Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksin oman version 16/8 pätkäpaastosta

Vierailija
26.01.2021 |

Kehittelin tuon ihan omasta tarpeesta.
Koska juon kahvia melkoisesti päivän mittaan, niin maha ei kestä 16 tuntia syömättä. Siispä muutin tuota paastoa niin että tuon 16 tunnin aikana on "lupa" syödä marjoja ja kasviksia. Tässä on sekin hyvä puoli että tulee syötyä nuo suositellut määrät ko. tuotteita.

Myös 16 tuntia täysin syömättä tuntuu joskus pitkältä.

Mitä mietteitä herättää?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluuden ja nerouden välinen raja on joskus pieni.

Vierailija
2/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia mietteitä että silloin se ei ole 16 tunnin paasto enää. Jos toimii sulla tuolla tavoin niin se on kuitenkin tosihyvä homma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia mietteitä että silloin se ei ole 16 tunnin paasto enää. Jos toimii sulla tuolla tavoin niin se on kuitenkin tosihyvä homma.

Ehkä minulla on joku aukko tuon 16 h paaston suhteen. Voisitko valistaa, että mikä tuon 16 tunnin paaston perimmäinen tarkoitus on? 

ap

Vierailija
4/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon itse joskus tehnyt niin, että ennen varsinaista ruok-aikaa on lupa syödä kuitenkin kasviksia ja esim kananmunaa jos on nälkä. Marjoja en söisi koska sisältää sokeria ja kohta on taas nälkä.

Eihän se enää paasto ole silloin, mutta kalorit kuitenkin vähenee ja laihduin ihan hyvin.

Mutta ihan hyvin toi voi toimia jos et tosiaan mätä koko päivän edestä sit illalla.

Vierailija
5/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä minulla on joku aukko tuon 16 h paaston suhteen. Voisitko valistaa, että mikä tuon 16 tunnin paaston perimmäinen tarkoitus on? 

ap

Vastaankin itse itselleni, että tarkoitus on laihduttaa. Kun tiedetään että marjoissa ja kasviksissa on vähän kaloreita niin ainakin minulla on varaa syödä niitä tuon paaston aikana tuon suositellun puolen kilon verran.

https://kuntoplus.fi/laihdutus/painonhallinta/patkapaasto-16-8

ap

Vierailija
6/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon itse joskus tehnyt niin, että ennen varsinaista ruok-aikaa on lupa syödä kuitenkin kasviksia ja esim kananmunaa jos on nälkä. Marjoja en söisi koska sisältää sokeria ja kohta on taas nälkä.

Eihän se enää paasto ole silloin, mutta kalorit kuitenkin vähenee ja laihduin ihan hyvin.

Mutta ihan hyvin toi voi toimia jos et tosiaan mätä koko päivän edestä sit illalla.

Olen itsekin miettinyt noita marjojen sokereita. Kasviksissa on vähemmän.

Tässä on sekin että minulla on noita marjoja niin mahdottoman paljon. On kyllä kasviksiakin, mutta ei niin paljon.

ap

Vierailija
7/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä väitetty, että ei tunneta tyyppiä, joka lihoisi marjoja syömällä.

ap

Vierailija
8/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle se ei olisi mikään paasto, koska paaston idea on olla syömättä. Paasto vaikuttaa hormonitasoihin (esim insuliini), antaa ruoansulatuksen levätä ja käynnistää autofagian. Mutta jos sinulle toimii ja olet tyytyväinen niin mikäpä siinä.

Vierailija
9/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa pätkäpaastossa yksi keskeinen juttu ole se, että kun on pitemmän aikaa (16 h) syömättä niin vereen ei tuona aikana erity insuliinia, jonka eräs tehtävä on siirtää ylimääräinen energia (sokeri) varastorasvaksi. Pätkäpaastolla on siis veren sokeiarvoja parantavaa (ja läskin muodostusta vähentävää) vaikutusta kun" insuliinipikkejä" ei tule jatkuvasti, jos olen oikein ymmärtänyt. Tuo marjojen syönti etenkin poistaa tämän vaikutuksen.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
10/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto perustuu siihen ettei elimistöön tule koko ajan syömisen aiheuttamaa "insuliinipiikkiä". Niin että jos syöt sen ikkunan ulkopuolella, niin ei se enää ole pätkäpaasto. Toki jos syöt sen 8 tunnin aikana maltillisesti, ja ennen olet puputtanut koko ajan, niin kyllähän sä saat energiaa vähemmän kuin ennen ja voit sitä kautta laihtua, vaikka söisitkin kasviksia ja marjoja syöntiaikaikkunan ulkopuolella. Mutta ne muut hyödyt jää saamatta. Ja on varmaan vaikeampi olla vähällä syömisellä, kun aiheuttaa verensokerin nousun niillä marjoilla. Alkaa äkkiä tekemään mieli muutakin. Paasto ja pätkäpaasto ei sovi kaikille, mutta niille joille se sopii, niin hyvät vaikutukset on huikeat! Olo energistyy ja virkistyy, verenpaine laskee ja myös laihtuu. Mutta kannattaa kuunnella omia tuntemuksia, kyllä sen aika nopeasti huomaa mikä tekee itselle hyvää ja mikä ei. 

Vierailija
11/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda suodatinkahvi pikakahviin.

Vierailija
12/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluuden ja nerouden välinen raja on joskus pieni.

Kiitos.

ap

Vierailija
13/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös.

Jos on uusia lukijoita, jotka voisi saada virikkeitä avauksestani.

ap

Vierailija
14/14 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina kesällä 16/8 pätkäpaasto käytössä. Klo 18:00 aloitetaan rillaus ja ryyppäys. Seuraavana päivänä krapulassa ei tee mieli syödä ennen iltaa. Rinse & repeat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi