Opettajan työstä
Olen aineenopettaja parinkymmenen vuoden kokemuksella.
En jaksa enää näitä ilmeisesti samojen ihmisten negatiivisia aloituksia työstämme.
Ensinnäkin moni meistä on ottanut vastaan viran, ilmeisesti tietämättä, mitä virka tarkoittaa. Se tarkoittaa sitä, että kaikki viranhoitoon kuuluvat tehtävät on vaan tehtävä. Palkkaus tulee historiallisista syistä opetustuntiperusteisesti, mutta silti virkatehtäviin kuuluu paljon muutakin kuin opetusta. Ihan siihen samaan hintaa. Viran vastaanottaessa on myös velvollisuus ylläpitää ammattitaitoa ja päivittää tietonsa uusista säädöksista.
On monta asiaa mikä tehtäviin kuuluu ja monta, mikä ei kuulu. Mikään pakko ei ole askarrella yötä myöten maitopurkin korkeista pelejä ja ostella omalla rahalla luokkaan askartelutavaroita. Se on ihan vaan omaa huvia.
On totta, että kotona-aikana on jouduttu entistäkin haasteellisempaan tilanteeseen, mutta en enää yhtään jaksa suu vaahdossa koohkaavia opettajia, joiden mielestä me teemme työtä koronan eturintamassa. Emme tee. Eturintamassa on ne, jotka ovat koko ajan koronaa sairastuneiden kanssa. Jos on luokkatilassa sellaisten oppilaiden kanssa, joilla saattaa olla tartunta, mutta jotka hyvin suurella todennäköisyydellä ovat terveitä, ei voi puhua koronan eturintamasta. Ainakaan nyt kun tilanne on näin rauhallinen.
Oikea ongelma on ihan liian heterogeeniset oppilasryhmät, joissa on liian isoja oppimisen, keskittymise, mielenterveyden ja sosiaalisten ongelmien haasteita. Siihen pitäisi keskittyä julkisuudessa eikä vinkumaan kaikesta turhasta. Vaikkapa joululahjasta
Kommentit (15)
"mutta en enää yhtään jaksa suu vaahdossa koohkaavia opettajia, joiden mielestä me teemme työtä koronan eturintamassa. Emme tee. Eturintamassa on ne, jotka ovat koko ajan koronaa sairastuneiden kanssa."
on väärin että vaaditte meistä hoitajista rokotteen "koekaniineja"
ihan samalla tavalla opettajien tulee ottaa rokote
s-hoitaja kirjoitti:
"mutta en enää yhtään jaksa suu vaahdossa koohkaavia opettajia, joiden mielestä me teemme työtä koronan eturintamassa. Emme tee. Eturintamassa on ne, jotka ovat koko ajan koronaa sairastuneiden kanssa."
on väärin että vaaditte meistä hoitajista rokotteen "koekaniineja"
ihan samalla tavalla opettajien tulee ottaa rokote
Minä koen itseni ihan samanlaiseksi ihmiseksi kuin kaupan kassat. Parturit, tarjoilijat, tehtaissa isoissa ryhmissä työskentelevät... Eli otan kyllä ihan varmasti rokotuksen, kun sen saan. Mutta ei minun tarvitse etuilla jonossa sen enempää kuin muidenkaan, jotka tekevät lähityötä ihmisten keskellä. AP
Ja suu vaahdossa hän tekee avauksen, jossa paasaa miten muut ei saa sanoa mielipidettään vääristä asioista suu vaahdossa eikä ilman. Vain ap:n valitsemista aiheista saa puhua. Muu on vinkumista. Kiitos kollega! En arvosta.
Montako kertaa ap.n koulussa oli syksyllä koronaa? On kouluja, joissa ei ollut kertaakaan ja kouluja, joissa oli kymmenen kertaa tai vielä useammin. Koronakouluissa oltiin eturintamassa.
Kuulepas ap, kyllä ne erilaiset oppilaat ja heterogeeniset ryhmät nimenomaan ovat opettajan perustyötä, johon hän sitoutuu ottaessaan viran vastaan.
Sen sijaan se, että opettaa vaikka yhtä aikaa kotona ja koulussa olevia oppilaita, desinfioi välineitä ja jakaa maskeja ja käsidesiä, ei todellakaan ole.
Lisäksi silloin, kun itse otin viran vastaan, näitä opetuksen ulkopuolisia tehtäviä oli paljon vähemmän. Silloin esimerkki la-korvaus ehkä jopa kattoi sen, mitä työhön kuului. Nykyään ei todellakaan.
Kyllä, kehittyä pitää. Minusta on kuitenkin täysin kohtuutonta, että esimerkiksi ruotsin opettajan pitää opettaa oppilaille tietokoneohjelmia. On eri asia osata itse osata jotain juttua sen verran että pärjää kuin opettaa sitä muille. Nykyään vaan tämmöinenkin nakki voi kohdalle napsahtaa.
Mutta sitä en käsitä, että kollega valittaa heterogeenisistä ryhmistä. Sehän on sama kuin valittaisi, kun kesän jälkeen tulee syksy. Joo harmi homma, mutta kuuluu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas ap, kyllä ne erilaiset oppilaat ja heterogeeniset ryhmät nimenomaan ovat opettajan perustyötä, johon hän sitoutuu ottaessaan viran vastaan.
Sen sijaan se, että opettaa vaikka yhtä aikaa kotona ja koulussa olevia oppilaita, desinfioi välineitä ja jakaa maskeja ja käsidesiä, ei todellakaan ole.
Lisäksi silloin, kun itse otin viran vastaan, näitä opetuksen ulkopuolisia tehtäviä oli paljon vähemmän. Silloin esimerkki la-korvaus ehkä jopa kattoi sen, mitä työhön kuului. Nykyään ei todellakaan.
Kyllä, kehittyä pitää. Minusta on kuitenkin täysin kohtuutonta, että esimerkiksi ruotsin opettajan pitää opettaa oppilaille tietokoneohjelmia. On eri asia osata itse osata jotain juttua sen verran että pärjää kuin opettaa sitä muille. Nykyään vaan tämmöinenkin nakki voi kohdalle napsahtaa.
Mutta sitä en käsitä, että kollega valittaa heterogeenisistä ryhmistä. Sehän on sama kuin valittaisi, kun kesän jälkeen tulee syksy. Joo harmi homma, mutta kuuluu asiaan.
Lv - korvaus
Olen koulunkäynninohjaaja ja teen paljon openhommia. Suunnittelen ja valmistelen askartelut/käsityöt, annan oppilaalle lääkityksen, etsin kadonneen lapasen, katson että oppilas oikeassa taksissa, olen aamu- ja välituntivalvonnasda, tarkistan läksyt, istun sen luokan hankalimman oppilaan vieressä ilman turvavälejä, jaan välipalan, kopioin tehtävämonisteet, varaan ipadit tunnille ym ym.
Tämä. Ohjaajat/avustajat pitää huolen että se arki sujuu siellä luokassa. Opet ei tätä ymmärrä vaan näkee vain oman " rasittavan" työnsä
Vierailija kirjoitti:
Heterogeeniset ryhmät = mielenterveyspotilaat ilman tukihenkilöitään (säästöt) viemässä ajan opetukselta
Tämä on lisääntynyt viime vuosina radikaalisti. Opettaja on opettaja, ei mielenterveyshoitaja tai poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ohjaajat/avustajat pitää huolen että se arki sujuu siellä luokassa. Opet ei tätä ymmärrä vaan näkee vain oman " rasittavan" työnsä
Kaksi avustajaa usean sadan oppilaan koulussa. Olen nähnyt avustajan ruokalassa.
t. ope
Opettaja on selvästi palstan kadehdituin ammatti. Jotenkin vaikuttaa siltä, että jotkut jotka olisi itse halunneet opettajiksi mutta ei jostain syystä päässyt alalle tehtailevat päivästä toiseen opettajien haukkumisketjuja. Ja odotas kun tulee kevät ja opettajien kesäloma lähestyy niin kaikki loputkin kateelliset tulevat purkamaan katkeruuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulussamme on 1500 oppilasta ja 3 avustajaa. Mitenkä ne avustajat tätä meidän koulua pyörittää? Toki ovat omassa työssään arvokkaita mutta eivät kyllä huolehdi kuin se oman yhden avustettavan arjesta.
Opettajan työ on nykyään niin raskasta, että mietin usein alan vaihtoa.
Yksi raskaita asioita on, kun teet kovasti töitä ja vanhemmat valittavat ja haluavat saada opettajan tekemään pillinsä mukaan. Ja haukutaan yhdessä, tai yksin, mm rehtorille.
Sitten on nämä haastavasti käyttäytyvät lapset, valtava työmäärä... Itse ainakin pyrin tekemään työni mahdollisimman hyvin, mutta työmäärä on valtava...
Kutsumusammatti