Onko lievä ylipaino oikeasti niin vaarallista, että on syytä laihduttaa?
Siis jos painoindeksi 26-27 ja on siinä pysynyt kymmeniä vuosia, eli koko aikuisiän? Tuleeko tuosta merkittäviä terveysvaikutuksia joskus vanhempana, tai lyhentääkö elinikää? En jaksaisi laihduttaa, jos ei ihan välttämätöntä, kun mielestäni elän suht terveellisesti kuitenkin.
Kommentit (16)
No jos 20-30 -vuotiaana on lievästi ylipainoinen, siitä vanhempana on hankalampi pysyä samanpainoisena, koska kalorinkulutus putoaa vielä entisestään. Siinä mielessä helpompaa, jos alkaa katsoa syömisiään jo aikaisemmin.
Diabetekseen sairastumisen riski moninkertaistuu jo pienestä ylipainosta.
Yksi mietittävä asia on myös se, että onko kunto hyvä. Että jos teet kahdeksan tunnin työpäivän, onko sinulla senkin jälkeen vielä energiaa tehdä asioita. (Toki normaalipainoinenkin voi olla huonokuntoinen.) Mutta siis oletko lievästi ylipainoisena jaksamattomampi ja huonokuntoisempi ja kenties et itse huomaa sitä, koska oletatkin, että työpäivän jälkeen et jaksa muuta kuin istua tai maata sohvalla? Tätä siis miettisin myös.
Vyötärön ympärillä oleva rasva on sitä vaarallisinta. Riippuu täysin mitä liitännäisiä tulee. Samanpituisilla ja -painoisilla voi olla ihan erilainen kroppa. Minä olen normaalipainoinen, ylärajoilla, mutta silti ylipainoisilla voi olla parempi vyötärö, mulla on kaikki rasva vatsassa. En usko tämän olevan hyväksi, yritän laihduttaa, mutta en vain onnistu, sorrun aina viikonloppuisin ja mulla ongelmana just että mies ei lähde samaan ruokavalioon.
Ylipainoisena voi nauttia vakavammista covid-19 oireista. Normaalipainoisena sairastaisit taudin todennäköisesti oireettomana
https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronaviru…
Ap tarkentaa vielä, että olen viisikymppinen, vyötärönympärys on noin 80, eli suurimmaksi osaksi kilot on tuolla lantiossa ja reisissä. Ylimääräiset kilot tulivat parikymppisenä vaikean elämäntilanteen seurauksena, mutta sen jälkeen paino pysynyt samassa siis noin 30 vuotta. Voisihan sitä tietysti muutaman kilon yrittää laihduttaa, jos kerran tarpeen.
Ei kannata laihduttaa. Se menee niin helposti jojoiluksi.
Jos ylipainoa on noin vähän ja tilanne on pysynyt samana vuosikymmeniä, en olisi huolissani. Laihduttamista ennemmin voi elintapojen terveellisyyttä muuten: Onko ruokavaliossa tarpeeksi kasviksia, kuinka paljon menee sokeria, tuleeko liikuntaa (myös arkiliikunta lasketaan).
Riippuu vähän siitä mitä syöt, miten liikut ja nukut.
Laihduttaa sinun ei tarvitse, mutta elämäntapojen muutos ei ole kenellekään pahaksi, jos nyt et ole tyytyväinen siihen miten elät ja pidät huolta itsestäsi.
Eipä juuri. Riskit nousee merkittävästi vasta painoindeksistä 30.
Lisäksi laihduttamisessa on se vaara, että sen jälkeen alkaa lihoa ja pian on se BMI 30 ja enemmänkin. Monella menee siitä nälänsäätely sekaisin ja tulee jopa syömishäiriöistä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ap tarkentaa vielä, että olen viisikymppinen, vyötärönympärys on noin 80, eli suurimmaksi osaksi kilot on tuolla lantiossa ja reisissä. Ylimääräiset kilot tulivat parikymppisenä vaikean elämäntilanteen seurauksena, mutta sen jälkeen paino pysynyt samassa siis noin 30 vuotta. Voisihan sitä tietysti muutaman kilon yrittää laihduttaa, jos kerran tarpeen.
Älä ihmeessä. Otat ison riskin että alat lihoa laihdutuksen jälkeen voimakkaasti, eikä ole mitään vastaavaa hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ylipainoa on noin vähän ja tilanne on pysynyt samana vuosikymmeniä, en olisi huolissani. Laihduttamista ennemmin voi elintapojen terveellisyyttä muuten: Onko ruokavaliossa tarpeeksi kasviksia, kuinka paljon menee sokeria, tuleeko liikuntaa (myös arkiliikunta lasketaan).
Syön kasvis-kalapainotteisesti, liikuntaa harrastan säännöllisesti, lähes joka päivä. Herkkuja menee valitettavasti jonkin verran, niistä voisi tietysti yrittää karsia, ehkä sillä saisi pudotettua.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tuollaista reitevää persevää mallia myös ja pohkeetkin on paksut, mutta vyötärö löytyy ja posket on lommolla. En todellakaan rupea laihduttamaan, vaikka virallisesti onkin muutama kilo ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisena voi nauttia vakavammista covid-19 oireista. Normaalipainoisena sairastaisit taudin todennäköisesti oireettomana
https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronaviru…
Riskiryhmään kuuluvat vasta yli BMI 35 henkilöt. Eikä se sittenkään aina tule vaikeana, mulla BMI yli 40 eli sairaalloinen ylipaino ja sairastin Koronan keväällä 5 päivän pikku flunssana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kasvis-kalapainotteisesti, liikuntaa harrastan säännöllisesti, lähes joka päivä. Herkkuja menee valitettavasti jonkin verran, niistä voisi tietysti yrittää karsia, ehkä sillä saisi pudotettua.
Sinuna en laihduttaisi, mutta tarkkailisin painoa. Vaihdevuodet kun tulee niin aineenvaihdunta silloin viimeistään rupeaa hidastumaan, jolloin ainakin minä pääsin yllättäen lihomaan melkein kymmenen kiloa. Olisinpa osannut tarttua itseäni niskasta heti! Nyt yritän päästä niistä eroon.
Riippuu geeneistä ja tuurista. Joku saa kakkostyypin diabeteksen, sydärin tai aivoinfarktin. Vähintäänkin niveliin tulee kulumia. Toinen porskuttaa terveenä 90-vuotiaaksi ja kuolee nukkuessaan. Mistä voit tietää, kumpaan ryhmään kuulut?