Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne lähtisit opiskelijavaihtoon Euroopassa?

Kotihiiri
25.01.2021 |

Tarjoutui mahdollisuus lähteä 4 kuukaudeksi vaihtoon vuoden päästä keväällä 2022, mikäli koronatilanne sen sallii. Yliopiston sivuilta näen koulutustarjonnan eri maissa, mutta kaipaisin faktatietoja teiltä, jotka olette syystä tai toisesta ulkomailla asuneet.

Minkä maan kulttuuriin suomalainen sujahti hyvin? Tuliko jonkun maan arjessa vastaan ongelmia? Yllättikö jonkun maan hintataso, asumisolot, mikä vaan?

Jaa kokemuksesi eri maiden plussista ja miinuksista! Pienetkin asiat ovat tärkeitä!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjaan.

Vierailija
2/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksaan, ehdottomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteluja tietysti toivon vastauksiin, että miksi näin :)

-AP

Vierailija
4/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sen mukaan mitä opiskelet.

Keväällä '22 lienee ihan kohtuulliset mahdollisuudet Euroopan sisällä siirtyä vaihtoon.

ÄLÄ ainakaan tee valintaasi sen mukaan että maassa X on paljon aurinkoa / hyvä ruoka / halpa kalja / jotakinmuutatyperää.

Tee valintasi sen mukaan, mistä saat parhaiten tukea asialle jota opiskelet.

Jos vaihtoehtoja on useampia tasaväkisiä, sitten voit tehdä niistä valintaa vaikka sen auringon määrän perusteella tms.

Joku lukiolainen nyt voisi kysyä jotakin noin tyhmää kuin ap teki,  mutta yliopistossa opiskelevan nyt pitäisi ymmärtää mitä on tekemässä

Vierailija
5/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtokohde valitaan tottakai sen perusteella, mitä opintoja on tarjolla ja miten ne hyödyttävät tutkintoani. Muuhun elämään liittyvät tiedot ovat vain mielenkiinnosta. En ole asunut koskaan ulkomailla, joten ei mielestäni ole tyhmää kysyä, millaisiin asioihin missäkin maassa kannattaa varautua.

Vierailija
6/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kuukautta on niin lyhyt aika ettei sillä ole välttämättä väliä vaikka ei "sujahtaisikaan kulttuuriin sisään". Myös kulttuurierot voivat olla silmiä avaavia. Tarkoitus ei kuitenkaan ole jäädä asumaan vuosiksi vaan saada kokemuksia. Vaikea suositella mitään kun emme tiedä sinun kiinostuksen kohteistasi.

Olen ollut kahdesti vaihdossa (10kk ja 5kk) ja kerran aupairina. Japanissa, Skotlannissa ja Italiassa. Skotlanti on suomalaiselle aika "helppo" kohde. Mukavia ihmisiä, samantyyppinen ilmasto ja kulttuuri jne. Itse olin Glasgowssa mutta pari tuttua opiskelivat Aberdeenissa ja pitivät siitäkin kovasti. Jos et mene Norjaan niin juuri missään Euroopan maassa ei ole Suomea korkeampi hintataso.

Vierailija
7/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sellaista maata, jonka kieltä osaat jonkin verran jo nyt, jotta voit käyttää tämän ajan kielen opiskeluun. Tai sitten sellainen kieli, joka sinun on mahdollista oppia melko hyvin tässä ajassa, esim. joku muu skandikieli (osannet ainakin ruotsin alkeet) tai viro (suomen lähisukukieli). Näin pääset oikeasti tutustumaan maan kulttuuriin ja ehkä opiskelemaan myös maan omalla kielellä. Tästä voi sinulle olla runsaasti hyötyä myös työelämässä.

Mä olin aikoinaan vaihdossa virossa. Opiskelin viroa sivuaineena, joten opiskelin kaikki opintoni vaihdossa viroksi.

Vierailija
8/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin harjoitteluvaihdossa Sloveniassa. Tosin en tiedä löytyykö englanninkielistä kurssitarjontaa?

Mielestäni suomalaiselle hyvä paikka asua. Ihmiset ystävällisiä ja rauhallisia sekä puhuvat hyvin englantia. Luonto kaunista ja puhdasta. Sää vaihtelevaa. Busseilla ja junilla pääsee hyvin lähikaupunkeihin/maihin.

Vierailija
9/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet minne tahansa, niin huomaat varmaan, että byrokratiaa on paljon enemmän kuin Suomessa. Ja esim. Saksassa touhu on paljon vanhanaikaisempaa, kun sähköisiä palveluja ei hyödynnetä kuten meillä. Kannattaa siis varautua pitkällä pinnalla esim. viranomaisten kanssa toimimiseen.

Vierailija
10/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kannustan opiskelemaan kieltä ennakkoon. Vaikka netissä itsenäisesti. Lähtisin Espanjaan, Italiaan tai Ranskaan. Espanjassa olen ollutkin vuoden. Kieltä osasin jo ennakkoon melko hyvin.

Vierailija
11/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin siitä, että mitä vaihdolta haet, oletko parisuhteessa, jne. 

Haetko vaihdolta jotain sellaista opetusta mitä et voisi Suomessa saada vai haetko elämyksiä, kokemuksia, kulttuuria, hauskanpitoa. Opetukseltaan monet maat eivät tarjoa välttämättä mitään erityistä, ainakaan oman kahden vaihdon perusteella. Yleisesti näin jälkikäteen pakko sanoa, että olisin voinut jättää toisen kokemuksen kokonaan pois. 

Vierailija
12/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun englantia erinomaisesti ja ruotsia hyvin, muita kieliä en osaa. En ole parisuhteessa eikä ole perhettä. Kaikki yliopiston tarjoamat vaihtokohteet soveltuvat tutkintooni hyvin, eli opintojen kannalta ei ole suurta eroa, mihin lähden. Vaihdolta haen tietysti sitä että se antaisi jotain erilaista pääomaa ja osaamista omalla alallani, mutta sitten myös yleisellä tasolla kokemuksia kansainvälisyydestä ja perspektiiviä eri maihin. Biletys tai auringonottomahdollisuudet eivät ole oleellisia. Minulla ei ole mitään tietynlaista kohdetta mielessä, eli lähtökohtaisesti kaikki maat ovat yhtä kiinnostavia.

Vierailija
13/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skotlantia suosittelen ihan vaan sen perusteella että se on kiva paikka ihan turistillekin. Sikäläiset tykkää suomalaisista ja siellä paljon suomalaisia opiskeleekin vuosittain. 

Vierailija
14/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja , on naisia myös afrikan puolelta,arabeja kans jos tykkää niistä.

Nuorelle miehelle hyvä paikka tutustua kulttuureihin makkarin puolella.

Vierailija
15/15 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KotihiiriTäydentää kirjoitti:

Puhun englantia erinomaisesti ja ruotsia hyvin, muita kieliä en osaa. En ole parisuhteessa eikä ole perhettä. Kaikki yliopiston tarjoamat vaihtokohteet soveltuvat tutkintooni hyvin, eli opintojen kannalta ei ole suurta eroa, mihin lähden. Vaihdolta haen tietysti sitä että se antaisi jotain erilaista pääomaa ja osaamista omalla alallani, mutta sitten myös yleisellä tasolla kokemuksia kansainvälisyydestä ja perspektiiviä eri maihin. Biletys tai auringonottomahdollisuudet eivät ole oleellisia. Minulla ei ole mitään tietynlaista kohdetta mielessä, eli lähtökohtaisesti kaikki maat ovat yhtä kiinnostavia.

Mutta sullahan on tässä mahdollisuus myös opiskella jotain kieltä ennen vaihtoon menemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi