Mitä tehdä tyhmän kollegan suhteen?
Mulla on työkaveri, joka tuntuu olevan hieman.... ajattelurajoitteinen. Hän on ollut talossa noin 8 vuotta, ja tehnyt kokoajan jotakuinkin samaa hommaa. Kaikkeen on myös olemassa ohjeet ja prosessit, joita seuraamalla 99% asioista voi suorittaa, jos tulee ajatuskatko. Voisi siis kuvitella, että hommat alkaa olla hanskassa ja hanskatkin tallessa.
Kuitenkin, joka päivä saan useita ns. tyhmiä kysymyksiä. Tänään hän kysyi kummalle henkilölle yhteistyöyrityksessä tapaan meilata: Antti Hirvoselle vai Antti Kokkoselle. Vastasin, että yleensä Hirvoselle, mutta jos on kiire tai hankala asia niin laitan molemmat vastaanottajiksi. Kollega kysyi, ihan tosissaan: "Onko Hirvonen tuo ensimmäinen?"
Muita samantasoisia kysymyksiä ovat esimerkiksi: "Asiakas laittoi eilen nettisivuillamme ostoskoriin tavaraa 123 654 euron edestä. Tänään, kun tilaus tuli meille, olikin tilauksen arvo 123 001 euroa. Mistä tuo 653 euron erotus johtuu?" Kerroin, että aika hankala tuosta noin vain tietää, mutta erotus voi johtua esimerkiksi siitä että eilisen jälkeen korista on saattanut poistua tuotteita (asiakas esim. itse käynyt muokkaamassa tilaustaan), asiakkaalle on voitu kassalla laskea esimerkiksi bulkki-ale mukaan, tai esimerkiksi kymmenestä asiakkaan haluamasta tuotteesta voidaankin toimittaa vain kaksi (muut tilanneet eilen illalla ja varastosaldo ei enää ole sama kuin eilisaamulla, tai jonkin tuotteen kohdalla on rajoitus, kuinka monta kappaletta tuotetta saa ostaa), ja kun tavaraa on noin paljon, niin siellä on varmaan useampiakin tuotteita, jotka ovat eilisen ja tämän päivän aikana loppuneet varastosta. Tai johonkin tuotteeseen on lisätty joku yleinen alennus tämän aamun aikana. "Täh...? En tajua." oli kollegan vastaus. Pyysi minua tosissaan selvittämään, mistä erotus johtuu, vaikka asiakas ei ollut pyytänyt. (Laskutamme asiakkaita vain niistä tuotteista, jotka heille toimitetaan.)
Yleisesti palaverissa kerrotaan, että tästä eteenpäin henkilö A vastaa tuotekategoriaan X liittyviin kysymyksiin. Seuraavana päivänä tälle kollegalle tulee kysyttävää tuotekategorian X tuotteista, ja sen sijaan, että osoittaisi kysymyksensä henkilölle A, kuten edellisenä päivänä kerrottiin, hän kysyy kaikilta, keneen pitäisi ottaa yhteyttä. Ja jos hänelle ei vastaa saman minuutin sisällä, hän kysyy seuraavalta kollegalta jne. Ja kun kysymykset tulevat yksittäisillä meileillä, saatamme kaikki vastata hänelle kysymykseen, johon hän on saanut jo vastauksen 1) edellisenä päivänä palaverissa 2) toiselta kollegalta, joka ennätti vastata nopeammin.
(Asiakkaiden tyhmät kysymykset on erikseen, ne ymmärtää, koska harvemmin asiakkaat tietävät kaiken prosesseistamme, ja asiakkaat nyt on asiakkaita.) Muut kollegat huomanneet saman, ja ovat ihan yhtä rasittuneita tyypin tyhmistä kysymyksistä ja siitä, että vastauksia ei ymmärretä. Esimiehelle on asiasta mainittu, mutta ei hänkään oikein voi tehdä mitään niin kauan, kuin mitään valtavan suuria virheitä ei tapahdu.
Kuinka siis reagoida kollegan oikeasti tyhmiin kysymyksiin?
Kommentit (13)
Minusta sinun kysymyksesi on tyhmä. Mutä haluat, että sinulle vastataan?
Raivoa hänelle, painosta irtisanoutumaan, pyydä pomolta siirtoa itsellesi, pyydä pomolta siirtoa työkaverille, pyydä hänelle lisäkoulutusta, opettele vihanhallintaa... Keksi itse.
Vierailija kirjoitti:
Asialle ei taida voida mitään.
Törmään myös päivittäin vastaavaan ja omaa suhtautumista voi yrittää muuttaa.
Vastaatko/reagoitko työkaverin sekoiluihin, vai odotatko, että joku muu vastaa tai että löytää vastauksen itse? Tuntuu välillä tyhmältä vastailla itsestäänselvyyksiin, ja ainakin lasten kohdalla se on jopa karhunpalvelus (sen sijaan että kannustaisi etsimään tai miettimään vastausta itse), mutta voiko lähes nelikymppiselle miehelle enää tehdä mitään? Ja sit oikeesti vituttaa sellaisina päivinä, kun meitä on kahdeksan ihmistä kaivamassa tietoa hänelle toisistamme tietämättä. Saattaa pidemmän päälle käydä firmalle kalliiksi, kun kahdeksan ihmistä käyttää vartin päivässä itsestäänselvyyksien vastailemiseen tyhmälle. Sehän tekee kaksi ihmistyötuntia päivässä, kymmenen viikossa, neljäkymmentä kuukaudessa. AP
Vierailija kirjoitti:
Raivoa hänelle, painosta irtisanoutumaan, pyydä pomolta siirtoa itsellesi, pyydä pomolta siirtoa työkaverille, pyydä hänelle lisäkoulutusta, opettele vihanhallintaa... Keksi itse.
Lähinnä mietin, että jos muita on samassa tilanteessa, kuinka he toimivat. Jos täällä voi kysyä että mitä desi vehnäjauhoja painaa, niin kai täällä saa kysyä vinkkejä työyhteisössä toimimiseen? AP
Mitäpä sille voi?
Vain omaa suhtautumista voit muuttaa. Sun on annettava sen tehdä duunit ja pomo on ainut ketä kiinnostaa.
Ymmärrän turhautumisen kun työaikaa menee muuhun kuin oikeaan tekemiseen. Et voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin, että jos muita on samassa tilanteessa, kuinka he toimivat. Jos täällä voi kysyä että mitä desi vehnäjauhoja painaa, niin kai täällä saa kysyä vinkkejä työyhteisössä toimimiseen? AP
Eli sinä saat kysellä tyhmiä, mutta työkaverisi ei.
Idiootti voittaa, jos tulee kiista. Kun on ylivallassa, ei aivonkuvatoimimmoilla ole merkitystä.
Maamme on mallimaa tässä ja aidossa vahingonilossa. Jos näiltä "oman onnen sepiltä" menisi se ilo, niin ne eivät haluaisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaatko/reagoitko työkaverin sekoiluihin, vai odotatko, että joku muu vastaa tai että löytää vastauksen itse? Tuntuu välillä tyhmältä vastailla itsestäänselvyyksiin, ja ainakin lasten kohdalla se on jopa karhunpalvelus (sen sijaan että kannustaisi etsimään tai miettimään vastausta itse), mutta voiko lähes nelikymppiselle miehelle enää tehdä mitään? Ja sit oikeesti vituttaa sellaisina päivinä, kun meitä on kahdeksan ihmistä kaivamassa tietoa hänelle toisistamme tietämättä. Saattaa pidemmän päälle käydä firmalle kalliiksi, kun kahdeksan ihmistä käyttää vartin päivässä itsestäänselvyyksien vastailemiseen tyhmälle. Sehän tekee kaksi ihmistyötuntia päivässä, kymmenen viikossa, neljäkymmentä kuukaudessa. AP
Itsekin tuhlaat työtuntejasi turhan asian vatvomiseen. Nyt vähän ryhtiä sinne toimistoon, ja av kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä saat kysellä tyhmiä, mutta työkaverisi ei.
Mees ny muualle pelaamaan sitä pulushakkias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tuhlaat työtuntejasi turhan asian vatvomiseen. Nyt vähän ryhtiä sinne toimistoon, ja av kiinni.
Vapaapäivä ;) AP
-Kapanteri.- kirjoitti:
Idiootti voittaa, jos tulee kiista. Kun on ylivallassa, ei aivonkuvatoimimmoilla ole merkitystä.
Maamme on mallimaa tässä ja aidossa vahingonilossa. Jos näiltä "oman onnen sepiltä" menisi se ilo, niin ne eivät haluaisi elää.
?
Vierailija kirjoitti:
Vejä lättyy!
Pittäis varmaan porukalla pistää pystyyn jotkut kurmotuskinkerit. AP