Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut eivät oikeasti osaa käyttää rahaa

Vierailija
28.01.2021 |

Malliesimerkki tällaisesta ihmisestä on kaverini, jonka talouteen korona-aika on tuonut ongelmia ja valittaa, kun ei meinaa rahat riittää. Tässä sitten olin kaupassa hänen kanssaan samanaikaisesti ja huomasi kyllä, että miten joku, joka on ikänsä ostanut mitä on halunnut, niin ei edes osaa tehdä hintavertailuja. On suorastaan yksinkertaisen pöpi näiden asioiden suhteen.
Esimerkiksi hän oli ostamassa leivinpaperia, jonka hinta oli 1,39€. Sanoin, että miksi et ota tuota halpamerkkiä, joka maksaa 0,89€ ja ajaa varmasti saman asian, ja tuotteen määrä paketissa on sama. No sitten otti sen halvemman. Toinen esimerkki oli vehnäjauho. Oli ottamassa tunnettua ja kallista merkkiä 1,49 euron hintaan, mutta vaihtoi kun sanoin vieressä olevan samaa tavaraa halpamerkkinä 0,95€. Enempää en edes jaksanut kyseisellä kauppareissulla valistaa, mutta en yhtään ihmettele, jos on raha vähissä. Olisin saanut helposti ainakin kolmanneksen hänen kauppalaskustaan pois eri valinnoilla. Osti mm. litran purkin Valion banaanijogurttia 1,69 euron hintaan, kun Litran purkin Valion Arkijogurttia olisi saanut 0,89€ hintaan. Ei ollut suoraan banaanimakua, mutta banaani-mansikka olisi löytynyt ja tiedän, ettei hänellä ole mitään mansikan makua vastaan, mutta ne vanhat selkärangasta tulevat valintatottumukset...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin osaavat liiankin hyvin!

Vierailija
2/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Ja köyhät, jotka yhtäkkiä saavat paljon rahaa ja tuhlaavat sen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksena oli vissiin ruotia vastuullista ja kestävää rahankäyttämistä tai enemmänkin sen puutetta?

Vierailija
4/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan erittäin hyvin! Tienaan 5500 e / kk, oleen lapseton sinkku ja saan kaiken aina kulumaan :) Tämä on siis ihan oma tietoinen valintani että kaikki menkööt mikä tulee.

Vierailija
5/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja köyhät, jotka yhtäkkiä saavat paljon rahaa ja tuhlaavat sen...

Totta kai. Luuletko että nälkää näkeväkään säästelisi runsasta ateriaa useammiksi pienemmiksi eriksi, jos kerrankin sellaisen saisi. Kyllä söisi itsensä kylläiseksi.

Vierailija
6/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan en vietä nyt varsinkaan yhtään enempää siellä kaupssa aikaa kun on pakko ja ala vertailemaan muutaman sentin takia. :D

Vierailija
7/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo Valoin Arkituotteet on täyttä kuraa.

Vierailija
8/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, minä säästän 1,84€, kun en syö tuollaisia turhakkeita.

Vierailija
9/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Jotkut kaverit valittavat, että rahat eivät riitä. En ihmettele, kun seuraa sivusta heidän rahankäyttöään. Ostelevat kioskeista jotain 8 euron reissumiesleipiä, 3-5 euron kahveja jatkuvasti ja kaupassa eivät yhtään katsele hintoja. Olen huomannut samanlaisia tilanteita kuin mistä aloittaja kirjoitti. Lisäksi olen ihmetellyt, kun yksi kaverini on colajuomien suurkuluttaja, mutta ostaa aina 0,5 litran pulloja. 0,5 litran pullo sitä samaa juomaa maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin 1,5 litran pullo. Luulisi suurkuluttajan ostavan mieluummin ison putelin.

Itselläni hintojen vertailu on automaattista toimintaa. En vain osaa ymmärtää, miksi joku ei tee sitä.

Vierailija
10/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakaan en vietä nyt varsinkaan yhtään enempää siellä kaupssa aikaa kun on pakko ja ala vertailemaan muutaman sentin takia. :D

Sehän se juju onkin, että kun hintavertailusta tulee tapa, siihen ei mene yhtään enempää aikaa, vaan se on rutiini. Kaupassa tietää jo mikä tuote on edullisin. Jos tulee uusia tuotteita, niin tarvitsee vain "päivittää" sen uuden hinta päänupin tietokantaan, mikäli on entistä vakiotuotetta edullisempi. Jos ei ole edullisempi, ei tarvitse tehdä mitään vaan ostaa vanhasta tottumuksesta vakiotuotteensa ja äkkiä ulos kaupasta.

Vierailija
11/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Jotkut kaverit valittavat, että rahat eivät riitä. En ihmettele, kun seuraa sivusta heidän rahankäyttöään. Ostelevat kioskeista jotain 8 euron reissumiesleipiä, 3-5 euron kahveja jatkuvasti ja kaupassa eivät yhtään katsele hintoja. Olen huomannut samanlaisia tilanteita kuin mistä aloittaja kirjoitti. Lisäksi olen ihmetellyt, kun yksi kaverini on colajuomien suurkuluttaja, mutta ostaa aina 0,5 litran pulloja. 0,5 litran pullo sitä samaa juomaa maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin 1,5 litran pullo. Luulisi suurkuluttajan ostavan mieluummin ison putelin.

Itselläni hintojen vertailu on automaattista toimintaa. En vain osaa ymmärtää, miksi joku ei tee sitä.

1,5 litran pullon loppu on sellaista väljähtänyttä litkua.

Vierailija
12/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se juju onkin, että kun hintavertailusta tulee tapa, siihen ei mene yhtään enempää aikaa, vaan se on rutiini. Kaupassa tietää jo mikä tuote on edullisin. Jos tulee uusia tuotteita, niin tarvitsee vain "päivittää" sen uuden hinta päänupin tietokantaan, mikäli on entistä vakiotuotetta edullisempi. Jos ei ole edullisempi, ei tarvitse tehdä mitään vaan ostaa vanhasta tottumuksesta vakiotuotteensa ja äkkiä ulos kaupasta.

Mitali tulee ihan varmasti postissa.

Vierailija
13/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaada se loppu 0,5 litraa viemäriin ja juo vain 1 litra. Saat juomasi silti halvemmalla litrahinnalla.

Vierailija
14/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan käyttää rahaa, ja nimenomaan kaupassa, ostan niitä terveellisiä tuotteita ja hintaa en katso. Kun ei tarvitse. Tienaan niin hyvin että minulle on yksi lysti maksaako joku leivinpaperi 1 vai 2€.

Vierailija
15/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt täällä palstalla sellasia ihmisiä, jotka valittaa rahan puutetta vaikka sitä ei oikeasti ole.

Vierailija
16/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaada se loppu 0,5 litraa viemäriin ja juo vain 1 litra. Saat juomasi silti halvemmalla litrahinnalla.

Ja tulee viemäri myös kätevästi avattua :D

Tuli testattua, kun asuin kalkkipitoisen veden maassa ja suihkun lattiakaivon vanha putki vaati avaamista viikoittain. Kolajuoma toimi.

Vierailija
17/17 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, lapsuudessa meillä oli aina Vaasan ruispaloja ja Keiju-margariinia. Nykyään ostan omilla rahoillani vaihdellen muitakin leipiä ja eri merkkistä levitettä, haluan vaihtelua.

Olen kyllä muutenkin huono esimerkki, en edes tiedä mitä maitolitra maksaa, mutta ei ole kyllä ikinä ollut rahasta pulaakaan, teen kai elämässä alitajuisesti budjettiini mainiosti sopivia päätöksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän