Särkeekö hammasta paikkauksen jälkeen?
Olen hammaslääkärikammoinen. Kävin eilen ensimmäistä kertaa 10v hammaslääkärissä kun vuosi sitten irronneen vanhan paikan kolo alkoi särkeä silloin tällöin. Sain esilääkityksen ja kunnon puudutteet ja siellä ei sattunut melkein ollenkaan. Hammasta porattiin, kuvattiin ja laitettiin lääkepaikka. Voi olla että joutuu menemään juurihoitoon. Hammaslääkäri sanoi että voi särkeä 4-5pv.
Kotiin päästyäni kipu oli jo kova (minulla on varmaan matala kipukynnyskin), mutta siis kovempi kuin se oli pahimmillaankaan ollut ennen lääkäriä. En koskaan aiemmin muista hammaslääkärikäynnin sattuneen sen jälkeen. Kysyin läheisiltänikin, eikä heistäkään kukaan muista.
Onko muita särkenyt hammaslääkärin jäljiltä? Hammaslääkäri itsessään oli minusta hyvin ammattitaitoinen, hellä ja osaava. Silti koko yläleukaluuta särkee vietävästi. Ja joo, otin buranan jo heti taas aamulla.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kyllä särkenyt hampaan paikkauksen jälkeen enemmän kuin ennen sitä, mutta aina se on mennyt vuorokaudessa ohi.
Lohdullista kuulla! Onhan siellä aika paljon pistelty ja venytetty kudoksia kaikilla tupoilla ja muoveilla, että kai se olisi ihme ettei vähän särkisi. Olen käynyt viimeksi hammaslääkärissä ennen synnytyksiä ja pidin itseäni silloin hyvin korkeakipukynnyksisenä, mutta synnytysten jälkeen tuntuu että kaikki kipu maailmassa on jo kärsitty eikä enää kestäisi mitään. Ehkäpä en vain ennen ole siis huomannut.
Juu ihan normaalia jos on kunnolla ronkittu.
Vierailija kirjoitti:
Juu ihan normaalia jos on kunnolla ronkittu.
Ensi kerralla siis yksinkertaisesti varaan tehokkaammat buranat kotiin. Kiitos.
Ei muuten voi kuin ihailla toisten ammattitaitoa, pelkoni otettiin heti tosissaan, kukaan ei hoputtanut, kaikki tehtiin äärimmäisen hellästi ja jopa käytiin hakemassa varastosta lastenpuudutetta pyynnöstäni ennen puudutepiikkiä. Edellisen kerran silloin yli 10v sitten kun kerroin pelkääväni että puudutus sattuu, lääkäri sanoi että tämä on niin pieni juttu että koitetaan vaan ensin ilman ja sitten sanot jos sattuu niin laitetaan sitten puudutus. Kun sanoin että nyt sattuu, hoitaja tarttui minusta kiinni ja lääkäri vain runnoi homman loppuun. Oli todella iso kynnys lähteä uudestaan hammaslääkäriin sen jälkeen, mutta tämä käynti oli aika helpottava.
Minulla viimeksi särki ja vihloi hammasta pari viikkoa paikkauksen jälkeen. Googlettelin asiaa silloin niin monessa paikassa sanottiin, että tuo on ihan normaaliaika ja jos sen jälkeen vielä vihloo tai sattuu, niin kannattaa soittaa perään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla viimeksi särki ja vihloi hammasta pari viikkoa paikkauksen jälkeen. Googlettelin asiaa silloin niin monessa paikassa sanottiin, että tuo on ihan normaaliaika ja jos sen jälkeen vielä vihloo tai sattuu, niin kannattaa soittaa perään.
Joo, minulle sanoi että 4-5pv jälkeen jos särkee niin sitten takaisin. Muussa tapauksessa ensi kuussa katsomaan auttoiko lääkepaikka ja paikkaamaan/juurihoitoon.
Mun hammas särki paikkauksen jälkeen myös, ja jäi kylmän/kuumanaraksi kai loppuiäkseni.
Vierailija kirjoitti:
Mun hammas särki paikkauksen jälkeen myös, ja jäi kylmän/kuumanaraksi kai loppuiäkseni.
Tuo oli jo kylmänarka. Isoimpia syitä hakeutua hammaslääkäriin nyt olikin se että joka kerta kun huuhdoin suun hammaspesun jälkeen, vihlaisi se kylmä vesi siihen ihan älyttömästi (siltikään en osaa pestä lämpimällä vedellä).
Mulla käytetään hampaan paikkauksessa ns täsmäpuudutusta, joka haihtuu jo n tunnin päästä. Tästä syystä varaan jo hammaslääkäriin mennessäni Buranaa, jotta ei tarvitse kärvistellä kotiin. Ja paikattu hammas särkee säännönmukaisesti 2-3 päivää paikkauksen jälkeen. Tsemppiä sinne!
Vierailija kirjoitti:
Mulla käytetään hampaan paikkauksessa ns täsmäpuudutusta, joka haihtuu jo n tunnin päästä. Tästä syystä varaan jo hammaslääkäriin mennessäni Buranaa, jotta ei tarvitse kärvistellä kotiin. Ja paikattu hammas särkee säännönmukaisesti 2-3 päivää paikkauksen jälkeen. Tsemppiä sinne!
Kiitos! Varaudun seuraavalla kerralla paremmin tähän jälkivaiheeseen.
Jos kipu ei ole sietämätöntä tai sellaista, joka haittaisi vaikkapa nukkumista, kaikki ok. Mutta joskus hammaslääkärin jälkeen paikattu hammas voi joutua juurihoitoon, koska suuttuu pienestäkin toimenpiteestä pahasti! Näin kävi itselläni, poskihampaasta poistettiin pikkuruinen paikka (laitettu lapsena) ja korvattiin se uudella. Paikka ei ollut mitenkään syvä, mutta jo ennen puudutuksen haihtumista tunsin, että hammas ei ole nyt kunnossa- se nimittäin ei tuntunut samalta kuin puuduksissa olevat hampaat aiemmilla kerroilla. Kun sitten puudutus haihtui, alkoi sähköiskumainen tuikkiminen. Noin puolen minuutin välein tuikkasi, säikähdin joka kerta kivusta. Soitin ajan päivystykseen, ja matkalla sinne tuikkiminen paheni koko ajan. Se valtasi osan vastakkaisen leuan hampaista jokaisella "iskulla", ja kun lopulta pääsin perille, en tiennyt miten päin olla. Juurihoitoon meni, ja kipu lakkasi siihen.
Kannattaa seurata tuleeko hammas puruaraksi tai koputus araksi (voit koputtaa sitä esim lusikalla) tai tuntuuko korottavan. Nämä ovat juuritulehduksen oireita ja silloin kannattaa hakeutua hoitoon.
Jos särkylääkettä joutuu useampana päivänä ottamaan maksimit tai särky haittaa nukkumista niin ota yhteyttä hammaslääkäriin, turha pitkittää juurihoidon aloitusta ja kärsiä kivuista. Juurihoidon aloituksenkin jälkeen kun saattaa kipua vielä olla odotettavissa jonkun päivän ajan.
Hienoa että sait hyvän kokemuksen hammaslääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kipu ei ole sietämätöntä tai sellaista, joka haittaisi vaikkapa nukkumista, kaikki ok. Mutta joskus hammaslääkärin jälkeen paikattu hammas voi joutua juurihoitoon, koska suuttuu pienestäkin toimenpiteestä pahasti! Näin kävi itselläni, poskihampaasta poistettiin pikkuruinen paikka (laitettu lapsena) ja korvattiin se uudella. Paikka ei ollut mitenkään syvä, mutta jo ennen puudutuksen haihtumista tunsin, että hammas ei ole nyt kunnossa- se nimittäin ei tuntunut samalta kuin puuduksissa olevat hampaat aiemmilla kerroilla. Kun sitten puudutus haihtui, alkoi sähköiskumainen tuikkiminen. Noin puolen minuutin välein tuikkasi, säikähdin joka kerta kivusta. Soitin ajan päivystykseen, ja matkalla sinne tuikkiminen paheni koko ajan. Se valtasi osan vastakkaisen leuan hampaista jokaisella "iskulla", ja kun lopulta pääsin perille, en tiennyt miten päin olla. Juurihoitoon meni, ja kipu lakkasi siihen.
Just tämä pelottaa, että joku kerta kävisikin näin. Tähän tietysti voisi sanoa että no pidä hampaat siinä kunnossa ettei reikiinny, niin ei tarvitse pelätä. Mutta minkäs teet, kun 2 krt päivässä harjaa, kerran päivässä lankaa ja syö purkkaa aina sen jälkeen kun on suuhunsa jotain laittanut, mutta silti pukkaa reikää.
Ei ole ainakaan minulla koskaan särkenyt enkä ole koskaan mitään puudutuksiakaan tarvinnut hammaslääkärissä. Poraaminen on lähinnä lievästi ärsyttävää, ei millään tavalla kivuliasta ja suhtaudun hammaslääkärissä käymiseen kuten parturissa käymiseen; suurin vaiva on tympääntyä paikallaan istumiseen sen sijaan, että voisi tehdä jotain kehittävämpää. En ole koskaan ymmärtänyt hammaslääkäripelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan minulla koskaan särkenyt enkä ole koskaan mitään puudutuksiakaan tarvinnut hammaslääkärissä. Poraaminen on lähinnä lievästi ärsyttävää, ei millään tavalla kivuliasta ja suhtaudun hammaslääkärissä käymiseen kuten parturissa käymiseen; suurin vaiva on tympääntyä paikallaan istumiseen sen sijaan, että voisi tehdä jotain kehittävämpää. En ole koskaan ymmärtänyt hammaslääkäripelkoa.
Ap tässä heippa. Minulta poistettiin aikanaan lapsena/nuorena oikomishoidoissa yhteensä 8 rautahammasta kun eivät vain mahtuneet kasvamaan. Kouluhammaslääkäri oli aivan hirveä, repi ja huusi. Ymmärrän kyllä että hammaslääkärin homma on sitä helpompaa mitä isommalla se potilaan suu on, mutta jos se ei aukea isommalle, niin ei se huutaminen auta.
Aikuisena oli muutama ihan ok kokemus, ainoastaan puudutteen laittaminen sattui kamalasti, se neula oli paksu ja ikenen rutina oli hirveää. Sitten viimeisin kokemus oli tuo missä alkoi poraaminen sattua ja kun siitä sanoin, hoitaja piteli väkisin kiinni ja lääkäri vain runnoi menemään. Olin liian shokissa että olisin tajunnut tehdä valituksen. En vain käynyt sen jälkeen hammaslääkärissä.
Eli jos kaikki hammaslääkärikokemukseni olisivat sujuneet kuin tämä eilinen, ei minullakaan olisi mitään pelkoa.
Hampaaseen tuli halkeama, ja se paikattiin saatesanoilla, että jos nyt ei asetu, hammas pitää poistaa. Pari päivää meni ihan ok, mutta sitten alkoi järkyttävän voimakas kipu, ja valvoin melkein koko yön. Paikka tuntui ahdistavalta ja tukalalta, ja epäilin sen painavan hermoa. Päivystyksessä paikka avattiin, siihen laitettiin lääkeainetta ja väliaikainen paikka. Ja sain ohjauksen hampaan poistoon. Mutta särky katosikin paikan vaihtamisen myötä. Ensin ajattelin, että se johtui hermoa rauhoittavasta lääkkeestä, mutta koska kipu ei enää palannut, ensin laitettu paikka varmastikin oli syyllinen kipuun. Eli aina ei ole tarvetta juurihoitoon. Juuren tulehdus ehkäpä näkyy röntgen-kuvassa(?), ja kannattaa kyllä vaatia uutta paikkaa, jos röntgen-kuva näyttää ok:lta.
Minulla on kyllä särkenyt hampaan paikkauksen jälkeen enemmän kuin ennen sitä, mutta aina se on mennyt vuorokaudessa ohi.