Opettajan työstä
Olen aineenopettaja parinkymmenen vuoden kokemuksella.
En jaksa enää näitä ilmeisesti samojen ihmisten negatiivisia aloituksia työstämme.
Ensinnäkin moni meistä on ottanut vastaan viran, ilmeisesti tietämättä, mitä virka tarkoittaa. Se tarkoittaa sitä, että kaikki viranhoitoon kuuluvat tehtävät on vaan tehtävä. Palkkaus tulee historiallisista syistä opetustuntiperusteisesti, mutta silti virkatehtäviin kuuluu paljon muutakin kuin opetusta. Ihan siihen samaan hintaa. Viran vastaanottaessa on myös velvollisuus ylläpitää ammattitaitoa ja päivittää tietonsa uusista säädöksista.
On monta asiaa mikä tehtäviin kuuluu ja monta, mikä ei kuulu. Mikään pakko ei ole askarrella yötä myöten maitopurkin korkeista pelejä ja ostella omalla rahalla luokkaan askartelutavaroita. Se on ihan vaan omaa huvia.
On totta, että kotona-aikana on jouduttu entistäkin haasteellisempaan tilanteeseen, mutta en enää yhtään jaksa suu vaahdossa koohkaavia opettajia, joiden mielestä me teemme työtä koronan eturintamassa. Emme tee. Eturintamassa on ne, jotka ovat koko ajan koronaa sairastuneiden kanssa. Jos on luokkatilassa sellaisten oppilaiden kanssa, joilla saattaa olla tartunta, mutta jotka hyvin suurella todennäköisyydellä ovat terveitä, ei voi puhua koronan eturintamasta. Ainakaan nyt kun tilanne on näin rauhallinen.
Oikea ongelma on ihan liian heterogeeniset oppilasryhmät, joissa on liian isoja oppimisen, keskittymise, mielenterveyden ja sosiaalisten ongelmien haasteita. Siihen pitäisi keskittyä julkisuudessa eikä vinkumaan kaikesta turhasta. Vaikkapa joululahjasta
Kommentit (15)
"mutta en enää yhtään jaksa suu vaahdossa koohkaavia opettajia, joiden mielestä me teemme työtä koronan eturintamassa. Emme tee. Eturintamassa on ne, jotka ovat koko ajan koronaa sairastuneiden kanssa."
on väärin että vaaditte meistä hoitajista rokotteen "koekaniineja"
ihan samalla tavalla opettajien tulee ottaa rokote
s-hoitaja kirjoitti: