Outo tietoturvapuhelu intianenglannilla - huijausko?
Lauantaiaamuna soi puhelin oudosta, pitkästä numerosta. Intialaisella aksentilla puhuva nainen alkoi selittää, että joka kerta kun minä avaan nettini, paljon ei-toivottua juttua alkaa kuulemma liikkua, ja heillä olisi siihen ratkaisu (jotain mainitsi M...osoftista myös). Kaupittelevatko nämä nyt jotain vain onko laitteeni taas kaapattu roskapostiliikenteeseen, kuten halpisreitittimeni kesällä? Sanoin, etten ymmärrä ja suljin puhelimen. Onko muille tullut vastaavia puheluja? Entä onko kenenkään reititintä kaapattu salauksista huolimatta? Uskalsitteko päivittää laitteen ja ottaa uudelleen käyttöön? Itsellä viruu käyttämättä.
Kommentit (26)
jos tietokooneesi toimii roskapstipalvelimena, niin todennäköisempää on että operaattori sulkee liittymäsi.
On huijauspuhelu. Luuri kiinni samantien. Yrittävät saada asentamaan haittaohjelman koneelle, jolloin voivat etäkäyttää täysin. Puhelu voi myös maksaa. Käytä oudoista numeroista Googlea, sieltä näkee kyllä asian kohtuu helposti. Lisäksi, yleensä jos tavoitellaan, jätetään kyllä viestiä... näitä huijauspuheluja nyt paljon liikkeellä.
Anna intialaiselle verkkopankkitunnuksesi niin ongelma ratkeaa
Vielä kyselen: jos puhelimen nettiselain väittää sijainnikseni vaikka Lapin, vaikka itse olisin Helsingissä, tarvitseeko huolestua? Mistä iPhone ja Safari repii noita sijaintitietoja? Googlen selaushistoriasta?
Mikrodoft huijauspuhelu. Olisit kuunnellut pidemmälle niin llisi opastanut sinut asentamaan koneelle pari etähallinta softaa ja sitten olisikin pankkitilisi tyhjentyneet.
Vierailija kirjoitti:
On huijauspuhelu. Luuri kiinni samantien. Yrittävät saada asentamaan haittaohjelman koneelle, jolloin voivat etäkäyttää täysin. Puhelu voi myös maksaa. Käytä oudoista numeroista Googlea, sieltä näkee kyllä asian kohtuu helposti. Lisäksi, yleensä jos tavoitellaan, jätetään kyllä viestiä... näitä huijauspuheluja nyt paljon liikkeellä.
Kiitos, Googlea kokeilin heti puhelun jälkeen, aiemmin en tajunnut. Ei löytynyt vastausta.
Tumpelo edelleen kirjoitti:
Vielä kyselen: jos puhelimen nettiselain väittää sijainnikseni vaikka Lapin, vaikka itse olisin Helsingissä, tarvitseeko huolestua? Mistä iPhone ja Safari repii noita sijaintitietoja? Googlen selaushistoriasta?
Tollaset voi johtaa intian turva-asiantuntijan harhaan. Pitää sanoa selvästi heti että olet Helsingissä.
Huijauspuhelu. Mullekin tuli sellainen ja suljin vain puhelimen.
Jos saa tällaisia soittoja kannattaa googlettaa asiasta, yleensä heti löytyy suomeksikin tietoa vastaavista.
Ulkomaisiin numeroihin ei kannata edes vastata, ellet oikeasti odota puhelua ulkomailta.
Joskus nämä puhelut on naamioitu näyttämään siltä, että tulee Suomesta tai suomalaisesta kännykästä. Silloin punaista luuria saman tien, ei kannata edes sanoa mitään.
Joskus ärsyttää niin paljon, että olen sanonut suomeksi ”haista p...a” ennen kuin laitan luurin korvaan.
Ja estoon kaikki nämä numerot.
Ota sijaintitiedot pois niin pääset siitäkin ongelmasta. Mitä niillä tekee. Annat oikeuden vain sellaisille laitteille ja sovelluksille, missä niitä oikeasti tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Huijauspuhelu. Mullekin tuli sellainen ja suljin vain puhelimen.
Jos saa tällaisia soittoja kannattaa googlettaa asiasta, yleensä heti löytyy suomeksikin tietoa vastaavista.
Teinkin, muttei löytynyt, yleensä löytyy esim. Kukasoitti...
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaisiin numeroihin ei kannata edes vastata, ellet oikeasti odota puhelua ulkomailta.
Joskus nämä puhelut on naamioitu näyttämään siltä, että tulee Suomesta tai suomalaisesta kännykästä. Silloin punaista luuria saman tien, ei kannata edes sanoa mitään.
Joskus ärsyttää niin paljon, että olen sanonut suomeksi ”haista p...a” ennen kuin laitan luurin korvaan.
Ja estoon kaikki nämä numerot.
Aivan, tässäkin oli alussa +358, niin en tajunnut katsoa, että lopussa oli ihan liikaa numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Ota sijaintitiedot pois niin pääset siitäkin ongelmasta. Mitä niillä tekee. Annat oikeuden vain sellaisille laitteille ja sovelluksille, missä niitä oikeasti tarvitaan.
Miten vanhassa iPhonessa pystyy antamaan sijaintitiedot vain parille sovellukselle? Otin välillä pois kokonaan, mutta metsässä yksin kulkiessani piti laittaa sijaintitiedot päälle, että 112-appi toimii.
Tää oli kyllä hyvä. Ap tunnistaa intialaisen englantiaksentin muttei huijausta.
Minulle tuli tänä aamuna 2 eri numerosta samanlainen huijauspuhelu, löin luurin ja laitoin estoon numerot. Kummastakaan ei löytynyt tietoa googlettelemalla. Molemmat näyttivät alkuun suomalaisilta numeroilta kun alkoivat +358, toinen jatkui 42 ja toinen 48, en tiedä onko jollain operaattoreilla tuollaisia numeroita? Microsoftilta sanoivat molemmissa puheluissa olevan🤣
Miten google tietää paikantaa puhelimeni kun sijainti ei ole puhelimessa päällä??
Ei kai tuo kaukopuheluun vastaaminen voinut maksaa minulle mitään?