Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdun poisto, kokemuksia?

Ap
27.01.2021 |

Hei, minulla ollut vuosikymmenen ajan runsaat ja epäsäännölliset kuukautiset lyhyellä kierrolla. Pisimmillään kuukautisten kesto kuukausi putkeen. Käytännössä nykyisin menkattomia päiviä kuukaudessa vain 1- 1,5 viikkoa. Lapsiluku täynnä ja kohdunpoistoa mietin vakavissani.
Onko kellään palstalaisella kokemusta kohdunpoistosta? Onko kunnallisella puolella ensin jotain lääkäri- tms. käyntejä ja kuinka pitkä jonotus sitten operaatioon? Entä yksityisellä? Saako siihen palveluseteliä? Voiko kohdunpoiston tehdä ilman nukutusta? Minulla on aikanaan tehty yksi leikkaus nukutuksessa joka oli jokseenkin traumaattinen kokemus kun olin menehtyä verenhukkaan. Suvussani verisairaus jonka johdosta veri on ns. juoksevampaa eikä esim. pienet haavat tyrehdy yksittäisellä laastarilla. Voiko kohdunpoisto-operaation jälkeen kotiutua samana päivänä? Vasektomiassa ainakin edellämainitut palveluseteli ja kotiutuminen saman päivänä leikkauksesta mahdollisia.
Kiitos asiallisista vastauksista

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kokeiltu pillereitä ratkaisuksi? Minulla on myoomia kohdussa ja vuodot olivat jotain järkyttävää. Viikkokausia peräkkäin ja niin että yösidettä piti käyttää päivällä ja käydä vaihtamassa tunnin välein.

Gyne kirjoitti Cerazette-reseptin ja vuodot loppuivat kuin seinään. Olen syönyt niitä jo yli kymmenen vuotta eikä kuukautisia ole ollenkaan. Elämänlaatu on parantunut noin 1000 %,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto on iso leikkaus, eikä se taida olla sellainen "mut mä haluun"-leikkaus, kohdunpoistoja tehdään koko ajan vähemmän ja oireita / sairauksia koitetaan hoitaa muilla keinoilla mahdollisimman pitkälle.

Nukutuksessa tehdään ja seuraavana päivänä ainakin itse pääsin kotiin.

Vierailija
4/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto on hankala saada tässä maassa, mitä olen lukenut. Minullakin runsaat ja ja hyvin epäsäännölliset kuukautiset ja ne voi kestää ylikin kuukauden, parhaimmillaan ollut 2-3kk. Nyt on määrätty minipillerit, joilla toivottavasti nuo saisi rauhoittumaan tai pois kokonaan

Vierailija
5/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin laskeumaleikkaukset (ei kohdun) ja sen yhteydessä kysyin kohdunpoistosta. Juurikin menkkojen takia.

Eivät suositelleet kun altistaa kuulemma laskeumille ennestään.

Äidiltäni on poistettu joskus nelikymppisenä tai nuorempanakin kohtu myoomien vuoksi. Ei hän koskaan mitään ole valittanut. Eipä kyllä ole tullut aiheesta juteltuakaan. Helpotus kuitenkin varmasti ettei menkkoja ole.

En ole varma mutta luulisin että tuon voisi tehdä puudutuksessakin. Spinaali ilmeisesti?

Minut on kylläkin nukutettu mutta ihan toiveesta.

Virtsaputken nostoa suositteli että tehdään spinaalissa muttei sen laitto onnistunut niin silloinkin sitten onneksi nukutettiin.

Olen kuullut jostain hoidosta jossa kohdun limakalvoille tehdään jotain? Juurikin menkkojen hillitsemiseksi. Jotain mutua tällaisesta on.

Vierailija
6/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoistoja tehdään myös spinaalipuudutuksessa eli potilas on hereillä. Mutta lääkärit valitsevat tietyin kriteerein, miten tehdään, ei yksin potilas.

Samaa mietin, kun kaikenlaista ongelmaa on. Saisin kohdunpoiston, sitä on jo ehdoteltukin. Pelottaa, kun se ei ole mikään pikku leikkaus.

Vierailija
7/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin koiralta poistettiin kohtu, koska ne juoksuajat ja valeraskaudet olivat jotain käsittämätöntä painajaista.

Koira toipui hyvin ja ne ei-toivotut oireetkin jäivät pois kuvioista.

Vierailija
8/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että kokeilevat sinulle ensin kohdun limakalvon polttohoitoa. Siihen loppui minun menkat. Kohdunpoisto on radikaali toimenpide ja voi aiheuttaa monia muita lisäongelmia, kun vatsan eri osat valahtaa alaspäin.

Vierailija
9/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoisto on iso leikkaus, eikä se taida olla sellainen "mut mä haluun"-leikkaus, kohdunpoistoja tehdään koko ajan vähemmän ja oireita / sairauksia koitetaan hoitaa muilla keinoilla mahdollisimman pitkälle.

No ei ole iso leikkaus. Keskisuuri korkeintaan. Nopea tehdä ja itselläni tähystyskirurginen. Pienet haavat ja nopea toipuminen. Ja kuten joku jo mainitsikin, elämänlaatu nousi huimasti.

Vierailija
10/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin laskeumaleikkaukset (ei kohdun) ja sen yhteydessä kysyin kohdunpoistosta. Juurikin menkkojen takia.

Eivät suositelleet kun altistaa kuulemma laskeumille ennestään.

Äidiltäni on poistettu joskus nelikymppisenä tai nuorempanakin kohtu myoomien vuoksi. Ei hän koskaan mitään ole valittanut. Eipä kyllä ole tullut aiheesta juteltuakaan. Helpotus kuitenkin varmasti ettei menkkoja ole.

En ole varma mutta luulisin että tuon voisi tehdä puudutuksessakin. Spinaali ilmeisesti?

Minut on kylläkin nukutettu mutta ihan toiveesta.

Virtsaputken nostoa suositteli että tehdään spinaalissa muttei sen laitto onnistunut niin silloinkin sitten onneksi nukutettiin.

Olen kuullut jostain hoidosta jossa kohdun limakalvoille tehdään jotain? Juurikin menkkojen hillitsemiseksi. Jotain mutua tällaisesta on.

Lämpöpallohoito eli limakalvo tuhotaan. Jotkut saa hyvän avun, toiset ei.  Mulle sanottiin, että voi jopa lisätä kipuja menkkojen yhteydessä.

Vierailija
11/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin kohtu noin 15 vuotta sitten ison myooman vuoksi. Sen jälkeen on leikkauksen kriteerit tiukentuneet ja ymmärtääkseni kuukautisten vuoksi ei leikkausta saa ennen kuin kaikki muut vaihtoehdot on kokeiltu. Tuttavalle tehtiin lämpöpallohoito runsaiden kuukautisten vuoksi ja hän oli siihen tyytyväinen. Hoito oli polikliininen eli hän pääsi samana päivänä kotiin ja jälkikipu hoitui särkylääkkeillä.

Oma kohdunpoisto tehtiin nukutuksessa tähystyksellä. Sairaalassa olin seuraavaan päivään. Sairauslomaa sain neljä viikkoa ja kaikki oli tarpeen. Munasarjat jätettiin, joten vaihdevuosioireita ei tullut. Mitään negatiivista minulla ei ole tästä vaan pelkästään positiivisia puolia.

Vierailija
12/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa poistettiin kohtu runsaiden kuukautisten takia. Ensin tosin kokeiltiin kaikki lääkkeelliset hoitomuodot ja lämpöpallohoito. Mikään näistä ei auttanut ja lopulta selvisi syykin tälle. Endometrioosi-diagnoosin lisäksi kohdun limakalvot olivat täynnä yhtenäistä polyyppimassaa, joka uusiutui aina poiston jälkeen.

Pääsin leikkaukseen, kun gyne nosti kädet ylös ja sanoi, että kaikki on kokeiltu ja tehty, mitä tehtävissä on.

En usko, että leikkaukseen pääsee ihan tuosta noin vain, jos ei olla muita hoitomuotoja kokeiltu. Tuossakin menee vuosia, jos joudutaan vaihtamaan pillerimerkkejä tai jos kierukka ei toimi, saati sitten lämpöpallohoito. Pelkkä megatulvavuoto harvoin riittää syyksi kohdunpoistolle.

Leikkaus tehdään nukutuksessa ja kohtu voidaan poistaa laparoskooppisesti, emättimen kautta tai avoleikkauksella. Itseltäni poistettiin laparoskopiassa ja sairaalassa olin 2 vuorokautta, kun piti laittaa dreeni sisäisten verenvuotojen takia. Haluttiin seurata, paljon sis. verenvuotoa on.

Vierailija
13/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kokeiltu hormonaalista hoitoa tai mitään muutakaan ap?

Leikkauksen aikaiseen vrenvuototaipumukseen on lääkkeitä ja veriplasmavalmisteita.

Itselläni on von Willebrandin tauti ja se on otettu huomioon omissa leikkauksissani.

Vierailija
14/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen ehkäisy ei ole muuttanut minulla kuukautisia. Valmisteiden suhteen kaikkea ei lääkärit suosittele vaikean ekseeman ja suvussa olevan verenvuoto-ongelman takia (tehty sukututkimustakin siksi että usealla sukulaisella ollut aivoverenvuotoja).

Nyt neljään vuoteen minulla ei ole ollut mitään hormoniehkäisyä käytössä, puolisolla vasektomia. Lääkärit sanoneet ettei kohtuni kestäisi enää ainuttakaan raskautta repeytymättä kun on kolmesta lapsesta ohentunut niin että viimeisimmässä raskaudessa olisi voinut repeytyä pelkästä supistuksesta. Kohtua poltettu yhden sektion yhteydessä verenvuodon hillitsemiseksi. Runsaat ja pitkäkestoiset kuukautiset huolestuttavat

-ap

Vierailija
15/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kokemuksia ei ole, siskoltani poistettiin kohtu lähes samasta syystä kuin sinulla. Nukutuksessa tehtiin, joutui jäämään sairaalaan vielä pitkäksi aikaa kun kunto romahti ykskaks. Olivat vahingossa leikkauksen aikana jotenkin söhäisseet suoleen reiän, hänelle sitten laitettiin se pussi kun on kehon ulkopuolella ja suolesta tulee siihen tavaraa, en muista mikä sen nimi on. Kunnallisella tehtiin.

Vierailija
16/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin koiralta poistettiin kohtu, koska ne juoksuajat ja valeraskaudet olivat jotain käsittämätöntä painajaista.

Koira toipui hyvin ja ne ei-toivotut oireetkin jäivät pois kuvioista.

Tämä vastaus oli kyllä jotain omaa luokkaansa. Mites teidän suvun kissat? 

Vierailija
17/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto 32-vuotiaana suurten myoomien vuoksi, jotka aiheuttivat nivuseen veritulpan, ja koko vasen jalka turposi. Ensin hoidettiin tukos pois, sitten 3 kk päästä leikkaukseen. Kuulin lääkäriltä, että normaali kohtu painaa n. 200 g, minun kohtu painoi parisen kiloa. 

Lapsettomaksi jäin, mutta se ei haitannut, vela olen ollut muutenkin n. 25-vuotiaasta eteenpäin. Ainoa, jota mietin hetken, että "harmittaako, kun se mahdollisuus muuttaa mieltä poistui nyt". Sisäisen äänen vastaus oli saman tien, että ei harmita.

Leikkausta en pelännyt, iso haavahan se oli, mutta aika nopeasti parani, kun ei jäänyt sänkyyn makaamaan ja suihkutti sitä haavaa 3-4 kertaa päivässä. Huonekaverilla (sen pari päivää sairaalassa, kun olin vahvemmilla kipulääkkeillä) alkoi tosin samankaltainen haava märkimään. Sen vuoksi huolehdinkin siitä haavan paranemisesta hyvin.

Hakasten (ei siis tikkejä, vaan hakaset) poisto nipisti yllättävän paljon, eli ei ainakaan tunto hävinnyt.

Vierailija
18/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia kokemuksia ei ole, siskoltani poistettiin kohtu lähes samasta syystä kuin sinulla. Nukutuksessa tehtiin, joutui jäämään sairaalaan vielä pitkäksi aikaa kun kunto romahti ykskaks. Olivat vahingossa leikkauksen aikana jotenkin söhäisseet suoleen reiän, hänelle sitten laitettiin se pussi kun on kehon ulkopuolella ja suolesta tulee siihen tavaraa, en muista mikä sen nimi on. Kunnallisella tehtiin.

Sen nimi on avanne.

Vierailija
19/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole iso leikkaus. Keskisuuri korkeintaan. Nopea tehdä ja itselläni tähystyskirurginen. Pienet haavat ja nopea toipuminen. Ja kuten joku jo mainitsikin, elämänlaatu nousi huimasti.

Teitkö leikkauksen itse, vai miten määrittelet, ettei ole iso leikkaus?

Kyllä, tähystyksellä itsellänikin tehtiin ja oli nopea, 3 pientä haavaa ja itsekin toivuin melko nopeasti fyysiseltä kantilta. Psyykkinen puoli onkin hiukan eri asia. 

Kyse on kuitenkin elimestä, jolla on myös toimettomana oma tehtävänsä eli on tavallaan tukemassa muita sisäelimiä. Kun kohtu poistetaan, on laskeumavaara yms.

Olen omalääkärin kanssa keskustellut asiasta ja hänen toteamuksensa oli, että kohdunpoisto on iso leikkaus, noin niinkuin lääketieteellisestä näkökulmasta katsottuna. Toki ei ole mikään sydän- tai aivoleikkaus, mutta ei myöskään luomenpoistoon rinnastettava.

Vierailija
20/29 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto on yhdyssana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä