Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tukea elämänhallintaan ja rutiinien ylläpitämiseen?

Vierailija
20.01.2021 |

Mun on todella vaikeaa esimerkiksi syödä joka päivä terveellisesti ja syödä aamupala, lounas ja päivällinen eli rytmittää ruokailut järkevästi jotta verensokeri pysyisi tasaisena. Olen hiljattain tullut äidiksi ja ihan todella kamppailen tämän asian kanssa. Lapsi hyötyy rutiineista ja selkeästä päivärytmistä jossa asiat tapahtuvat samaan aikaan. Mutta mun päivä menisi helposti vaikka syömällä yks pussillinen sipsejä ja juomalla kahvia (:D) enkä tietenkään voi elää noin kun pitäisi lapselle kunnon ruokaa tietysti laittaa.

Aterioiden valmistaminen ja kellon mukaan eläminen on kuitenkin melkoista pakkopullaa, koska se ei ole ikinä tullut multa luonnostaan. Ehkä oon likan pitkään elellyt ilman vastuuta? (Olen 30v ja ensimmäinen lapsi)

Huoh! Niin ja ulkoillakin pitäisi joka päivä eli vaunutella lapsen kanssa tai hän on todella väsynyt. Nyt olen käyttänyt kovia pakkasia tekosyynä ettei joka päivä tarvitsisi ulkoilla.

Nautin kyllä ruuan laittamisesta ja ulkoilusta mutta silloin kun itseä huvittaa.

Onko kellään ollut samoja fiiliksiä ja oletteko löytäneet jotain helpottavaa tähän arkeen?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta voi pyytää perhetyötä. Osaavat auttaa arjen hallinnassa ja elämänhallinnassa. 

Vierailija
2/6 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene terapiaan.

Vierailija
4/6 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet normaali aikuinen ihminen, pystyt ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja pysymään rutiinissa, vaikka se ei olisikaan kivaa. Jos jäät odottamaan, että se alkaa tuntua kivalta, niin siinähän sitten odottelet.

Luulisi olevan itsestään selvää, että arki muuttuu, kun saa lapsen. Sen jälkeen ne omat halut ovat toissijaiset ja ensin tyydytetään lapsen tarpeet kuten säännöllinen arkirytmi, ruokailut ja ulkoilu.

Jos tämä tosiaankin on mahdotonta, kannattaa miettiä, onko itsellä jokin nepsy-ongelma tms. ja kysyä apua vaikka neuvolasta.

Vierailija
5/6 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen isän kans opettelet

Vierailija
6/6 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi on varmaan ihan pieni vielä? Varmaan helpottaa tavallaan ne rutiinit sitten, kun lapsi alkaa syömään samaa ruokaa kanssasi.

Sulla on lupa tehdä arjesta teidännäköistä 😊 Ei niiden rutiinien tarvitse olla pakkopullaa ja kellontarkkoja. Itse vedin toiseen laitaan lapsen ollessa pieni ja voin kertoa, että se ei ollut hyväksi. Suorittamista niiden rutiinien kanssa.

Yksi idea voisi olla ottaa jokin yksi rutiini, johon sitoutua ja josta pitää kiinni. Voiko se olla vaikka aamupala tai sitten lounasaika? Meidän tärkein rutiinimme on nukkumaanmenoaika n. Klo 8, se pitää päivissä rytmin ja antaa raamit.

Ps. Itsekin inhoan sekä syömistä, että ruoanlaittoa ja olen ratkaissut asian niin, että syön aamupalan ja lounaan yhdistelmän. Sitten illalla vähän isommin ja ehkä iltapala vielä.