Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiminimellä vai yksityishenkilönä maksu palvelun tuottajalla

Vierailija
28.01.2021 |

Vaikka olisi toiminimi, voiko korvauksen tehdystä hommasta yksityishenkilölle maksaa ns. omista rahoista suoraan käteen ilman alvia vaikka olisi arvonlisäverollinen yrittäjänä ja maksun saaja hoitaa itse verotusasiansa. Onko se laillista, kunhan ei laita summaa kirjanpitoon? Koska voihan kuka tahansa yksityishenkilö maksaa yksityishenkilölle palveluista.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko saman suomeksi?

Vierailija
2/8 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummalla nyt on toiminimi? Sillä joka ostaa palvelun vai sillä joka myy palvelun? Kumpi teistä on arvonlisäverovelvollinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arvonlisävelvollinen myyjä antaa sinulle kuitin, jossa on ALV eriteltynä ja sinä arvonlisäverovelvollisena ostajana laitat sen kirjanpitoosi ja vähennät ostojen arvonlisäveron verotuksessa ja sitten tulee verotarkastus, niin myyjä on vaikeuksissa jos ei laita sitä myyntiä omaan kirjanpitoonsa ja tilitä sinulta saamaansa arvonlisäveroa valtiolle.

Vierailija
4/8 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis se joka myy palvelun on yksityishenkilö eikä ALV velvollinen, mutta ostaja on toiminimi/alv velvollinen/yksityishenkilö. Niin enkö voi ostaa yksistyishenkilönä palvelun ja heittää summan suoraan käteen? Kunhan en itse sotke summaa kirjanpitoon?

Vierailija
5/8 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti ei ole kiertää veroja, vaan selvittää se, voinko yksityishenkilönä ostaa palveluja toiselta yksityishenkilöltä käteisellä, vaikka minulla olisi ALV velvollinen toiminmi.

Vierailija
6/8 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti ei ole kiertää veroja, vaan selvittää se, voinko yksityishenkilönä ostaa palveluja toiselta yksityishenkilöltä käteisellä, vaikka minulla olisi ALV velvollinen toiminmi.

Riippuu ihan siitä, ostatko palvelun firmallesi, vai esim. kotiisi tai vapaa-aikaasi. Jos maksat yksityishenkilönä, otat rahat yksityiseltä tililtäsi. Jos taas firman nimissä, otat rahat firman tililtä.

On hyvä pitää omat ja firman rahat erillään, ihan vain siltä varalta, että jos verotarkastaja tulee kylään.

Vierailija
7/8 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuossa kun just on se että toiminimen ja yksityishenkilön rahat eivät ole erejä, vaan elinkeinonhrajoittaja on vastuussa henkilökohtaisesti yritysensä jutuista.

Vierailija
8/8 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kun palaan vanhaan ketjuun, mutta nythän asia on täysin toisinpäin. Et SAA laittaa kirjanpitoon sellaisia ostamiasi palveluita, jotka eivät liity liiketoimintaasi. Jos laitat ne kirjanpitoosi, ne ovat toiminimellesi kuluja ja vähentävät maksamiasi tuloveroja. Ja jos ne eivät liity liiketoimintaasi mitenkään vaan ovat omia kulujasi, niin niiden laittaminen kirjanpitoon on veronkiertoa. Yksityishenkilönä ostat palvelut ihan normaalisti ja arvonlisäverovelvollisen myyjän pitää kysyä haluatko kuitin. Otit kuitin tai et, et voi kuitenkaan laittaa sitä kirjanpitoon.

Esimerkiksi, kirjailija voi laittaa kirjanpitoon tietokoneen huollon, mutta ei pensasaidan leikkausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi