Neiti Aika YLE areena
Katsoin dokumentin ja tuli surullinen olo. Vaikka naisella hyvä elämä ollut. Surullinen siitä miten nopeasti aika menee. Ja miten kaikki läheiset olivat jo kuolleet, ja yksinäinen vanhuus.
Kommentit (33)
Minusta dokkari oli vähän lapsellinen, sellainen "minun" kautta eletty Sirkka Liisan kuvitteellinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se neiti aika äänenä ihan oikeesti?
Vai toimittelijahupakon keksimä hyvä nimi?
Ei ainakaan dokumentti tuonut sellaista esille. Ehkä viittasi nimellä ajan kulkuun.
Millä perusteella Sirkka-Liisa olisi kirjoittanut oman kuolinilmoituksensa??
Minulle jäi elokuvasta hyvä mieli. Tuntui hienolta, että ohjaaja oli viitsinyt säilyttää Miettisen tavarat ja tehdä hänestä tuon kauniin elokuvan.
Sen sijaan paha mieli jäi Rauni Mollbergista kertovasta Dinosaurus-dokumentista. Siinä kerrotut kamaluudet kummittelivat mielessäni päiväkausia.
YLE Areenassa on erittäin hyviä dokumentteja tällä hetkellä useita. Muutenkin sieltä löytää parhaan tarjonnan.
Että kiitoksia YLE - ainahan sitä vain tunnutaan haukuttavan, vaikka ohjelmisto on korkealaatuista mihin tahansa verrattuna.
Ja eikös tästäkin joku tekopyhä "kriitikko" ole ehtinyt pahoittaa mielensä. Sirkka-Liisa oli sukulaiseni. Itse en häntä tuntenut, mutta isovanhempani ja hänen sisaruksensa olivat kyllä tekemisissä "Liisa-serkun" kanssa. Tosin viimeisinä vuosinaan lähinnä puhelimitse. Eli ei hän nyt ihan täysin ilman sukulaisia kuollut, mutta pikkuserkkutason sukulaisia ei lasketa lähiomaisiksi. Emme edes tienneet hänen kuolemastaan ennenkuin joku jälkikäteen huomasi kuolinilmoituksen.
Mielestäni on hienoa, että myös ns. tavisten elämää muistellaan. Kuumola voisi nyt vähän jäähdytellä ja keskittyä vaikka johonkin oikeisiin ongelmiin.
Hyvin tehty ja kiinnostava dokkari. Juuri tällainen tavallisen ihmisen arki kiinnostaa.
Silti välillä ärsytti muutama asia. Ensinnä juuri ihmetytti miten myös yksityisyyden suoja katoaa heti kuolemaan. Niitä kuvia esiteltiin paljon ja niissä oli myös muita ihmisiä. Kysyttiinkö heiltä?
Dokumentin kohdetta glorifioitiin vähän liikaa.
Dokkarin tekijä on aikuinen ihminen. Ihanko totta hän vasta nyt ymmärsi elämän katoavaisuuden?
Eniten ärsytti melankolinen musiikki. Jos haluttiin kertoa elämäntarina, kai siihen liittyy iloa surun lisäksi? Kaikkien elämässä on hyviä ja huonoja aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tehty ja kiinnostava dokkari. Juuri tällainen tavallisen ihmisen arki kiinnostaa.
Silti välillä ärsytti muutama asia. Ensinnä juuri ihmetytti miten myös yksityisyyden suoja katoaa heti kuolemaan. Niitä kuvia esiteltiin paljon ja niissä oli myös muita ihmisiä. Kysyttiinkö heiltä?
Dokumentin kohdetta glorifioitiin vähän liikaa.
Dokkarin tekijä on aikuinen ihminen. Ihanko totta hän vasta nyt ymmärsi elämän katoavaisuuden?
Eniten ärsytti melankolinen musiikki. Jos haluttiin kertoa elämäntarina, kai siihen liittyy iloa surun lisäksi? Kaikkien elämässä on hyviä ja huonoja aikoja.
Kuvissa näkyneet Sirkka-Liisan omaiset ovat jo edesmenneitä. Ja haastatelluilta tuttavilta varmasti on kysytty lupa.
Olipa tämä hyvä. Kosketti kyllä syvästi. Jotenkin lohduttavaa, että joku päivä mä ehkä vaan haluan siirtyä tuonpuoleiseen, vaikka nyt se on mun pahin pelkoni. Oli kauniisti, kunnioittaen tehty dokumentti.
Samaa mieltä.