Kuinka hyvin natiivi suomalainen pärjäisi Suomessa pelkällä englanninkielellä?
Pohdin vain suomalaisten kielitaitoa ja -valmiutta. Syyhytyäisi ihan vaikka vain kuukauden ajan testata että jos tarpeeksi vaatii niin saisiko esim asiakaspalvelun kaupan kassalla englanniksi?
Kommentit (30)
Totuus on että Suomessa ei enää tarvitse suomea enää juuri ollenkaan muuhun kuin sukuloimiseen ta telkkarin katseluun. Englannin kielen taso on Suomessa sen verran hyvä että sillä saa sujuvasti palvelua englanniksi ja se on myös hyväksytty tutkimus-, opetus- ja työkieli.
Mikään ei vituta enempää kuin suomalainen asiakas, joka toteaa english is fine, kun tarjoan auttamaan suomeksi. 90% ajasta mä en ole fine asiakkaan englannin kanssa. 🤦
Hyvin pärjäisin englanniksi, mutta kannattaa nyt nauttia siitä, että maailmasta löytyy yksi maa jossa pärjää suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. Miehen kanssa asuttu ensin Chilessä, sitten Yhdysvalloissa, Australiassa ja Itävalloissa. Lapset ovat koko ikänsä käyneet englanninkielistä koulua. Suomeen ehdittiin muuttaa takaisin ennen koronakriisin puhkeamista, mutta lapsia en aio vaatia opiskelemaan suomen kieltä.
Jos olet itse suomenkielinen niin miksi et? Me olemme suomi- italia perhe ja minä olen aina puhunut lapsellemme suomea ja papa italiaa. Lapsemme puhuu suomea ja italiaa täydellisesti, englantia 10 todistuksessa ja ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. Miehen kanssa asuttu ensin Chilessä, sitten Yhdysvalloissa, Australiassa ja Itävalloissa. Lapset ovat koko ikänsä käyneet englanninkielistä koulua. Suomeen ehdittiin muuttaa takaisin ennen koronakriisin puhkeamista, mutta lapsia en aio vaatia opiskelemaan suomen kieltä.
Jos olet itse suomenkielinen niin miksi et? Me olemme suomi- italia perhe ja minä olen aina puhunut lapsellemme suomea ja papa italiaa. Lapsemme puhuu suomea ja italiaa täydellisesti, englantia 10 todistuksessa ja ruotsia.
Maailmalla ei tee Suomella jos muuttavat täältä joskus pois ja Suomessa taas pärjää hyvin pelkällä englannilla ilman suomea. Joten loppujen lopuksi suomi on turha kieli.
Suomessa pitää saada palvelua suomeksi!
Ruotsiksi ei ole niin nougat. Jos menen hesoissa ravintolaan, enkä saa palvelua suomeksi, käännyn kannoillani ja lähden pois.
Ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa, mutta asiakkaalla on myös oikeus valita ravintolansa!
Suomen kielen taso ja arvostus laskee. Tästä seuraa jossain vaiheessa ongelmia jotka ylittää mediakynnyksen.
Kerran Macy's tavaratalossa rouva meni penkomaan naisten vaaterekkejä ja minä jäin istumaan miehille varatulle odotustuspenkille.
Vieressä istui toinen herrasmies odottamassa rouvansa vaatevalintoja. En viitsinyt aloittaa small talkia englanniksi, vaan totesin suomeksi: "No, mitteepäs se ukko?"
Mies vastasi: "No, mitteepästä tässä."
Asun yksin ja olen lukenut niin paljon materiaalia englannin kielellä sekä paperilta että netistä viimeisen 20 vuoden aikana että suomen kielen osaaminen on heikentynyt.
Olin lukiossa kuitenkin äidinkielen suhteen vahvan magnan oppilas. Englannista kirjoitin laudaturin.
Katson myös oikeastaan pelkästään englanninkielisitä materiaalia netistä ilman tekstitystä, joten kuulen päivittäin enemmän englannin kieltä, kuin suomea.
Minulla ei ollut televisiota viimeiseen noin 15 vuoteen, joten en katso suomenkielisiä TV-ohjelmia käytännössä ollenkaan. En esim. tiennyt mikä Posse oli, kun kuulin siitä tuttavalta.
Pärjäisin kyllä täysin arjessa pelkkää englantia puhumalla.
Hyvin pärjää. Mun mies on irkku ja muutti tänne aikoinaan it-alan töihin. On sanonut että mitään ongelmia ei ole ollut missään kielen kanssa. Ennen kuin me alettiin seurustelemaan, hän ei ollut edes yrittänyt opetella suomea koska ilmankin pärjää niin hyvin. Hänen työnantaja kanadalainen firma jonka Suomen konttorillakin virallinen kieli englanti.