Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako muuttaa lapsen kanssa? Uusi paikkakunta

Vierailija
15.01.2021 |

Olen miettinyt muuttoa pitkään. Asumme nyt vuokrakaksiossa kerrostalossa ja tunnen olevani täysin jumissa. Haaveilen omasta talosta ja lisätilasta sekä omasta rauhasta. Haluaisin puuhailla omalla pihalla ja ylipäätään olla toimeliaampi, kerrostalossa ei ole mitään tekemistä. Meitä on minä ja alakouluikäinen lapsi.

Vaihtoehto 1:
Jäädä nykyiselle alueelle, lapsi saa pitää tutun koulun ja rakkaat kaverit. Asuntojen hintatason vuoksi minulla ei ole varaa kuin kerrostalokaksioon. Samalla koulualueella mutta vajaan 2km:n päässä on halvempaa, sieltä voisi saada kolmion, tosin tuo alue on vähän huonompi eikä siksi houkuta lainkaan. Minun työmatkani on puolisen tuntia autolla. Nykyisessä kaupungissa on ns. kaikkea, mitä vaan haluaakaan vapaa-ajalla tehdä. Ihan naapurissa asuu useampi lapsen kaveri.

Vaihtoehto 2:
Oma talo, neljä huonetta ja mukava piha naapuripaikkakunnalla. Tilaa olla ja elää. Lapsi joutuisi vaihtamaan koulua. Pienempi paikkakunta, vähemmän harrastusmahdollisuuksia sun muuta. Minun työmatkani lyhenisi viiteen minuuttiin. Plussana myös isovanhemmat samalla paikkakunnalla.

Eniten ahdistusta aiheuttaa lapsen koulun vaihtuminen. Lapsi on vasta kakkosella ja saa helposti kavereita, mutta ei ole silti mikään yltiösosiaalinen. Nykyisellä luokalla on hyvä henki ja paljon kavereita. Mietityttää, jos lapsi jääkin yksin eikä sopeudu. Toisaalta tuntuu, että elämä menee ahtaassa kerrostalokämpässä hukkaan eikä tällä alueella ole oikein varaa upgreidata yhden ihmisen palkalla.

Ajatuksia?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lapsen mielipidettä.

Vierailija
2/11 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata muuttaa. Puolen tunnin työmatka on ihan perus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole onnellinen siellä missä olet, niin muuttakaa. Lapsi sopeutuu todennäköisesti ihan hyvin, kun on noin pieni. Olet aikuinen ja päätät, älä anna syyllisyyden tulla tielle. Kun lapsi kasvaa, on mukavampi kutsua kylään kavereita isoon taloon mieluummin kuin kaksioon.

Toisaalta jos se kämpän pienuus on se nro. 1 ongelma, niin ns. huonolta alueelta voi huolella haravoida hyvän talon. Mutta kuulosti siltä, että et ole kauhean innostunut sellaisesta kompromissista.

Vierailija
4/11 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muuttanut ja kadun. Asiat olisivat varmaan paljon paremmin, jos olisin rohkaistunut. Lapsen kavereiden jättäminen kauhistutti, kun oli niin kivoja kavereita, mutta pohjimmainen syy oli eri, kai ihan se, että jaksaminen ja uskallus puuttui sillä hetkellä. Lapsi on samalla luokalla yhä, mutta kaverit on eri kuin ennen joka tapauksessa. Opekin on vaihtunut monta kertaa eli paikallaan pysyminen ei lisännyt ihmissuhteiden pysyvyyttä juurikaan.

Vierailija
5/11 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ns. huonolla alueella on vain kerrostaloja ja aso-rivareita. Omakotitaloa en tältä koulualueelta saa mistään, ovat aivan liian kalliita. Hyvän kerrostalon voisi ehkä onnistua löytämään. Ei kuitenkaan puhuta mistään rappiolähiöstä, mutta kuitenkin huonommasta kuin nykyinen.

Työmatka ei ole missään nimessä syy muuttoon, etenkin kun kuljen joka tapauksessa autolla. Tilantarve ja elämäntapa ovat ne tärkeimmät syyt. Omalla pihalla oleskelu ja puuhastelu houkuttavat. Jotenkin ajattelen, että sitten tulisi tehtyä lapsenkin kanssa enemmän kaikkea hauskaa, kun olisi oma lupa ja oma tupa. Päättäminen on yllättävän vaikeaa yksin! :(

Lapsi on innoissaan jo ajatuksestakin talosta. Toki hän ei tietenkään pysty täysin ymmärtämään seurauksia, jos todella muuttaisimme.

Vierailija
6/11 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en muuttanut ja kadun. Asiat olisivat varmaan paljon paremmin, jos olisin rohkaistunut. Lapsen kavereiden jättäminen kauhistutti, kun oli niin kivoja kavereita, mutta pohjimmainen syy oli eri, kai ihan se, että jaksaminen ja uskallus puuttui sillä hetkellä. Lapsi on samalla luokalla yhä, mutta kaverit on eri kuin ennen joka tapauksessa. Opekin on vaihtunut monta kertaa eli paikallaan pysyminen ei lisännyt ihmissuhteiden pysyvyyttä juurikaan.

Haluatko kertoa lisää tilanteestanne? Miksi olet tyytymätön nykyiseen ja mitä olisit toivonut muutolta?

Vierailija
7/11 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin. Itse muutin perheen kanssa toiselle puolelle Suomea 9-vuotiaana, ja nopeasti sain uusia kavereita.

Vierailija
8/11 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muuttomatka ei olisi tuon pidempi, niin kyllähän lasta voi välillä kuljettaa niiden vanhojenkin kavereiden luo ja kutsua kylään. Helpottaa ehkä alkuvaihetta.

Vierailija
9/11 |
15.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä lapsi sopeutuu, murrosiässä on jo vaikeampaa. Muuttaisin, kuulostaa paljon paremmalta ratkaisulta tuo.

Vierailija
10/11 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun muuttomatka ei olisi tuon pidempi, niin kyllähän lasta voi välillä kuljettaa niiden vanhojenkin kavereiden luo ja kutsua kylään. Helpottaa ehkä alkuvaihetta.

Totta tämäkin. Eiköhän niiden parhaiden kavereiden kanssa tulisi pidettyä yhteyttä.

Lisää mielipiteitä?

Vierailija
11/11 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä lapsi sopeutuu, murrosiässä on jo vaikeampaa. Muuttaisin, kuulostaa paljon paremmalta ratkaisulta tuo.

Tätä myös ajattelin. Jos aiomme muuttaa, se on tehtävä nyt tai ainakin suunnilleen kahden vuoden sisällä. Teiniä en lähtisi repimään muualle, ellei ole aivan pakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän