Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikaisen työsuhteen uusimatta jättäminen. Toimiiko esimies nyt oikein?

Vierailija
04.08.2006 |

Heinäkuussa osastonhoitajani kysyi minulta, haluaisinko alkaa tekemään avointa toimea syksyllä kun nykyinen määräaikaisuuteni loppuu (teen nyt lomien tekijänä). kesälomallani ilmoitin, että lomani jatkuu sairaslomana viikon. Hän sanoi, ettei myönnä sairaslomaa. Otin yhteyttä liittoon ja sieltä vahvistettiin, että jos on lääkärintodistus, on sairasloma pakko myöntää. Tästä pomoni ilmoitti, että kun nykyinen määräaikaisuuteni loppuu, uutta ei enään tehdä. Syyksi hän ilmoitti että haen liikaa oikeuksiani ja esitän vaatimuksia. Ja kertoi että hänellä on oikeus olla jatkamatta työsopimusta. Jälleen otin yhteyttä liittoon ja luottamusmieheen.

Osastonhoitaja on ilmoittanut haluttomuutensa (kieltäytynyt) asiasta enään mitään keskustelemaan. Hän puhuisi kyllä kanssani kahdestaan, mutta mukana ei saisi olla ketään kuuntelemassa! Vaikka näin olen pyytänyt.

Nyt hän ilmoitti minulle että jos puhun mitään asiasta enään kenelläkkään työkaverilleni, tullaan työsopimukseni purkamaan heti! Tämä on laitonta, se tiedän ja siihen häi ei pysty ilman että joutuisi minulle sitä korvaamaan.

Mutta millaiset mahdollisuudet minun on saada korvauksia siitä, että jättää työsuhteen jatkamatta, vaikka on todistettavasti suullisesti toisin luvannut?

Olen ollut ko paikassa töissä nyt 3 vuotta. Ensin puoli vuotta, sitten 2 kuukauden katko, sitten puoli reilu puoli vuotta ja kahden viikon katko ja nyt 1,5 vuotta ilman katkoa.

Ja onko minun niin halutessaan hänen kerrottava ja selvennettävä minulle miksi tösuhde ei jatku, ja niin että siinä on ulkopuolinen henkilö kuulemassa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on sairaslomaa ja kuitenkin lähdet töihin ja jäät työmatkalla / -paikalla auton alle niin työnantajan tapaturmavakuutus ei korvaa mitään koska sinun ei olisi ollenkaan pitänyt olla siellä!

Sairasloman palkallisuus on sitten ihan eri juttu ja siihen en ota kantaa.

Vierailija
2/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että kysyy halukkuutta jatkaa, ei tarkoita että homma on sinun..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pelkästään suosittaa sitä, työnantaja joko hyväksyy tai ei hyväksy sitä. Jos ei hyväksy, hän myös vastaa mahdollisista seurauksista, tästä syystä harva työnantaja käyttää oikeuttaan evätä sairasloma.

Itse olen esimiehenä suuressa valtakunnallisessa yrityksessä ja olen saanut ohjeistuksen, että sairaslomalle jäävälle työntekijälle voin keksiä jotain muuta työtä. Esim. jos työntekijällä jalka kipeä eikä voi kävellä, voin soittaa työterveyslääkäreille ja kysyä voiko työntekijä vaikka tehdä postitusta, jos vastaus on kyllä, niin työntekijän sairasloma on evätty ja hän tekee postitusta kunnes kykenee tekemään omaa työtään eikä siinä ole mitään riskiä vakuutusten kanssa. En ole vielä näin toiminut mutta täysin mahdollista olisi.

Vierailija
4/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Juu ei! Töihin ei SAA mennä sairaslomalla.

`

Vierailija:

sairaslomaa ei ole pakko myöntää vaikka sairaslomalappu olisikin.

Sairaslomalappu on vain suositus.

Vierailija
5/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onot

Vierailija
6/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja keskustelussa pitää voida olla läsnä työpaikan luottamusmies.

Mutta jos onnistut saamaan tuolla keinolla jatkoa niin takaan että (ennestäänkin aika surkean kuuloinen) työilmapiiri ei varmasti parane...

Vierailija
7/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet heittäytynyt hankalaksi. Ei kannata siinä vaiheessa, kun sopimus on katkolla.

Vierailija
8/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän on nyt luvannut paikan jo toiselle. En tosiaan haluakkaan jatkaa töitä enään tuolla, mutta haluan saada esimieheni vastuuseen toimistaan. Myös kaikki työkaverini ovat puolellani asiassa ja siksi en oh: n mielstä saisi kenellekkään enään asiasta puhua.

Vierailija
9/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä perusteella sairasloman voi sitten jättää myöntämättä?

Vierailija
11/14 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei! Töihin ei SAA mennä sairaslomalla.

`

Vierailija:

Vierailija
12/14 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli olet pätevä työhösi ja tuleva työntekijä ei, saat korvauksia virkamieslautakunnan kautta.

Suullinen lupaus on yhtä sitova kuin kirjallinen. Määräaikaisia ei saa ketjuttaa, eli åpalkata samaan hommaan aina uutta työntekijää. Olet silloin oikeutettu korvauksiin. Saat 6kk-24kk liksan.

Tiedän tapauksen, jossa henkilö sai 6kk liksan, määräaikaisten ketjuttamisesta.

Älä anna periksi!

Vierailija
13/14 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimus tehdään yleensä kirjallisesti. Ja vaikka tehtäisiin suullisestikin niin siinä pitää sopia palkasta, työajoista yms. En usko, että ap:llä olisi ollut työsopimusta uudesta työstä, joten pomo ei toiminut väärin.

Vierailija
14/14 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihmeelliseltä, mutta näin asia on.

Käytännössä työnantaja ei varmaan ota riskiä ja yksiselitteisesti hylkää sairauslomaa, mutta usein ohjaa nimeämälleen lääkärille, tavallisesti omalle työterveyslääkärille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme