Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekikö isäsi sinun lapsuudessasi "naisille miellettyjä" kotitöitä?

Vierailija
27.01.2021 |

Siivousta, ruuanlaittoa, lastenhoitoa jne.

Tekikö isäsi sinun lapsuudessasi "naisille miellettyjä" kotitöitä?

Vaihtoehdot

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki 2000-luvulla, mutta huomattavasti vähemmän kuin äiti. Jakautuminen meni ehkä 90-10. Lisäksi isä ei koskaan automaattisesti tehnyt mitään (vienyt edes astioitaan tiskikoneeseen vaan jätti ruokapöydälle kasaantumaan ja kahvikupit olohuoneeseen jne). Kehotuksesta joskus harvoin imuroi ja laittoi ne astiat sinne tiskikoneeseen.

Vierailija
42/44 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1969. Isäni teki lapsuudessani (lähes) kaikkia kotitöitä. Hän myös opetti, että ei ole naistentöitä ja miestentöitä. Äiti yritti joskus perustella sukupuolella sitä, miksi veljeni ei tarvitse tehdä jotain, vaan se on minun tehtäväni. Mutta isälläni ei koskaan ollut tällaista. Isä teki parempaa ruokaa kuin äiti, ja leipoi sekä leipää että herkkuja. Hänellä oli myös esim. viikkosiivouksissa omat vastuualueensa.

Kun olin perustanut oman perheen, pyysin isääni auttamaan lastenhoidossa. Isäni kertoi silloin, ettei hän koskaan vaihtanut vaippaa omilta lapsiltaan, mutta lastenlapsilta on vaihtanut sitäkin enemmän. Olin suuresti yllättynyt tästä tiedosta.

Isä oli kuitenkin meille lapsille enemmän henkisesti läsnä kuin äiti, vaikka äiti oli kotiäiti koko lapsuuteni ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, käytti myös sujuvasti esim. ompelukonetta (-70-luku)

Vierailija
44/44 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-luvulla. Isä ei tehnyt mitään naisten töiksi katsomiaan kotitöitä. Sen sijaan teki kakki miesten töiksi katsomansa asiat.

Ruoanlaittoon , siivoukseen ja pyykkiin ei siis koskenut. Oli autokuskina kauppateissuilla, mutta odotti autossa, kun äiti teki ostokset. Huristeli autolla myös töihin ja äiti hoiti minut päiväkotiin polkupyörällä. Isä ylpeili, että ei ole koskaan vaippoja vaihtanut. Naisten töihin katsottiin toki myös isovanhemmista (siis isän vanhemmat) huolehtiminen.

Kun äiti kuoli, opetin eläkeikäisen isäni käyttämään liettä ja pesukonetta. Oppi vähitellen tekemään ruokaa ja pesemään pyykkiä. Myös siivous onnistuu.