Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kantoliinasta?

03.08.2006 |

Vierailen odottajista.. Kolmatta odotan, ja mietin kantoliinan hankkimista. Aiemmin ei ole käytössä moista ollut. Esikoinen on vauvan syntyessä vajaa 4v ja toka 2,5v, joten pieniä ovat vielä hekin, ja tykkäisin olla vauvan lähellä, mutta silti tarvitsisin (vähintään!) kaksi kättä käyttöön, eli syli ei onnistuisi (siis ilman mitään näitä rintareppuja/kantoliinoja). Rintareppu meillä on, mutta ei se sovi pikkuiselle, koska on ihan pystyasento..

Kaipailen siis kokemuksia kantoliinasta. Suositteletteko? Millainen olisi hyvä?

Kiitos!

Minni rv 11+3

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan huippuja!

Vähä aika sitten ostin Gira-rengasliinan ja se on MAHTAVA kapistus (piti ostaa toinen heti perään ). Sidottavat liinat ovat olleet n. 2 kk iästä käytössä. Pystyn imuroimaan ja siivoamaan paikat, tyttö ottaa siinä samalla nokoset. Voin käydä kaupassa ja poika rattaisiin. Ei tartte ottaa tuplia mukaan.

Rengasliinassa imettäminen on todella helppoa ja toimii meillä mainiona pikaliinana johon tytön saa suht nopeasti!.

Näistä en luovu, enkä tulisi enää toimeenkaan =)

(liina merkit saattaa tosin vaihtua =))

Minä, tyttö 4,5 kk ja poika 2 v 7 kk

Vierailija
2/10 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintareppu on niin paljon helpompi laittaa paikoilleen. Sitä en ymmärrä, miksi ei rintarepussa saisi pitää kun kerta kantoliinassa saa. Me pidettiin tyttöä rintarepussa kolmen viikon iästä lähtien.

Tytteli-83 ja neiti 7vk

Rintarepussa vauvan jalat roikkuu maata kohti.

Jos kantoliinaan laitettu oikein niin lapsen jalat on leveässä sammakko asennossa ja selkä pyöreänä jolloin rasitta mahdollisimman vähän selkää.

Pepun pitää olla alempana kuin polvien ja liina pitää levittää polvitaipeesta polvitaipeeseen. Näin on ergonominen vauvalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin tuosta muutaman, kun tässä on nyt monena päivänä näistä kyselty =)

Mukavaa odotusta!!!

maaly

Vierailija
4/10 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nostosta! =) Eiköhän noista nyt löytyis jo vinkkejä..

Vierailija
5/10 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kantoliina ekan vauvan kanssa nyt kymmenen kuukautta tosi kovassa käytössä. Ostin pitkän trikooliinan jo ennen vauvan syntymää ja opettelin hyvin kietaisuristi 2-sidonnan ja niillä pärjään edelleen. Poika on jo 10 kiloinen ja viihtyy liinassa edelleen hyvin ja minä jaksan kantaa mainiosti esim. tavaratalokierroksen tai käydä pienellä metsäretkellä.

Opettelemani sidonta on hyvä, koska sitä ei tarvitse välillä riisua, jos ottaa lapsen pois liinasta. Aloitin kantamisen kun lapsi oli n. 3vko. Alussa oli ekan lapsen kanssa vähän hässäkkää, kun kaikki oli uutta. seuraavalle ottaisin jo laitokselle mukaan. Voisin kirjoittaa vaikka kuinka opaljon aiheesta, olen ollut niin tyytyväinen, mutta hyvää tietoa on paljon kantoliinakanavan sivuilla.

Tärkeää on, että opettelet sinnikkäästi, vaikka alussa tuntuisi hankalalta. Vaiva palkitaan nopeasti.

Vierailija
6/10 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen on nyt 5-kuukautinen ja kantoliina on ollut käytössä lähes päivittäin. Ostin odotusaikana tukevan, kudotun liinan ja kovin tyytyväinen olen ollut. Sidonnat oppi minusta aika nopeasti, kunhan tarpeeksi napakasti malttaa sitoa.

Lapsi viihtyy edelleen hyvin liinassa, helteillä nukkui päiväunensa siinä, kun vaunuissa oli liian kuuma. (Luulisi, että liinassakin olisi ollut, mutta vain siihen nukahti!)

Suosittelen siis ehdottomasti liinan hankkimista! Opettele yksi sidonta hyvin etukäteen, sillä pääsee jo pitkälle! Taitojen karttuessa voi kokeilla eri variaatioita, mutta ne ehtii sitten. Totuta vauvaa ensin vain hetki kerrallaan, kun on tyytyväinen ja ota pois, jos alkaa venkoamaan.

Meillä muuten vauva ei viihtynyt edes ihan vastasyntyneenä kehtoasennossa, vaan heti piti päästä pystyyn... Kunhan pään tukee liinan kaistaleen alle, niin voi ihan heti kantaa pystyssä.

Vierailija
7/10 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie olin aika epäileväinen tuota kantoliinaa kohtaan, ja ajattelin että se on hirmu vaikea. No, miehen siskolla oli se ja antoi mulle lainaan. Opettelin pari sidontaa www.kantoliinakanava.fi-sivuilta, siellä on kuvalliset sidontaohjeet. Ainakin vastasyntyneelle mun lemppari on ehdottomasti turvakehto. Se on äärettömän helppo tehdä ja se on napakka sidonta. Ainakin meidän vauva nukahti siihen ihan minuutissa ja sit jäi kädt vapaaks. Meidän vauva vaan on ainakin välillä niin herkkäuninen, että en voi tehdä samalla kotitöitä, paitsi pyykkien ripustamista. Hän heräsi kolahduksiin, jos yritin tehdä vaikka ruokaa.

Ulkona liikkuessa " masureppu" on ollut mun suosikkisidonta. Ihan vauvana jalat jää sinne pussin sisään, ei pääse sit jalkoja palelemaan. Ja siinä asennossa vauva ei heilu, joten on hyvä nukkua päiväunet, tosin tuossa sidonnassa pitää kyllä tukea kädellä päätä, mie en ainakaan saanut sitä sidottua niin, että sidonta tukisi. Kietaisux2 on myös hyvä, mut itse en sitä käytä, koska se on käytännössä sama kuin rintarepun asento. Rintareppu on niin paljon helpompi laittaa paikoilleen. Sitä en ymmärrä, miksi ei rintarepussa saisi pitää kun kerta kantoliinassa saa. Me pidettiin tyttöä rintarepussa kolmen viikon iästä lähtien.

Tytteli-83 ja neiti 7vk

Vierailija
8/10 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttelille siis ajattelin vastata: tuo rintareppu ei sovi pienelle, koska vauvan paino tulee silloin selkärangan varaan ja rasittaa sitä. Kietaisuristisidonta kantoliinalla eroaa tuosta asennosta jalkojen sammakkoasennon osalta, rasitus ei siis kohdistu suoraan selkärankaan kun paino jakautuu tasaisemmin.

Vierailija
9/10 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kanto- sekä rengasliina. Kantoliina on selälle tosi hyvä, mut rengasliinaan saa vauvan tosi nopeasti ja kätevästi. Mulle tuotti ongelmia sidontojen opettelu.

Vierailija
10/10 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu tietysti rintarepusta. meillä on tomy-reppu ja siinä on kunnon niskatuetkin vauvalle.

tytteli-83