olen pätkätyöläinen ja haen opiskelemaan, kannattaako ostaa asunto ennen sitä?
Nykyinen koulutus ei työllistä ja olen ollut edellisen työsuhteen jälkeen työttömänä nytkin yli puoli vuotta. Olen täysin v*ttuuntunut ja haluaisin vaihtaa alaa ja kouluttautua uudelleen. Nyt minulle olisi tarjolla kuitenkin taas yksi pätkä hommia vanhalta alalta, 12kk tällä kertaa eli itse asiassa pitkä, yleensä sopimukset ovat olleet 2-4 kk. Jos ottaisin työn, saisin asuntolainan ja voisin ostaa asunnon. Tämä tiputtaisi asumismenojani ja mahdollistaisi opiskellessa lyhennysvapaan avulla todennäköisemmän toimeentulon (en saa opintotukea/aikuiskoulutustukea tms. uuteen tutkintoon). Puhumattakaan sitten asumismukavuudesta, Kuitenkin tarkoittaisi sitä että joudun taas palaamaan vielä kerran vihaamaani työhön, joka on myös aiheuttanut terveysongelmia.
Mitä hittoa tässä nyt tekisi.
Kommentit (5)
Kannattaa, kannattaa! Asunnot loppuu pian! Ikuinen arvonnousu taattu!
Vai kannattaisiko sittenkin miettiä? Asunnot ovat pk-seudulla ennätyskalliita, uusia valmistuu ennätysmäärä ja koronapandemia tuo talouteen epävarmuutta monella tapaa.
Nykyinen valtava velkaelvytys on pitänyt hinnat ja kysynnän korkealla mutta kyllä itse miettisin kaksi kertaa kannattaako ostaa omaa, ja mitä käy kun velkaelvytys päättyy..
Mä ostaisin. V*tuttaa kun en ostanut ollessani reilu pari vuotta töissä. Asuin vuokralla tuolloin. Sitten työpaikka meni alta ja nyt en saa lainaa koska olen työtön. Aina on vuokraan rahat riittänyt ja riittäisi pienen asunnon lainanlyhennykseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, kannattaa! Asunnot loppuu pian! Ikuinen arvonnousu taattu!
Vai kannattaisiko sittenkin miettiä? Asunnot ovat pk-seudulla ennätyskalliita, uusia valmistuu ennätysmäärä ja koronapandemia tuo talouteen epävarmuutta monella tapaa.
Nykyinen valtava velkaelvytys on pitänyt hinnat ja kysynnän korkealla mutta kyllä itse miettisin kaksi kertaa kannattaako ostaa omaa, ja mitä käy kun velkaelvytys päättyy..
en asu pk-seudulla tai odota arvonnousua.....
mikäs siinä jos saat oikeasti lainaa (takaajat sen hoitaa jos et itse pysty)
Keskittyisin opiskelemaan vuokralla. Sen jälkeen on maailma auki niin töiden ja asuntojenkin osalta. Terveyttä ei koskaan kannata töissä menettää