Voiko äiti estää isää tapaamasta vauvaa?
Voiko erotilanteessa äiti estää isää tapaamasta vastasyntynyttä vauvaa?
Jos isä on hyvissä ajoin ilmoittanut työnantajalle pitävänsä isyysvapaan heti lapsen syntymän jälkeen, ja tässä välissä vanhemmat muuttavat välirikon vuoksi erilleen, saako isä pitää kuitenkin isyysvapaan?
Onko isällä mitään oikeuksia syntyvän/vastasyntynyeen lapsen osalta mikäli äiti haluaa evätä isän ja lapsen välisen suhteen kehittymisen kokonaan?
Mikäli äiti saa evättyä tapaamiset, milloin isä voi lain mukaan vaatia tapaamisia?
Imetys on tietysti hyvin tärkeä äitiä ja vauvaa sitova tekijä pitkään, mutta jos isä haluaa osallistua lapsen elämään ja luoda tähän mahdollisimman hyvän suhteen heti kun mahdollista?
Kyseessä on tavallinen pariskunta, ei alkoa tai päihteitä, väkivaltaa tms. Eron syynä pelkästään välirikko, mikä ei johdu mistään vastaavasta.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Yritän viimeiseen asti, että saisin olla apuna ja mukana lapsen hoidossa heti syntymästään saakka. Toivoisin, ettei asiasta tulisi minkäänlaista riitaa.
Eron takana ei ole mitään isompaa dramatiikkaa, vaimo päätti raskausaikana haluavansa eron. Ei ollut enää tunteita minua kohtaan, ja väsyi erimielisyyksiin. Itse olisin valmis yrittämään edelleen, mutta yksin en asialle voi mitään.
Äidin ei tarvitse päästää sinua kotiinsa sillä verukkeella, että haluat hoitaa lasta.
Eikä ole vieraannuttamista estää äidille vaarallista henkilöä olemasta vauvan kanssa.
Vaarallista?? Mistä ihmeestä sait sellaisen käsityksen, että olisin jollain tavalla vaarallinen vaimolleni?
En koskaan ole käyttäytynyt aggressiivisesti ketään kohtaan, eikä vaimoni ole sellaista väittänyt.
Olemme ihan tavallisia aikuisia ihmisiä, joista toinen halusi lähteä eri teille.Olen pyytänyt vaimoa parisuhdeterapiaan, keskustelemaan kanssani perheneuvolaan ja ties mitä, mutta hän on sulkenut minut täysin ulkopuolelle.
Tuo on sinun tarinasi. Äiti tietää, että lähtemällä nyt hän pelastaa lapsen.
Onko vaimo sanonut, että et saisi tavata lasta? Ettei vaan olisi jotain raskausmasennusta hänellä. Onko itse kykenevä huolehtimaan vauvasta? Pitäisikö sosiaalitoimesta tms kysyä vinkkiä? Mutta tosiaan, kun tarinaa emme tiedä, hankala sanoa, kumman puolelle kallistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että jätät hänet vähäksi aikaa rauhaan ja pidät kommunikoinnin minimissä ja viestin selkeänä: haluat olla vauvan elämässä isänä mukana. Äitiys on aika iso asia, itse katsastan sitä, että lapsi pitäisi jakaa viivottimella. Äiti haluaa nyt keskittyä rauhassa vauvaan, sinun aikasi on myöhemmin.
Järkyttävä kommentti! Se lapsi on isän IHAN YHTÄ PALJON KUIN ÄIDIN!!
Isähän voi imettää vauvaa, joten äitiä ei tarvita. Vauva ei ole lelu, jonka isä voi vaatia itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että jätät hänet vähäksi aikaa rauhaan ja pidät kommunikoinnin minimissä ja viestin selkeänä: haluat olla vauvan elämässä isänä mukana. Äitiys on aika iso asia, itse katsastan sitä, että lapsi pitäisi jakaa viivottimella. Äiti haluaa nyt keskittyä rauhassa vauvaan, sinun aikasi on myöhemmin.
Isähän voi imettää vauvaa, joten äitiä ei tarvita. Vauva ei ole lelu, jonka isä voi vaatia itselleen.
Imetys imetys imetys! Se, että äiti imettää, ei liity mitenkään isän oikeuteen kasvattaa lastaan ja olla täten elämässä mukana.
Lapsella on oikeus tavata etävanhempaa. Ole tiukkana. Varaat ajan lastenvalvojalle ja vaadit kunnon tapaamiset. Huolto 50/50 ei välttämättä ole mahdollista lapsen iän vuoksi, jonka vuoksi ehdottomasti sopimus määräaikaiseksi esim kolme vuotta. Sen jälkeen uusi sopimus ja voit vaatia vaikka 50/50 asumisen tai vaikka lähivanhemmuuden, jos äiti hankaloittaa tapaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Yritän viimeiseen asti, että saisin olla apuna ja mukana lapsen hoidossa heti syntymästään saakka. Toivoisin, ettei asiasta tulisi minkäänlaista riitaa.
Eron takana ei ole mitään isompaa dramatiikkaa, vaimo päätti raskausaikana haluavansa eron. Ei ollut enää tunteita minua kohtaan, ja väsyi erimielisyyksiin. Itse olisin valmis yrittämään edelleen, mutta yksin en asialle voi mitään.
Joo, no, kyllä tämä nyt kuulostaa siltä, että jotain dramatiikkaa on. Ei kukaan käyttäydy noin ilman syytä. On aika raju juttu pistää suhde poikki raskaana ja vielä kieltää isää tapaamasta. Ei niin tehdä kevyin perustein. Mitä olet tehnyt entiselle kumppanillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imetys imetys imetys! Se, että äiti imettää, ei liity mitenkään isän oikeuteen kasvattaa lastaan ja olla täten elämässä mukana.
Ai se nainen on pelkkä ruokinta-automaatti, jonka pitää olla paikalla, koska mies ei kykene imettämään? Isä haluaa oikeudet, ei velvollisuuksia!
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus tavata etävanhempaa. Ole tiukkana. Varaat ajan lastenvalvojalle ja vaadit kunnon tapaamiset. Huolto 50/50 ei välttämättä ole mahdollista lapsen iän vuoksi, jonka vuoksi ehdottomasti sopimus määräaikaiseksi esim kolme vuotta. Sen jälkeen uusi sopimus ja voit vaatia vaikka 50/50 asumisen tai vaikka lähivanhemmuuden, jos äiti hankaloittaa tapaamisia.
Isä voi vaatia vaikka mitä, mutta yksikin vaimon pahoinpitely nollaa isän oikeudet. Vastasyntynyt ei pärjää isän kanssa tuntikaupalla, jos ruokaa ei ole, joten tuo menee jo lapsenkin pahoinpitelyn puolelle.
Äkkiä isä menettää kiinnostuksen lapseen, joka ei olekaan nukke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se nainen on pelkkä ruokinta-automaatti, jonka pitää olla paikalla, koska mies ei kykene imettämään? Isä haluaa oikeudet, ei velvollisuuksia!
No ei ole, eikä pidä olla paikalla. Mut jos ei muuta vaihtoehtoa tule