Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tällainen työ pakko ottaa vastaan karenssin uhalla?

Vierailija
17.01.2021 |

Kaverini, akateeminen työtön, haki töitä kokoaikaisena siivoojana. Häntä ei valittu työhön, mutta hänelle tarjottiin puolen vuoden määräaikaista sijaisuutta jossa töitä on 2 kertaa viikossa 1,75 tuntia kerrallaan. Kaveri tietysti kieltäytyi, koska muutama kymppi viikossa on liian pieni korvaus siitä ettei voi ottaa parempaa työtä vastaan, jos työajat menee päällekkäin. Lisäksi iso osa palkasta olisi mennyt matkakuluihin.

Olen nyt ruvennut miettimään, voiko työtön saada karenssin jos kieltäytyy tuollaisesta paskapaikasta?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä? 

Vierailija
2/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muuttamassa toiselle paikkakunnalle ja tältä vanhalta tuli työpaikkailmoitus. Koko 6 vuoden asumisen aikana ei mitään. Soitin työkkärin, että onko pakko hakea kun muutan pois ja vastaus oli, että bussit kulkee. Soitin paikkaan ja koulutus piti olla alaan, joten joo-o. Kannattaa kysyä asiasta.

Vierailija
4/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu siitä mitä on sovittu työllistymissuunnitelmassa, ammattitaitosuoja lienee edelleen puoli vuotta. Osa-aikaista työtarjousta ei tarvitse hyväksyä jos on ilmoittanut etsivänsä kokoaikaista. 

Vierailija
5/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päteviä syitä kieltäytyä tarjotusta työstä:

Osa-aikatyö, jossa ansiosi jäisivät pienemmäksi kuin työttömyysturvasi, kun olet kokonaan työttömänä:

Kun työstä maksettava palkka ja soviteltu työttömyysetuus lasketaan yhteen ja summasta vähennetään työsuhteesta aiheutuvat kustannukset."

Eli periaatteessa ei pitäisi tulla karenssia, mutta toki ansiosidonnainen/kela päiväraha katkolle 30 päivää selvittelyn ajaksi. Tuo perustelu tietysti pitää osata kirjoittaa itse, muutenhan ne taas vääntää elefantin perhoseksi.

Vierailija
6/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään jos matkakuluihinkin menee paljon,tuollaista törkeää toimintaa vihaan!!

Ei ajatella ollenkaan kun noita pilipali hommia jaellaan!!

Vierailija
7/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyö, jossa ansiosi jäisivät pienemmäksi kuin työttömyysturvasi, kun olet kokonaan työttömänä:
Kun työstä maksettava palkka ja soviteltu työttömyysetuus lasketaan yhteen ja summasta vähennetään työsuhteesta aiheutuvat kustannukset."

Eli periaatteessa ei pitäisi tulla karenssia, mutta toki ansiosidonnainen/kela päiväraha katkolle 30 päivää selvittelyn ajaksi. Tuo perustelu tietysti pitää osata kirjoittaa itse, muutenhan ne taas vääntää elefantin perhoseksi.

Miksi sanot, ettei karenssia pitäisi tulla? Eihän ap sanonut, että palkka kuluisi kokonaan matkakuluihin.

Vierailija
8/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule karenssia, jos työstä saatava palkka olisi työmatkakujen vähennyksen jälkeen vähemmän kuin työttömyyskorvaus. Toiseksi työttömän on oltava valmis ottamaan kokoaikatyötä, ja tuollainen osa-aikatyö olisi este sellaiselle.

Miksi edes hakee osa-aikatyöhön? Jo hakuvaiheessa on hyvä tarkentaa, millaista työtä on valmis ottamaan vastaan. Jos ei saa ansiosidonnaista, niin sitten pitäisi jättää ottamatta vastaan sellaisia töitä, joista ei kerry työssäoloehtoa ansiosidonnaiseen. Onko se nyt 18 viikkotuntia tavallisissa töissä.

Vierailija
9/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töihin ole kenenkään pakko mennä, mutta jos mielii nautiskella työttömyysturvasta yhteiskunnan maksamien rahojen muodossa, niin on otettava vastaan tarjottu työ. Kotona saa kyllä olla tekemättä töitä vaikka hautaan asti, se on vain kustannettava sitten itse jos työt eivät kiinnosta.

Vierailija
10/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on voinut päästä yliopistosta läpi, jos akateeminen ei muka osaa kirjallisesti ilmaista itseään ja antaa selvitystä osa-aikatyön palkan riittämättömyydestä? Ei sinne tarvitse mitään väitöskirjaa tuottaa. Riittää, että faktat ovat selvityksessä kohdillaan, eikä mitään olennaista puutu!

Vierailija
11/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuli mietittyä, että jos ottaisi vastaan vaikka osa-aikatyön, joka on niin kaukana ja työajat niin hankalat, että on pakko mennä taksilla. Sehän tulisi älyttömän kalliiksi eikä palkka riittäisi edes työmatkakuluihin, eikä niihin riittäisi edes soviteltu päiväraha. Kelaan toimeentulotukea hakemaan siis kävisi tie. Sanoisiko Kelan täti tässä tilanteessa, että lopeta se töissäkäynti, koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus jota maksetaan vasta kun mitään muuta ei voi saada, ja jos lopetat työt, et tarvitse enää toimeentulotukea.

Vierailija
12/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on voinut päästä yliopistosta läpi, jos akateeminen ei muka osaa kirjallisesti ilmaista itseään ja antaa selvitystä osa-aikatyön palkan riittämättömyydestä? Ei sinne tarvitse mitään väitöskirjaa tuottaa. Riittää, että faktat ovat selvityksessä kohdillaan, eikä mitään olennaista puutu!

Voi kuule, näkisitpä miten sotkuista tekstiä ja huonoa kieltä erinäiset yliopisto-opettajat tuottavat! 

Ei yliopisto ole mikään lukion jatke, jossa yleissivistytään. Tärkeintä on perehtyä omaan alaan ja sillä käytettäviin menetelmiin. Auttava kyky kirjallisessa ilmaisussa riittää, eikä sitä mitenkään erityisesti opeteta.

Vierailija
13/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei töihin ole kenenkään pakko mennä, mutta jos mielii nautiskella työttömyysturvasta yhteiskunnan maksamien rahojen muodossa, niin on otettava vastaan tarjottu työ. Kotona saa kyllä olla tekemättä töitä vaikka hautaan asti, se on vain kustannettava sitten itse jos työt eivät kiinnosta.

Äläpä puhu vastoin parempaa tietoa.

Tuo voi olla sinun mielipiteesi, mutta aloittaja ei kysynyt mielipidettä, vaan sitä, miten asiat oikeasti ovat. Ja oikeasti on tapauksia, joissa tarjottua työtä ei tarvitse ottaa vastaan.

Vierailija
14/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet kaverille siitä että haki siivoustyötä. Sitä on vaan valitettavan vähän kokopäivätyönä, paljon silpputyötä.

T. FM + siivooja

Vierailija
15/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko järkevämpi et menisit vankilaan niin ei tarvis miettiä tommosia?

Vierailija
16/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan itse hankkisi työpaikan omasta aloitteestaan ilman mitään te-keskusten väliin sotkemisia, niin mitään sanomista ei sillä asiaan olisi.

Meneekö nykyään ihmiset te-keskukseen, että ne työpaikan hankkisi...tuolloinhan joutuu niiden kirjoihin, eikä sieltä ole ulos pääsyä.Mutta jos itse omat työnsä hankkii, niin eipä tarvi ikinä tuonkaan paikan ovia aukoa ja karensseja pelätä.

Vierailija
17/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko järkevämpi et menisit vankilaan niin ei tarvis miettiä tommosia?

Millaista rikosta suosittelet?

Mutta ei, haluan käydä kävelyllä metsässä aika usein. Se ei vankilasta käsin taida onnistua.

Vierailija
18/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan itse hankkisi työpaikan omasta aloitteestaan ilman mitään te-keskusten väliin sotkemisia, niin mitään sanomista ei sillä asiaan olisi.

Meneekö nykyään ihmiset te-keskukseen, että ne työpaikan hankkisi...tuolloinhan joutuu niiden kirjoihin, eikä sieltä ole ulos pääsyä.Mutta jos itse omat työnsä hankkii, niin eipä tarvi ikinä tuonkaan paikan ovia aukoa ja karensseja pelätä.

Eihän työkkäriin työpaikkaa hankkimaan mennä, vaan työttömyyspäivärahaa! Sitä ei makseta, jollei ole työkkärin allekirjoittamaa lausuntoa, että on työmarkkinoiden käytettävissä.

Vierailija
19/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule mitään, elleivät ilmianna työkkärille (ja tuskin silloinkaan). Minäkin olen kieltäytynyt monesta hommasta kun olen vuokrafirman kautta hakenut johonkin ja sieltä on tarjottu ihan eri työtä, eikä työkkäri ole valittanut.

Vierailija
20/21 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla akateeminen tietääkseen, mitä soviteltu työttömyystuki tarkoittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän