Outo tietoturvapuhelu intianenglannilla - huijausko?
Lauantaiaamuna soi puhelin oudosta, pitkästä numerosta. Intialaisella aksentilla puhuva nainen alkoi selittää, että joka kerta kun minä avaan nettini, paljon ei-toivottua juttua alkaa kuulemma liikkua, ja heillä olisi siihen ratkaisu (jotain mainitsi M...osoftista myös). Kaupittelevatko nämä nyt jotain vain onko laitteeni taas kaapattu roskapostiliikenteeseen, kuten halpisreitittimeni kesällä? Sanoin, etten ymmärrä ja suljin puhelimen. Onko muille tullut vastaavia puheluja? Entä onko kenenkään reititintä kaapattu salauksista huolimatta? Uskalsitteko päivittää laitteen ja ottaa uudelleen käyttöön? Itsellä viruu käyttämättä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Tää oli kyllä hyvä. Ap tunnistaa intialaisen englantiaksentin muttei huijausta.
No sanos muuta! Mutta kun kesällä luulin operaattorin puhelua huijaukseksi, kun kertoivat, että reitittimeni on kaapattu, niin säikähdin, että liittyykö tämä nyt samaan asiaan. Kellään muulla salasanojen takaa kerrostalossa reititintä kaapattu?
Vierailija kirjoitti:
Puhelu voi myös maksaa.
Jos Suomessa vastaa suomalaiseen liittymään niin puhelusta ei voi joutua maksamaan mitään, tuli se puhelu sitten mistä hyvänsä. Tämä on täysin selvä asia.
Vierailija kirjoitti:
intia = huijaus
Eikö tuota lasketakaan r.sismiksi? Onhan edelleen niin monen suomalaisenkin firman it-tuki ulkoistettu Aasiaan, että saattaahan siellä olla jokunen aitokin aksentilla puhuva asiakaspalvelija.
Tänään olen jo jättänyt vastaamatta seuraavanlaisiin numeroihin
05568017...
0488833...
051384389...
Monestakohan numerosta vielä soitellaan...
Vierailija kirjoitti:
On huijauspuhelu. Luuri kiinni samantien. Yrittävät saada asentamaan haittaohjelman koneelle, jolloin voivat etäkäyttää täysin. Puhelu voi myös maksaa. Käytä oudoista numeroista Googlea, sieltä näkee kyllä asian kohtuu helposti. Lisäksi, yleensä jos tavoitellaan, jätetään kyllä viestiä... näitä huijauspuheluja nyt paljon liikkeellä.
Miten puhelu voi maksaa vastaajalle? HUijareitahan nämä ovat mulle tullut kymmenkubnta puhelua viikkoon. Seuraavaksi rupean vedättämään niitä ja juttelen niitä näitä ja olen uskovinani juttuunsa, katsotaan kuinka pitkään jaksavat heittää tarinaa. Osa lukee asiaansa suoraan paperista, sen kuulee kun keskeyttää ja esittää kysymyksiä :D
Kysytkö OIKEASTI vakavissasi?! 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣