin paikkoihin vaadita koulutusta. Hyvähän se on olla mutta esim Sol ja muut vastaavat perehdyttävät kyllä.
Mä en jaksa spedeillä työkkärin kanssa ja pahimmassa tapauksessa joutua työkokeiluorjaks jonku rikkaan läskin firmaan. Siks en pidä työnhakua voimassa ja otan noi -20% -40% tttukileikkaukset vastaan aina silloin tällöin. Osaan lähetellä työhakemuksia ilman että käyn ruksittaa valtion vähälahjaisille korkeakoulutetuille suunnatun suojatyöpaikan järjestelmästä ruksin "olen työtön".
Tässä on hyvä esimerkki, miten työyön työn”hakija” saa tässä lähiaikoina karenssin eikä itse ymmärrä ollenkaan että miksi!
Asiahan on lain mukaan niin, että ammattisuoja on nykyään vain 3kk. (Ennen oli 6kk). Eli 3 kuukaudrn ajan työttömänä ollessasi voit kieltäytyä kaikista muista töistä, paitsi siitä mikä sulla on työkkäriin ilmoitettu pääammatiksi. Katso tiedoista, että mikä se on jos et heti tiedä.
Sittemmin laki katsookin, että mikä tahansa työ on parempi kuin olla työttömänä.
Sitten se työn haku: vaikka jostain syystä tulisi minkälainen työpaikka haettavaksi, niin haettava on.
Kieltäytymisen perusteeksi EI riitä, että ” en ole sopiva, ei ole vaadittavaa koulutusta”. Tähän tulee sulle paluupostissa karenssi. Siinä sanotaan , että se on työnantajan asia päättää, kuka on sopiva ja kuka ei, ei sinun.
Usko pois, näitä asioita on aika huolella ministeriössä pyöritelty. Aika monet vääntämiset onkin Lakiin kirjattu ja Eduskunta hyväksynyt. Oli todella valaisevaa tutustua Työttömyysturva lakiin, suosittelen sullekin.
Ei tuu sitten yllätyksenä karenssi tai työssäoloehto.
Veikkaan, ettei puolillakaan kyseisen työn tekijöistä ole alan koulutusta. Meillä sitä ei ollut edes esimiehillä.
Ei kai siihen koulutusta tarvitse?