Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittakaa mulle lihakeitto-ohje

Vierailija
17.01.2021 |

Mulla on sellasia naudanpaloja mitä pitää keittää puolitoista tuntia.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä vähän yli 1,5 tuntia suolan, maustepippurin ja sipulisilpun kanssa. Sitten sekaan perunat ja kasvikset ja keitä vielä 20min. Itse käytän liemikuutiota viela, vaikka usen on se makuluukin maistamassa. Tottunut siihen makuun.

Vierailija
2/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilihaa 500g

Siivuta ja paloittele lihat

Ruskista voissa

Laita lihat uunivuokaan

Pilko mukaan porkkanoita ja lanttua

Kypsennä 140 asteessa 3h

Mausta suola pippuri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään reseptejä ei tarvita. Keitto ei voi epäonnistua. 

Vierailija
4/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naudanpalat kattilaan kylmään veteen, kattila levylle ja levy päälle. Kun alkaa kiehua, levy pienemmälle ja voit kuoria vaahtoa pois. Heitä sekaan suolaa, pippureita, laakerinlehti jos haluat. Keitä ainakin se puolitoista tuntia, mielellään pidempäänkin.

Kun lihat alkavat olla pehmeitä, siivilöi liemi. Paloittele lihat. 

Kuori ja pilko perunoita, porkkanoita, juuriselleriä, lanttua, palsternakkaa ja juuripersiljaa jos tykkäät. Ja viipaloi pätkä purjoa. Näihin ei ole mitään tarkkoja määriä, vaan se on ihan makuasia minkä verran mitäkin. Esim. pottuja saman verran kuin on sitä lihaa ja juureksia toinen mokoma. Nämä kasvikset siihen äskeiseen keitinliemeen kypsymään. Kun ovat jo melko kypsiä, lisäät ne pilkotut lihat. Lisää tarvittaessa suolaa. Kun keitto on valmis, silppua pinnalle vielä persiljaa. (Itse ostan puntin persiljaa ja silppuan sen etukäteen ja pistän varret sinne jo lihojen kanssa kypsymään.)

Vierailija
5/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain perunoita ja porkkanoita ja sipulia siihen. Ja suolaa ja pippuria

Ap

Vierailija
6/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten se liemi siivilöidään? Ap

Vierailija
7/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Noilla saat aikaan jo oikein hyvän keiton.

Vierailija
8/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti. Kai se on alettava

Ap

Vierailija
9/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et googlaa?

Vierailija
10/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se liemi siivilöidään? Ap

Otetaan sellainen kapine kuin siivilä, ja sitten joku esim. kulho, johon se siivilä mahtuu, ja liemi myös. Kaadetaan liemi kattilasta siivilään. Nostetaan siivilä kulhosta ylös. Siihen on nyt takertunut pippurit, liiskaantuneet sipulit, ehkä joku lihansäie tms. töhnää. Kulhossa oleva liemi taas on kirkasta.

Mutta ei siivilöinti pakollista ole, vaan sellaista hienostelua, jos haluaa tehdä vähän nätimpää keittoa.

Vierailija
11/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä se noistakin tulee. Itse jäisin kyllä kaipaamaan selleriä. Enkä pistäisi kovin paljon porkkanaa.

Vierailija
12/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lihakimpale kattilaan kylmään veteen. Vettä saa olla tässä vaiheessa ihan reilusti, niin että liha peittyy. Hella täysille, pienennä tehoa kun kiehuu. Kuori, eli poista, veden pinnalle tuleva "töhnä" pois. Kun töhnää ei enää ilmaannu, lisää kattilaan kuorineen pilkottu sipuli, ne sipulin kuoret myös, pätkä purjoa, pari porkkanaa pilkottuna, lanttua, selleriä, muutama minitomaatti, mitä nyt satut löytämään. Nahistuneetkin käy, tai pelkät kuoret (ilman multaa). Pippureita, esim musta- ja maustepippuri, suolaa, lipstikkaa jos on, yrttejä esim persiljaa.

Keitä se 1,5h. Ongi liha pois kattilasta. Siivilöi liemi talteen. Kippaa liemijuurekset kompostiin, niitä ei enää tarvita.

Nyt alkaa se varsinainen keiton tekeminen, eli ota siivilöityä lientä noin litran verran (riippuen tietysti kuinka ison keiton olet tekemässä). Lisää siihen nyt ne varsinaiset keittojuurekset, eli kuutioituna porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, juuriselleriä, purjoa, perunaa. Ja tietysti se keitetty liha pieneksi pilkottuna. Keitä kunnes juurekset ovat kypsiä. Mausta persiljasilpulla, tarkista suolan määrä.

Jos lientä jäi yli, laita se purkkiin ja jääkaappiin tai pakasterasiaan ja pakastimeen. Sitä voi käyttää muihin ruokiin, missä tarvitaan hyvää lientä.

Vierailija
13/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitti. Kai se on alettava

Ap

Kyllä! 

Onnistunutta kokkaussessiota ja hyvää ruokahalua!

Vierailija
14/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, alkoi sitten tehdä mieli lihakeittoa. 

Ei vain tänään ehtisi kaupoille eikä kokkaamaankaan.

Vierailija
15/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Käy ostamassa paketti pekonia ja savuporo möhnää. Saksi pekoni paistinpannulle kun ne on tirisseet niin ruskista lihapalat. Kaikki keitin veteen jonka olit tajunnut laittaa kiehumaan samalla kun aloit paistaa pekonia. Lihaliemikuutio of korse ja anna kiehua tunti niin lisää sipulit. Mausteena riittää se pippuri ja suola. Tujaus sinappia on hyvä lisä. 

Lisää porkkanat vartin päästä sipuleista. Siitä 10 minuuttia niin perunat. Kun alkaa näyttää valmiilta niin lisää savuporo möhnä, koko paketti. On oikeasti hyvää.

Vierailija
16/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Käy ostamassa paketti pekonia ja savuporo möhnää. Saksi pekoni paistinpannulle kun ne on tirisseet niin ruskista lihapalat. Kaikki keitin veteen jonka olit tajunnut laittaa kiehumaan samalla kun aloit paistaa pekonia. Lihaliemikuutio of korse ja anna kiehua tunti niin lisää sipulit. Mausteena riittää se pippuri ja suola. Tujaus sinappia on hyvä lisä. 

Lisää porkkanat vartin päästä sipuleista. Siitä 10 minuuttia niin perunat. Kun alkaa näyttää valmiilta niin lisää savuporo möhnä, koko paketti. On oikeasti hyvää.

Ihan hyvänkuuloinen ohje, joskaan ei se perinteisin lihakeitto.

Mutta mitä ihmettä on savuporomöhnä? Eli kun en kaupasta löydä sitä ja pitää kysyä myyjältä missä teillä on savuporomöhnät, niin ymmärtääkö se, mitä haluan?

Vierailija
17/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, ettekö te ruskista lihapaloja ensin? Siitähän se maku tulee.

Vierailija
18/18 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se nyt tulee liedellä :) meinaan pistää oikein monta pippuria! Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä