Mistä tietää että on uupunut?
Haenko sairaslomaa uupumiseen vasta sitten, kun en enää pääse sängystä ylös tai itken paniikissa työmatkalla töihin menoA eli ns. sekoan?
Tällähetkellä koen olevani kokoajan kyyninen ja ärtynyt. Koen työmäärän töissä kohtuuttomaksi. Esimies kohtelee kaikkia huonosti, asiat ovat huonosti ja kaikki kollegat ovat tästä samaa mieltä.
Olen apea, innokkuus loistaa poissaolollaan. On usein puristava tunne kaulalla kuin olisi hankala hengittää. Ääni loppuu kesken työpäivän aikana, muuttuu käheäksi eikä kulje. Unohtelen pikkuasioista, itsestäänselvyyksiä jotka jokainen tajuaa hoitaa mutta itse huomaan että ei hemmetti miten en hoksannut/ muistanut tehdä tuota. Koen että on vaikea keskittyä. Ahdistaa kaikki. Koen huonommuutta, joillekin kollegoille en uskalla puhua, vaan änkytän. Pää lyö tyhjää ja sydän hakkaa. Välttelen menemästä kahvitauolle esimiehen kanssa yhtäaikaa, en halua puhua hönen kanssaan koska koen sen jostain syystä kiusalliseksi. En pidä hänestä. Toinen esimies on mukava ja hänen kanssaan voin kahvitella ja höpötellä nitä näitä. Joskus on parempia päiviä.
Olen kyllä työkavereiden keskuudessa pidetty, tulemme kaikki toimeen. Mutta tämä muutos on mennyt huonompaan; tämä minun jännitys, ujostelu, änkytys/en osaa puhua jne.
Liekö uupuminen lähellä?
Onko kellään kokemuksia vastaavasta?
talvinen
Kommentit (6)
Voi pientä kirjoitti:
Mikset mene työterveyteen kysymään?
Oliko tuo asiallista? 😔
eri
Olin kanssa todella uupunut työmäärän vuoksi ja toinkin asian esille työpaikalla, mitään muutosta ei kuitenkaan tullut. Sitten kerran vaan romahdin täysin ja rupesin itkemään työpaikalla kun en enää vain kestänyt sitä, että olen tavattoman stressin alla ihan jokainen päivä ja teen joka päivä ylitöitä. Sain tuon jäkeen diagnoosin ahdistuksesta ja masennuksesta, mikä johtui lähinnä juuri tuosta burn outista.
Usein sen toteaa joku ulkopuolinen, itse ei näe eikä ymmärrä tilannettaan
Kannattaa käydä työterveydessä, ammattilaisen mielipidettä kysymässä
Ei kuulosta uupumukselta. Voisit muuttaa asennettasi ja katsoa, mitä tapahtuu. Kaikki tapahtuu sun omassa päässä ja vain itse voit ne asiat siellä käsitellä. Käytä vapaa-aikasi hyödyllisesti eli tee töitä asian eteen. Tietysti tämä vaatii sitoutumista, eikä pelkkä parin viikon kuuri riitä.
Jos pystyt, keskustele esimiehesi kanssa työmäärän vähentämisestä. Aloituksesta kuitenkin saa vähän sen kuvan, että se ei välttämättä ole mahdollista/kannattavaa esimiehen käytöksen takia, joten toinen vaihtoehto on sitten suoraan työterveyteen. Kyllä he sitten sanoo, jos et heidän mielestään tarvitse sairaslomaa. Ole kuitenkin täysin rehellinen, äläkä mitenkään yritä esittää pirteää, koska tiedän useammankin oikeasti uupuneen, jotka on menneet tsemppinaamalla työterveyteen ja heidät on sieltä käännytetty pois kommentilla että jaksaa jaksaa. Eli ole avoin ja rehellinen, ei tietenkään pidä myöskään suurennella asiaa.
Mikset mene työterveyteen kysymään?