Matala verenpaine raskaana
Onko kellään kokemusta, miten matalaan verenpaineeseen on suhtauduttu neuvolassa? Itselläni paineet tällä hetkellä 89/55 ja jatkuvasti tuota luokkaa. Olo on aika hutera...Miten neuvolassa tähän suhtaudutaan yleisesti? Laittavatko esim lisätutkimuksiin, sillä luin, että matala verenpaine mm. heikentää veren virtausta istumassa ja lisää siten perinataalikuolleisuutta.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Ei oikeestaan mitenkään. Sanottiin vain, että osta oma verenpaine mittari ja syö salmiakkia.. muuten meni kyllä raskaus hyvin ja syntyi terve lapsi rv38. Tsemppiä, muistan kuinka pyörrytti vähän väliä.
No tähän törmäsin edellisessä raskaudessakin...Nyt vaan vielä aiempaa matalammat paineet. Jännä, ettei tähän suhtauduta vakavasti, kun hyvin matalat paineet on ilmeisesti monessa mielessä ihan yhtä vakavaa, kuin korkea verenpaine...Kiitos tsempeistä!
Sama mulla. Vieläkin vanhana (64 v) verenpaineet 90/52 . Syö suolaista ruokaa ja juo kahvia. Ne auttoi mulla. Synnytin kaksi tervettä lasta, yksi meni kesken tuulimunaraskauden vuoksi, mutta se ei liity verenpaineeseen mitenkään.
Oma elimistösi on tottunut niihin mataliin paineisiin. Ihan hyvin se sikiö pärjää, et tarvitse mitään jatkotutkimuksia.
Nykyään ei suositella salmiakin syömistä raskauden aikana.
Mulla ollu kaikissa raskauksissa matala verenpaine ja siihen päälle matala hb. Hankalaa on ollu ku meinaa joka välis pyörtyä. No kolme tervettä lasta on silti.
Neuvolassa ollaan tyytyväisiä mataliin paineisiin. Itselläni myös aina matalat paineet, noustetta usein näkee tähtiä tai jos kääntää päätä olan taakse "tappiin asti". En hoksannut itse olla missään kolmessa raskaudessa tästä huolissani, sen kanssa oppinut elämään ja varmasti elimistö myös.
Ajattelisin siis, että älä huoli ja nauti raskaudestasi!
Stressaa nyt tästäkin niin eiköhän nuo paineet saa helposti nousuun 😩
Tottahan on viime aikoina tullut tutkimusta, että voi olla vaarallista sikiölle. Ehkä nykypäivänä tekevätkin asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Stressaa nyt tästäkin niin eiköhän nuo paineet saa helposti nousuun 😩
Kyllä se toki aiheuttaa huolta, kun tutkimukset osoittaa, että napavirtsukset ja istukan virtaukset heikkenee ja sikiö voi siksi kärsiä. Ap.
miten verenpaine voi olla raskaana?
Kannattaisi opetella suomea...
Vierailija kirjoitti:
Tottahan on viime aikoina tullut tutkimusta, että voi olla vaarallista sikiölle. Ehkä nykypäivänä tekevätkin asialle jotain.
Eivät tee, mulla vuosina 2019 ja 2020 syntyneet lapset. Sama ongelma ja sanottiin, että koita pärjätä. Kaikki meni kuitenkin hyvin. En osannut pelätä muuta kuin pyörtymistä ja kaatumista ison mahan kanssa.
Kuulostaa tutulta. Ei oikeestaan mitenkään. Sanottiin vain, että osta oma verenpaine mittari ja syö salmiakkia.. muuten meni kyllä raskaus hyvin ja syntyi terve lapsi rv38. Tsemppiä, muistan kuinka pyörrytti vähän väliä.